Dele RS-bur

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
løvetann
Pinky
Posts: 4
Joined: 02 Jun 2016, 14:18
Kjønn: Kvinne

Dele RS-bur

Post by løvetann »

Noen som vet om det går ann å dele ett RS bur i to separate bur? Om man kan bestille en ekstra bunn eller noe? Var ikke helt tilstede under monteringen, så skjønner ikke helt hvordan det sitter sammen.. hehe
Virkelig et drømmebur! :D
Men passer ikke der jeg helst skulle hatt det :(

utmeldt

Re: Dele RS-bur

Post by utmeldt »

Etter at eg fekk RS bur er det ingen andre bur eg heller vil ha, og eg har prøvd ut ein god del.

RS buret kan stengast av slik at du får to separate etasjer/bur om du løfter opp og fester stigen som går mellom etasjene samt bytter om bunnene slik at den nederste som er heilbunn blir liggande i midten. Det er godt mogleg at ein kan få kjøpt eit eksta heilbunn, spør Marit på nettbutikken. Eller se på Luxshoppen.dk. Pleier ikkje vere noko problem å ha bunnen med åpning til stigen i bunnen av buret. Berre legg noko under bunnen der åpningen er. Eg brukte slike tynne skjærefjøl av plast som ein får kjøpt f,eks på Ikea.
Men det blir litt avstand mellom veggen og bunnen i midten om du deler av buret, slik at det blir ein minimal åpning mellom etasjene i kantane, ca 0,5 cm, men nok til at ein rottehale kan ende opp i etasjen under. Eg brukte plexiglss under bunnen mellom etasjene som eg festa med teip i kantane for å sikre at det var null kontakt mellom etasjene fordi rottene mine reagerte på kvarandre og ved ein anledning endte det opp med avbitt haletipp.

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Dele RS-bur

Post by Ingerid Øksnevad »

Jeg elsker også mitt rs-bur :) Etter snart 4 uker på tur med hytteburløsninger gleder jeg meg til å komme hjem til rs-buret :)

Forstår det slik at du ønsker å dele buret i to bur som ikke står sammen. Jeg har en enkel etasje fra et cn-bur i tillegg til rs'en (brukes som babybur når vi har kull) og det vil forundre meg om ikke du får kjøpt enkeltdeler til rs'en som gjør at du kan dele det doble i to separate bur. Så vidt jeg skjønner trenger du et nytt tak og en ny bunn (om ikke du gjør som Iwona skriver og bruker en stige eller noe annet for å dekke til hullet i det gulvet som nå skiller 1 og 2 etasjen.

Send en mail til Marit som er ansvarlig for nettbutikken og hør om hun kan bestille til deg : nettbutikken@tamrotter.com.

Lykke til.

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Dele RS-bur

Post by Vimsy »

Ingerid Øksnevad wrote:Jeg elsker også mitt rs-bur :) Etter snart 4 uker på tur med hytteburløsninger gleder jeg meg til å komme hjem til rs-buret :)

Forstår det slik at du ønsker å dele buret i to bur som ikke står sammen. Jeg har en enkel etasje fra et cn-bur i tillegg til rs'en (brukes som babybur når vi har kull) og det vil forundre meg om ikke du får kjøpt enkeltdeler til rs'en som gjør at du kan dele det doble i to separate bur. Så vidt jeg skjønner trenger du et nytt tak og en ny bunn (om ikke du gjør som Iwona skriver og bruker en stige eller noe annet for å dekke til hullet i det gulvet som nå skiller 1 og 2 etasjen.

Send en mail til Marit som er ansvarlig for nettbutikken og hør om hun kan bestille til deg : nettbutikken@tamrotter.com.

Lykke til.
Får ikke bestilt enkle etasjer til RS. Det er dobbelt og ferdig med det liksom. :/
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Dele RS-bur

Post by Ingerid Øksnevad »

Hm... høre med noen som lager hundebur kanskje? De kan sikkert lage gitterplater på mål.

løvetann
Pinky
Posts: 4
Joined: 02 Jun 2016, 14:18
Kjønn: Kvinne

Re: Dele RS-bur

Post by løvetann »

Takk for alle tips! Kanskje finner jeg på noe lurt etterhvert.. For nå beholder jeg bare buret som det er, blir litt dumt plassert, men er det beste buret jeg har hatt og masse plass til rottene så det får bare være :)

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Dele RS-bur

Post by malap »

Toppetasjen blir uten bunn, men kan plasseres på et bord - kjenner ei som har gjort det med sitt RS bur under intro og det funka :) og du kan feks dekke til med netting på åpningen som da blir i taket på underetasjen
om det var forståelig.

Tips til hva som eventuelt kan brukes som bunn på øveretasjen om du setter det på et bord, jeg har kjøpt den bunnplaten det er tipset om (LIFESTAGE fra tropehagen) til mitt CN bur, og det er sikkert mål som passer et RS bur der og :)
viewtopic.php?f=10&t=16180&p=193487&hil ... CN#p193487
Malena

siljalyn
Pinky
Posts: 1
Joined: 27 Feb 2017, 13:42

Re: Dele RS-bur

Post by siljalyn »

Hei!
Jeg vurderer nå å kjøpe et RS-bur til våre to rotter. Vårt problem er at vi pleier å ha rottene på pensjonat på sommeren, og da blir RS-buret for stort å ta med i bilen. Vi trenger derfor et mindre bur å ha rottene i når de skal passes. Derfor lurer jeg på om vi kan ta av kun den ene etasjen på RS-buret, og la den andre være igjen hjemme? Ut fra svarene på denne tråden ser det ut som det kan gå, hvis vi bytter om bunnen fra den nederste til den øverste etasjen, og bruker kun den øverste? Er det noen her som har gjort dette?

Annoli
Leder
Posts: 153
Joined: 10 Jan 2017, 22:36
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Dele RS-bur

Post by Annoli »

Du kan gå til ein blikkenslagar og bestille plater i ymse materiale etter mål.
Eg kjøpte nett ei plate i 59x59 cm i børsta stål til under 400 kr, frå Fana blikk.
Ikkje til rottene då, men blikkenslagerer har som regel ymse valmogelegheiter.

Hjå blikkenslagar må du hugsa å presisera at du må ha godt pussa kantar.
Ann Mari S. Selje

"It's nice to be important, but it's more important to be nice".

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Dele RS-bur

Post by Hardy Rats »

Det går an å ta bunnplaten fra den nederste etasjen og montere den på den øverste slik at man får en enkel etasje, men jeg ville ikke satset på å skru og bygge om på buret så mye. Dette er et bur som ikke er lagd for å monteres og demonteres så mange ganger, for det er litt arbeid, og hvis en av skruene ruster og setter seg fast eller noe, så er det ikke så lett å gjøre noe med det. Jeg har kjøpt 2 stk RS bur. Jeg har 3 etasjer oppå hverandre, og da er det akkurat nok deler til at den fjerde etasjen kan være et enkelt bur for seg selv. Hvis jeg skal ha et mindre bur i en periode, er det mye lettere å ta med seg den enkle etasjen, mens det store 3-etasjers buret blir stående der det bor :)
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

Post Reply