Burstrø

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Hva slaks bur-strø bruker du i buret???

Poll ended at 23 Jul 2004, 13:37

Sagflis.
5
9%
Sagflis.
5
9%
NTF´s Beaky Bedding
5
9%
NTF´s Beaky Bedding
5
9%
Yesterdays news
4
7%
Yesterdays news
4
7%
Biostrø
1
2%
Biostrø
1
2%
Miljø strø
4
7%
Miljø strø
4
7%
Aviser
6
10%
Aviser
6
10%
Det varierer
4
7%
Det varierer
4
7%
 
Total votes: 58

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Burstrø

Post by Alvrina »

Jeg bare lurer på hva dere bruker til strø i buret til rottene deres??? :?:

Er det falig å bruke bio strø og miljø strø p.g.a fot skader hos rottene?? :?:

Og jeg lurer på hva det vanligste strøet er?? 8)


:!:

Siva

Post by Siva »

Heisann Ida...jeg bruker sagflis fordi hvis de hadde dødd av det hadde dem ikke solgt dette bur strøet til rotter og andre gnagere... Men jeg har tatt en liten test man sier jo at miljø strø er bedre enn bio strø, men det er det ikke jeg har testet som sagt og det er like hardt både bio strø,miljø strø og yesterday news. 8)

Men jeg synes dere bør bruke det dere syntes er best for deres dyr :wink:
men jeg bruker sagflis forde det er mykest,billigst og lukter godt,og jeg synes det er best for mine rotter... :)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Siva wrote:Heisann Ida...jeg bruker sagflis fordi hvis de hadde dødd av det hadde dem ikke solgt dette bur strøet til rotter og andre gnagere... Men jeg har tatt en liten test man sier jo at miljø strø er bedre enn bio strø, men det er det ikke jeg har testet som sagt og det er like hardt både bio strø,miljø strø og yesterday news. 8)

Men jeg synes dere bør bruke det dere syntes er best for deres dyr :wink:
men jeg bruker sagflis forde det er mykest,billigst og lukter godt,og jeg synes det er best for mine rotter... :)
Grunnen til at man ikke skal bruke sagflis i rottenes bur, er fordi rotter har sarte luftveier og støvet fra sagflisa kan sette seg i luftveiene og forårsake infeksjoner. Derfor er det meste bedre enn sagflis.

Selv bruker jeg vanligvis Beekay-strøet i mine bur, som jeg er fantastisk forelsket i. Jeg vet ikke om noen strøtyper som fungerer bedre mot lukt og dessuten er det deilig og mykt for rottene å bevege seg på. En av ulempene er at det er meget lett av vekt, og har man en lav bunn på buret, vil en stor del av strøet havne på gulvet.

Av nettopp den grunn bruker jeg nå Yesterday's News i jenteburet mitt. Det støver ikke og det fungerer ganske bra mot fukt og lukt, selv om det dessverre ikke fungerer like godt mot lukt som Beekay-strøet (basert på mine erfaringer).
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

ketopas

Post by ketopas »

Jag har oftast tidningspapper men ska prova Toa Lätt när min lön kommer :)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

hvis de hadde dødd av det hadde dem ikke solgt dette bur strøet til rotter og andre gnagere
Problemet er jo ikke at de dør med en gang de kommer på sagflis, problemet er at sagflisen langsomt påvirker rottenes helse og immunforsvar. Den sagflisen som selges i Norge er laget av grantre og furutre. Slike myke tresorter inneholder fenoler, det er derfor de lukter så godt også. Disse fenolene som treet utskiller går dyrene og puster inn, og dermed må leveren deres arbeide ekstra for å kvitte seg med de skadelige stoffene. En rottelever tåler godt å omsette litt fenoler, men spørsmålet er jo hva som skjer dersom den i tillegg får f.eks en luftveisinfeksjon? Rotta er allerede svekket, kanskje den også har dårlig immunforsvar fordi den kommer fra dårlig planlagt avl. Da kan nettopp fenolpåvirkningen være det som setter siste spiker i kista.

