Forslag til bånnmateriale

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
HDcin
Pinky
Posts: 3
Joined: 02 Sep 2018, 14:44
Kjønn: Kvinne
Location: Asker

Forslag til bånnmateriale

Post by HDcin »

Hei hei. Jeg skal snart skaffe meg rotter igjen etter mange år uten, og tenkte jeg skulle planlegge litt på forhånd. Noe jeg har prøvd å finne ut av er hva jeg skal bruke som bånnmateriale. Det hadde jo vært ønskelig med noe som ikke søler så mye, og har sett mange som bruker fleece, men har sett positive og negative ting med begge deler.
Fleece vil jo være enkelt å holde rent siden man kan skifte det ofte og bare hive i vaskemaskinen, men det var også snakk om at rottene kunne sette fast tærne i dem? Er det noe annet type teppe som funker bedre og som er trygt for rottene å gå på? Tenkte at strø vil bli brukt til do, da trolig Back2Nature sitt strø.

Har noen prøvd å bruke CareFresh til rottene sine? Syntes det virker som det støver litt når det faller fra hverandre, men det er kanskje ikke så ille som det ser ut som? Vil jo gjerne holde buret så støvfritt som mulig.

utmeldt

Re: Forslag til bånnmateriale

Post by utmeldt »

Det er lenge sidan, men då eg brukte CareFresh, hadde eg og inntrykk av at dette strøet støvet mykje. ( Sjølv om produsenten påstår noko anna). Back2Nature er min favoritt å bruke i doen.

Mange bruker mjuke, og billige dørmatter som botnmateriale. Eg brukte Boris matter frå Ikea, men desse er visst gått ut av salg.
Fleece er mjukare enn matter, men trekkker til seg fukt dårlegare. At rottene skulle sette fast klørne i fleecen var i grunn ingen problem, opplevde dette problemet meir då eg brukte matter, og hadde rotter som ikkje var så gode til beins.

Nokon som har erfaring om desse mattene egner seg til bruk i buret? https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90392452/

HDcin
Pinky
Posts: 3
Joined: 02 Sep 2018, 14:44
Kjønn: Kvinne
Location: Asker

Re: Forslag til bånnmateriale

Post by HDcin »

En kombo av fleece og puppypads kunne kanskje hjulpet på fukt tilltrekning? Så lenge ikke rottene gnager seg igjennom.
Ellers, hvordan er matter å vaske? En dørmatte går kanskje ikke i vaskemaskinen?

utmeldt

Re: Forslag til bånnmateriale

Post by utmeldt »

Eg pleide å legge avispapir både under fleecen, og mattene, og det fungerte til ein viss grad, men ofte rota rottene til både fleecen, og avisene. Eg brukte store papirklyper, og festa fleecen/mattene med, spesielt på hyllene, det hjalp eindel. Du må i grunn prøve deg fram på kva som fungerer best hos dere.
Eg vaska mine matter i vaskemaskin, på 60 grader, fungerte bra.

Post Reply