Burstørrelse og antall rotter

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Burstørrelse og antall rotter

Post by malap »

Er det bare jeg som synes at det i følge burkalkulatoren blir litt mange antall rotter på målene?
Når jeg legger inn mål på CN buret, så kommer det opp at det skal være plass til 11 rotter. Jeg synes det er i meste laget.
Malena

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Burstørrelse og antall rotter

Post by Anniken.HH »

Det er jo med forbehold på at du bruker plassen godt, da.
Masse køyer og gjemmesteder og leker.
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Burstørrelse og antall rotter

Post by Kesia Madeleine »

For min del synes jeg også at det blir for mange rotter per kvm. Så jeg ville aldri ha stappet 11 rotter inn i et CN eller RS bur.
Jeg har 4 rotter i mitt RS bur nå. Har på det meste hatt 5, og synes egentlig at det er nok. Men så er jeg veldig tilhenger av å gi rottene så stor plass som mulig :) Jeg har hannrotter, og jeg synes det kan være greit at de kan trekke seg litt vekk fra de andre og ligge for seg selv hvis de føler behovet for det. Er det 11 rotter i buret, så skal det godt gjøres å få en etasje eller en krok for seg selv :P
Nå har jeg 800 grams rotter også da, så de tar jo litt større plass enn en liten hunnrotte på rundt 300 gram. haha x)
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Burstørrelse og antall rotter

Post by malap »

Selvfølgelig, man må bruke plassen godt, og de skal jo ha mye utetid og.

Men med tanke på at de mesteparten av døgnet er i bur (de færreste har vel mulighet til å ha rottene ute hele dagen, da blir det en annen sak), så synes jeg at det blir for lite plass per rotte. Jeg er veldig opptatt av at de skal ha muligheten til å kunne trekke seg unna og ha plass rundt seg om de trenger det. Og det kan fort bli vanskelig da. Det er jo vel kjent at dyr i fangenskap som ikke har mulighet til å trekke seg unna når det trengs - grunnet nettopp begrenset plass kan få problemer med de andre individene i det samme begrensede området, utvikle problemadferd og mistrives. Jeg sier ikke at det gjelder alle altså, men hvis man skal se på det sånn så ville jeg beregnet mer plass per rotte.

Tenker på det at folk kanskje litt lett "tar det for gitt" at de da har bra nok plass til så og så mange rotter i et bur, og at det fort kan bli mistrivsel om de da ikke får nok stimuli både innenfor og utenfor buret. At det da på en måte er bra nok, så lenge burkalkulatoren sier det. Alt dette kommer jo selvfølgelig an på utetid, hvor godt flokken fungerer sammen/de forskjellige individene, stimuli etc.
Man bør kanskje ikke ta utgangspunkt i at alle utnytter plassen godt nok, har masse tid til rottene sine og at de er mye ute osv., men heller gardere seg litt. Hvis jeg forklarer meg bra nok.
Malena

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Burstørrelse og antall rotter

Post by Troya »

Jeg har 9 gutter i et dobbelt RS-bur og de trives kjempefint :) Får selvsagt utetid også, men 10 rotter i et dobbelt RS er ikke noe problem.

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Burstørrelse og antall rotter

Post by mily »

Jeg har på det meste hatt ni jenter, det handler jo om å utnytte plassen godt nok med soveplasser osv slik at de ikke går oppå hverandre :cheerful:
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Burstørrelse og antall rotter

Post by Troya »

Og hvis flokken fungerer godt ligger de jo i klynger uansett, og plassen er den samme :-P Har hatt større bur tidligere, men rottene virker faktisk mest fornøyd med RSen...

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Burstørrelse og antall rotter

Post by malap »

Det tviler jeg ikke på : )

Jeg tenker i utgangspunktet på mennesker som ikke klarer helt å se det selv, som kanskje har lett for å bare "stappe" masse rotter sammen.
De som kanskje ikke er like flinke til å utnytte plassen og til å se om rottene faktisk trives eller ikke og som ikke har noe særlig utetid.
Det jeg mener er at det kan være dumt å ta utgangspunkt i at alle er like flinke til sånt.
Malena

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Burstørrelse og antall rotter

Post by Anniken.HH »

malap wrote:Det tviler jeg ikke på : )

Jeg tenker i utgangspunktet på mennesker som ikke klarer helt å se det selv, som kanskje har lett for å bare "stappe" masse rotter sammen.
De som kanskje ikke er like flinke til å utnytte plassen og til å se om rottene faktisk trives eller ikke og som ikke har noe særlig utetid.
Det jeg mener er at det kan være dumt å ta utgangspunkt i at alle er like flinke til sånt.
Når du tenker på det sånn er jeg veldig enig, men dette blir jo dessverre en umulig problemstilling.
Kanskje meg som er naiv, men jeg tenker jo at når folk først gidder å lete seg frem til burkalkulatoren, ønsker de jo det beste for rottene.
Noe som dessverre gjør at det er mange med rotter i hus som ikke aner hvordan bur de egentlig burde ha - fikk selv mine første rotter i et hamsterbur og tenkte at det var jo helt ''ok!'' for dyrebutikken sa det.
(har forøvrig et dobbelt CN nå, og flere timer hvor gutta kan løpe ut og inn som de vil til vanlig)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Burstørrelse og antall rotter

Post by malap »

Min første rotte fikk også et hamsterbur, og var alene helt til min bror også ønsket å ha en rotte (dette var når vi var mindre) - for det var helt greit i følge butikkansatte. Hun var dog mye ute og med over alt, men likevel.

Du har et poeng der, når folk faktisk gidder å sjekke ut sånt så er de ihvertfall mer opptatt av at de skal ha "riktig" burstørrelse enn de som ikke sjekker det ut. Men jeg synes man skulle "gardert" seg litt uansett.
Malena

Post Reply