Det er en grunn til at laboratorier ikke bruker myke tresorter som gran og furu, men heller osp slik som det vi får kjøpt i NTF (Beekay). Laboratoriene vil jo ikke ha sånne påvirkninger som svekker immunforsvaret hvis de kan unngå det. Jeg sier ikke at vi skal gjøre alt som laboratoriene gjør, men akkurat i dette tilfellet finnes det gode alternativer, så jeg velger å ikke ta sjansen på langsom forgiftning. Hvorfor vil du ta sjansen?

Mer om sagflis og problemer for rottene finnes her (på engelsk):
http://www.ratfanclub.org/litters.html

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Hei...
I det siste har jeg prøvd litt forskjellig.... :afro:

Men problemet er at her i Horten selger de bare Sagflis,Biostrø og Yesterdays news...siden yesterdays-news er dårlig til å fjærne lukt slik som Biostrøet gjør,så er det bare sagfli som er siste utvei men sagflis er jo like dårlig :hm: Etter mine erfaringer støver faktisk Bio-strøet ca like mye som sagflis gjør..

Jeg har prøvd med aviser...men etter to tre dager vil jeg ikke si at buret så så vakkert ut.... Det var rett og slett til å :spy: av!!!

Så hva skal jeg bruke???
I Semb ved tøsberg selger de en type sagflis som er større og støver mindre!!! jeg har prøvd det to tre ganger ,det virket helt ok.
Men som Heidi sier at rottene blir syke etter hvert , blir jeg veldig u - sikker på hva som er best for rottene..

De fleste skryter av Beekay strøet og at det er så bra ,men ossen skal jeg få tak i det?? fattern vil neppe kjøre meg avgårede for å hente strø...

Hva skal jeg bruke :?: :?:


Foressten kule smilys!!!

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Bor man i Horten, kjenner man alltids noen som reiser til og fra Oslo en gang i blant. Planlegg godt på forhånd og avtal med denne personen at hun/han henter strøet til deg hvis du ikke har planer om å reise dit selv.

Selv bor jeg i Møre og Romsdal, og vet at man må bruke tid på planlegging og være smart. Som regel ordner det seg bare man har øyne og ører åpne. Be folk si ifra til deg om de planlegger Oslo-tur. Bestill også flere sekker samtidig. Det gjør jeg - så har jeg en god stund!

Yesterday's News fungerer bedre mot luft og fukt enn hva sagflis, miljøstrø og biostrø gjør, så det er det beste alternativet etter beekay.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Henriette

Post by Henriette »

Jeg bruger hørstrøgelse, specielt velegnet til dyr med allergi og luftvejsproblemer...

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Hva er det ??? for slaks strø??

Henriette

Post by Henriette »

Det er egentlig til heste..

Det er hakket ganske fint og når man roder rundt i det så støver det ikke... Perfekt.

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forklare hør... Men på engelsk hedder det Flax...

Jeg kan prøve at tage et billede af det, hvis det er???

Anne Kathrine

Post by Anne Kathrine »

flax, er ikke det lin planten før den bearbeides til tråd/stoff?

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Flax??? hmm har ikke hørt om det før ??? Jobber med hester men jeg trodde de brukte vanerlig spon?!!

Fint hvis du har bilde! :thu:

Henriette

Post by Henriette »

flax, er ikke det lin planten før den bearbeides til tråd/stoff?
jooo, man kan godt få hør/flax tøj....

cyberkit

Post by cyberkit »

jeg bruker mais strø jeg :wink:

for de av dere som ikke vet åssen det ser ut, så har jeg knipset et bilde så dere kan se :wink:

Image

jeg er veldig fornøyd med denne typen :D

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

MAIS STRØ? Forklar! Har jeg aldri hørt om! :D
Mvh Ida S. Eggen

Locked