Lage innhegning

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
thildz
Pinky
Posts: 1
Joined: 29 Jul 2015, 12:14

Lage innhegning

Post by thildz »

Hei!

Jeg vurderer å adoptere et par rotter som trenger et nytt hjem og vil gjerne gjøre det best mulig for dem.
Jeg har et område i stuen som er ca 3x4 meter stort med vegger på tre av sidene. Den siste siden har jeg lyst til å ha plastglass eller plexiglass i rundt 50cm høyde slikt at de ikke kan klatre der (silikon/lim kan jeg vel ikke bruke for å feste de sammen da de kanskje spise det opp?). Inne i innhegningen vil jeg gjerne ha noe som dekker tregulvet og litt opp på veggene for ikke å få noe ødelagt. Kan voksduk fungere til dette?

Har dere noen kommentarer eller andre ideer? Har ikke hatt rotter før, så vet ikke hva som egner seg til underlag.

Hilsen meg :)

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Lage innhegning

Post by malap »

Så supert at du vil adoptere :cheerful: Det er så utrolig mange der ute som trenger nye hjem!

Jeg ville hatt minst 60 cm høyde på innhegningen, jeg har det og den er ikke helt sikker for alle mine, vurderer å lage en på 80 cm nå.
Viktig å passe på så du ikke setter noen ting med særlig høyde på inntil veggene på innhegningen (hus, pappesker..), for da hopper de lett over fra det ;) Men rottene er jo veldig forskjellige da. Her er den vi har laget: viewtopic.php?f=10&t=17379

Ellers har de jo fine plexiglassplater på biltema: http://www.biltema.no/no/Bygg/Ovrig/Ple ... 000034953/
Jeg bruker den på 1200 x 800 x 4 mm i døråpningen til rotterommet, for vi har ikke dør der.

Rotter kan finne på å rive opp og gnage på alt, men du kan jo prøve voksduk eller tisselaken f.eks, jeg har brukt tisselaken en del for å beskytte gulvet - da legger jeg den blanke siden opp så det er lett å dra over med en våt klut når jeg skal vaske. Også legger jeg noe fleecepledd over som er mykt og godt for de å gå på. Du kan eventuelt legge noe avispapir mellom voksduken/tisselakenet og fleecepleddet, som suger opp fukt om de skulle tisse på pleddet (ikke bruk tøymykner når du vasker fleecepleddet du skal bruke, for da går ikke væsken gjennom og ned til avispapiret). Bare vær obs på at noen rotter reagerer på avispapir, jeg har ei som får mye porfyrin (rød væske fra øyne/nese) hvis jeg strimler opp avispapir og gir det som redemateriale.

Sikkert noen andre som har tips i fht. å dekke oppover veggene, tror jeg ville laget en innhegning som dekket rundt hele jeg hvis du er redd for veggene.
Malena

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Lage innhegning

Post by WillyWonka »

Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Lage innhegning

Post by Solhaugen »

Hvis du skal bruke plexiglassplater og vil at det skal se litt bra ut så kan du skru de sammen med gulvlister i aluminium, som disse fra biltema:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Beslag/Gu ... 000018750/
Legg en list på hver side og sett platene så langt inn at de stopper i skruene.
Ellers kan du bare overlappe de litt og skru de sammen, men det blir ikke så pent og går lettere i stykker. De fine med å bruke metalllister er at du ikke trenger å bore i platene og risikerer ikke at de knekker ved skruehullene. Det blir også veldig solid.

Post Reply