sagflis

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Locked
Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

sagflis

Post by Hoyst_87 »

har lest mye her nå om at sagflis ikke er bra, men er det guttene mine (nå bare en) har gått på hele livet visstnok, før jeg fikk de også. ser ikke ut til å være noe problem, men jeg burde bytte til avispapir kanskje?

han jeg har nå får også halm å sove i, det liker han godt, lager seg bol og ganger! :) men er det bra? har merket han har klødd seg en del i det siste. tror dere det kan være halmen eller flisen han reagerer på? :/ eller lus kanskje?

halm og flis kommer begge deler fra fjøset her på skolen, men det burde vel ikke være et problem? er jo kvalitet, og er økologisk, ikke lutet halm eller noe.. :/ tror jeg bytter til avis i dag, for sikkerhetsskyld, og bader ham samtidig! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Sagflis er veldig fyfy, ja :wink: Så bytt til noe annet så fort som mulig. Dette pga fenolene som avgis fra bartrær, som stort sett all strøflis er laget av. Halm har jeg ikke erfaringer med, men avispapir er uansett rimeligere og vi vet at det ikke kan være skadelig for rottene.
Tegn på utøy er overdreven kløing, små sår/skorper i huden og håravfall. Hvis du søker litt på forumet på feks midd/øremidd/lus tror jeg det finnes bilder, eller linker til bilder, av rotter angrepet av forskjellige typer utøy. Mistenker du at han kan være plaget av det, er det bare å dra rett til veterinæren for å få Ivomec eller Stronghold (gjerne be om det hvis dyrlegen ikke foreslår det selv) - rottene blir ikke kvitt det på egen hånd, og det er forferdelig plagsomt for dem.
Har kløingen oppstått etter at han ble alene, eller var den andre rotta også litt sånn? Kan være at han har problemer med å stelle pelsen sin selv også. Samt at hvis han får fôr med mye fett i (nøtter, solsikkefrø) kan det også gi hudproblemer.
Men som sagt, finner du krypekravle er det bare å dra til dyrlegen.

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

har sett litt etter, men kan ikke se at prikkene jeg ser, beveger seg!
skal slutte med flis med EN gang! de her problemene begynte etter han ble alene, ja, Storm hadde ikke slike problemer, da jeg var hos dyrlegen med Storm når han var sjuk, sjekket hun etter lus og slikt, men fant ingenting.

Var forresten en veldig flink dyrlege, hun overlot valget til meg om jeg ville prøve å få ham frisk eller la ham slippe lidelser, og etter nøye overveiing valgte jeg å prøve, og han ble mye bedre før han plutselig tok avskjed.. :/ hun var ung, men veldig rolig og flink! dette var dyrlegen i lærdal da! :)

skal sjekke bildene som du nevnte på sykdomssida! :)

takk for hjelp! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Post by Hoyst_87 »

som du nevnte her, mener jeg! :P

er litt rotete nå, har akkurat fått vite at jeg sannsynligvis får tak i to små gutter fra Mirre, og er jo i ekse! :D pluss at det er godt å få vite mer! :)

takk igjen! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Locked