Minimum 1 time utetid hver dag

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Minimum 1 time utetid hver dag

Post by Kesia Madeleine »

Det er jo en velkjent regel at rotter skal ha minimum 1 time utetid hver dag. Ref. "Om rotter" på hjemmesiden: "Rotter er veldig nysgjerrige og aktive dyr, som må få komme ut av buret helst minimum en time hver eneste dag".

Er det noen som vet hvordan det har blitt kommet frem til at 1 time er anbefalt som minimumsgrense? Og finnes det noen undersøkelser/forskning på området om at 1 time dekker rotters behov for utfoldelse?
Jeg personlig kunne aldri kun hatt 1 time utetid på mine rotter. De ønsker og har behov for langt mer enn dette.
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Minimum 1 time utetid hver dag

Post by Hardy Rats »

Det varierer veldig fra rotte til rotte. Jeg pleier å ta 30-60 minutter utetid på morningen før jeg drar på jobb/skole, så tar jeg en lengre lufting (1-4 timer) på ettermiddagen/kvelden. Av og til vil rottene løpe og herje alle 4 timene, men av og til så går de tilbake til buret og legger seg etter 20 min. Det er fryktelig kjedelig å sitte med de hvis de bare skal sove i buret, så jeg må innrømme at jeg ikke gidder å sitte med dem hvis alle legger seg etter bare en time. Da lukker jeg bare buret og kanskje jeg prøver å lufte de litt senere, men ofte så får de bare litt kos før jeg legger meg og ikke ordentlig lufting før neste morgen. Hvis folk har rotter som bestandig bare legger seg etter 20 minutter, så er det nok ikke så farlig om de bare får 1 time til sammen. I tillegg så hadde jeg burdøren åpen hele dagen (så lenge jeg var hjemme) før jeg fikk hun siste, men da gadd de nesten aldri å komme ut. De kom bare ut av buret hvis vi satt oss med de, eller så var de mer fornøyde i buret.

Jeg har et RS bur på 4 rotter da, det er kanskje annerledes hvis man har 2 rotter i et bur som akkurat har plass til 2 rotter, men jeg syntes at det er best å se ann individene. Minst 1 time er bare en veiledning, og så lenge de har et godt innredet bur, syntes jeg at minst 1 time holder for veldig mange rotter.
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Minimum 1 time utetid hver dag

Post by Kesia Madeleine »

Ja det er så klart individuelle forskjeller. Jeg har 4 rotter i et RS bur og det er kun lukket om natten. Hele dagen kan de gå på taket og også under og rundt buret ettersom jeg har en innhegning rundt på et par kvm. I tillegg får de gå i sofaen og i resten av stuen daglig når jeg har tilsyn med dem.
Men det må vel være en grunn for at minimum 1 time ble valgt som veiledning og ikke minimum 2 eller 3? Tenker det hadde vært litt interessant og lest litt på kildene til det : )
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

utmeldt

Re: Minimum 1 time utetid hver dag

Post by utmeldt »

Kesia Madeleine wrote:Det er jo en velkjent regel at rotter skal ha minimum 1 time utetid hver dag. Ref. "Om rotter" på hjemmesiden: "Rotter er veldig nysgjerrige og aktive dyr, som må få komme ut av buret helst minimum en time hver eneste dag".

Er det noen som vet hvordan det har blitt kommet frem til at 1 time er anbefalt som minimumsgrense? Og finnes det noen undersøkelser/forskning på området om at 1 time dekker rotters behov for utfoldelse?
Jeg personlig kunne aldri kun hatt 1 time utetid på mine rotter. De ønsker og har behov for langt mer enn dette.
Eg veit ikkje korleis ein har komme fram til at rotter skal ha minimum ha 1 time utetid. Etter min meining finst det ikkje noko minimum tid, rottene bør ha anledning til å vere ute av buret så mykje som overhodet mogleg.

Den omtalte setningen er no blitt endra til: "Rotter er veldig nysgjerrige og aktive dyr, som må få komme ut av buret så mye som mulig, og helst minimum et par timer hver dag".

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Minimum 1 time utetid hver dag

Post by Kesia Madeleine »

Helt enig!
Så flott! Syntes det hørtes mye bedre ut når det er skrevet på den måten. :) En bagatell for mange sikkert. Men merker innimellom at flere henger seg opp i den ene timen og har som mål å ha rottene ute 1 time. Målet bør jo være å ha dem ute så mye som mulig :cheerful:
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Minimum 1 time utetid hver dag

Post by malap »

Helt enig med deg Kesia!

Her har vi 3-4 t utetid om dagen, helst mer. Minimum 2 på travle dager.
Jeg har dessverre ikke mulighet til å ha buret åpent hele dagen pga hundene (har en husky som ikke er til å stole på med rottene), men har planer om å lage en sikret innhegning rundt buret så de kan gå ut og inn som de vil - også ta de på sofaen med oss noen timer på kveldene.
De er jo aktive, sover litt, aktive, sover osv under utetid på flere timer, men de er uansett ute og har muligheten til å springe rundt. Om jeg hadde hatt mulighet til å ha burdøren åpen hele dagen så hadde jeg hatt det selv om de sov mye av tiden - det er noe med det at de da kan velge og gå ut/inn selv.
Kan ikke se for meg at EN time er nok i det hele tatt! De trenger jo mye stimuli.
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Minimum 1 time utetid hver dag

Post by Sara Syversen »

Veeeeeldig bra skrevet. Ble super happy for dette altså.
Og ja det er jo veldig individuelt da. Det er jo sant. Alder har mye å si der også.
Her tar jeg det alt etter behov. Men mine liker helst å kunne få en rusletur ute litt på morgnen og er mest aktive på kvelden.
Utenom da Berit jenta jeg hadde og nå Olivia som er født i en kaffekopp og vil være ute å løpe all the time dem har ekstra ekstra utetider når dem andre bare vil purke å sove. Dem fleste finner nok rytmen om hvordan det passer inn hos dem. Men ja. Bra det som ble skrevet nå. For helt ærlig synes jeg ihvertfall kanskje jenterotter er mer like ildere. Noen tenker på dem som et hamster virker det som som ikke trenger så mye aktivitet og stimulans fra mennesket sitt. Og ja mange hamstre kan man gjøre mye med også altså osv.
Men ja det er så mange som blir overrasket når dem kommer hitt for dem tenker på rotter som burdyr.
Jøss har du dem ute ? løper dem på gulvet ? besjer dem ikke over alt da ? Og de blir overrasket av lekene. I know jeg har gått all in da.
Men ja. Må bare si jeg ble happy for det som ble skrevet. Kanskje det blir en forandring i holdningen til noen ihvertfall da [HEAVY BLACK HEART]
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply