Hvilke av disse burene ser best egnet ut?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Max
Pinky
Posts: 4
Joined: 26 Mar 2016, 00:06
Kjønn: Kvinne

Hvilke av disse burene ser best egnet ut?

Post by Max »

Hei :)

Jeg sitter her og kikker på hva slags bur jeg skal investere i. Jeg har kikket mye på fuglebur faktisk, da disse gjerne er større enn gnagerburene jeg finner. Nå står jeg mellom to bur, disse er uten hyller, men det tenkte jeg å lage selv eller bestille bare enkelthyller man fester i hjørner, samt tuneller og stiger.

Bur nr. 1 er 120x70x75, 5 kg tungt

Image

Bur nr. 2 er 120x59x100, 8,7 kg tungt

Image

Hvilket hadde dere valgt, og er disse store nok til 4 hunnrotter? :cheerful:

Jeg heller nok mot bur nr. 2, men fint med andres tanker, eller om dere har andre forslag til bur så fyr løs!

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Hvilke av disse burene ser best egnet ut?

Post by mily »

Sjekk på luxshoppen.dk på et bur som heter zeno 2 jeg har dette som ekstra bur og er veldig fornøyd :) det ultimate rotteburet er jo selfølgelig RS (royal suite) dette selger de hos Oslo dyrebutikk for en grei pris ligger også på nettbutikken over :rottehode: ligger også en burkalkulator på siden her du kan plotte inn mål også får du opp hvor mange rotter buret kan ha :rottehode:
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Hvilke av disse burene ser best egnet ut?

Post by malap »

Jeg har hatt mange forskjellige bur (og dyr), og må si at jeg ikke er spesielt fan av slike bur. De er ofte tungvinne å vaske osv.
For meg er det viktig at det er så store dører som mulig på burene sånn at vasking og innredning ikke bare blir noe herk!

Men jeg kan jo komme med noen forslag :cheerful:

Critter Nation (kan kjøpes enkelt, dobbelt eller trippelt) bildet under er av et dobbelt CN bur:
Jeg har dobbelt selv og er super fornøyd! Man kan åpne 4 store dører så man kommer til i hele buret - noe som er veldig praktisk under vask, innredning, for å få ut rottene etc. MEN det er dessverre blitt problematisk å få inn i landet til en fornuftig pris nå, sånn jeg har forstått det.

Image

Royal Suite, lignende bur med bare noen små forskjeller. Men like godt bur så vidt jeg vet:
RS er mulig å få tak i på nett - eller mye billigere på Oslo Dyrebutikk.

Image

Eventuelt et Furet Tower, som jeg vet en del også er fornøyde med:

Image

Jeg vil våge å påstå at om du går for noen av disse buret så vil du nok bli ganske fornøyd :cheerful:

Men så kommer det jo an hvor mye penger du har mulighet til å bruke på bur. Jeg anbefaler å investere i et skikkelig bur med en gang!
Og kjøper du f.eks et RS eller CN bur vil du ha bur i mange, mange år! Veldig robuste og fine bur.
Ellers er det jo mulig å finne noen slike bur brukt på finn.no til en rimeligere pris enn helt nytt, hvis man er litt tålmodig.
Det finnes jo andre fuglebur som går an å bruke, men gå da for et med så store dører som mulig!

Pappa skal selge et bur, med 2 greit store dører oppe og nede (han skal ha 1000kr for det). Det må hentes i Hamar da, også må det vel gjøres noen mindre grep for å gjøre det egnet til rotter (bruke strips eller ståltråd for å holde igjen åpningene som egentlig er til skåler, da dette i utgangspunktet er et fuglebur. Og lage til/kjøpe noen hyller):
177,5 cm høyt, 100,5 cm bredt, 76,5 cm dypt

Image
Image
Image
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hvilke av disse burene ser best egnet ut?

Post by Sara Syversen »

Av dem burene du selv hadde lagt ut så hadde jeg tatt den med størst dør ihvertfall.

Legger bare noen andre bur her også jeg som kan være sjekke å ha også.
Jeg selv har critter nation og elsker dem burene grunnet dem store dørene. Det gjør det lettere å vaske i burene, henge opp ting men også kontakten med rottene synes jeg går litt bedre når det er store dører.
Alt ifra tillistrening men også da når man driver med introer og hvis en nykomling kanskje kan være litt kranglete i starten og ting tar litt tid før en ny rang er satt så kan man lett åpne opp dørene for å stoppe en stor krangel av noe slag.


Dette her lyster jeg selv på å kjøpe som et avlatsnings bur, krise bur, ferie bur. Men passer nok for noen få rotter å bo i ellers også.

De kalles litt forskjellig. Jeg fant denne på en engelsk side. Men siden Tropehagen zoo tar inn ferplast produkter så er det stor sjanse for at dem kan bestille inn et for deg.
Animail.no skal også ha dem inimellom.(trygg butikk. Handler mye der ifra).

http://www.petscorner.co.uk/small-anima ... nimal-cage



Ferplas ferret plus rat cage eller Ferplast Furat Small Animal Cage blir dem kalt.
78cm x 48cm x 70cm

Positive med denne er at hele taket kan bli løftet opp og buret kan bli flatpakket. Lett å lagre.
Image


Disse ser man ofte på finn.no om man vil skaffe seg det billig. Gjerne til 500-700kr. Har hatt det selv.
Ferplast Jenny rottebur
80x50x79cm
http://www.tropehagen.no/display.aspx?m ... odid=64376

Image

Zeno 2 eller Zeno 3 burene er også veldig pene bur. Veldig greit å ta fra hverandre som jeg har lest flere steder.
Mange bruker denne danske butikken og den er trygg å handle fra.
Ser dem ikke har Zeno 3 inne akkurat nå men det er jo bare å sende en mail å høre når dem får dem inn igjen.
Ønsker meg selv i grunn.
(snublet over denne etter at Mily her inne nevnte denne. Tror selv jeg kommer til å kjøpe dette. Ser veldig fint ut da)

http://lux-shoppen.dk/lux-zeno-p-1112.html

Zeno 2
80x50x70cm
Image

Jeg fant en Norsk side som solgte disse nå. Hvis man ikke har råd til critter nation eller plass så er denne en god erstatter vil jeg tro.

http://www.zooplus.no/shop/smadyr/bur/r ... oCOTnw_wcB

Zeno 3
L 100 x B 50 x H 116 cm
Image

Andre bur som kanskje passer om man har 2-3 rotter kan være Freddy buret.
Sjekk gjerne burkalulatoren NTF har ang antall rotter som passer på burene her.

http://lux-shoppen.dk/freddy-2.html
80x50cm finnes i 63cm eller 80cm høyt.

Image


Jeg selv om dagen har vært på leting etter et bur som ikke er så veldig dypt grunnet et hjørne jeg har i stua. Critter nationet er 60 cm i dybde. Men jeg kan ha ca 50 der.
Så da snublet jeg over denne. Har sett flere amrikanere bruke dette. Det ser ut til at man kan ta bort gitteret i bunn slik at dem ikke går på det men kunn bunnplaten. Prøver å finne noen som sender til Norge som ikke er for dyre.

Men her er det ihvertfall. Leter man litt så kanskje finner man dette til en ok pris.
http://www.wanimo.com/fr/rongeurs/cage- ... --sf16357/


Cage Maxi Loft 2 Zolux
L 72 x l 43 x H 103 cm

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply