Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Fiffi
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 15 Jul 2013, 17:24
Kjønn: Kvinne
Location: Akershus

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Fiffi »

Jeg har regnet litt på å kjøpe dobbel CN bur fra den siden og tror det kommer på totalt med frakt og toll cirka 5000kr. Zooper.no i norge er billigere men det kan være ventetid på buret (3700,- ca.)
Jentene : :hjerterotte: Kalinka, Thiara og Caridina :hjerterotte:
Gutta: :lovey: Joonbi, Shinzo, Keuman og Dennis :lovey:

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Hm trykket du deg helt inn så du fikk registrert at du var fra Norge ? for prisen blir nemlig lavere for selve buret da se ;) Jeg var ihvertfall heldig å fikk det til ca 3500kr med toll og shipping for et dobbelt CN bur der når jeg kjøpte det. Og kan anbefale dem på det varmeste. Jeg fikk buret på døra innen en uke og dem svarer meg som regel alltid raskt også. Noe som ikke tropehagen.zoo har gjort ihvertfall.
Men kjøp selvfølgelig der du får den beste prisen :naked:
Jeg hadde bare ikke muligheten som sagt å handle fra norge i 2013 et slikt bur da ingen hadde det inne da.
Har hørt gode ting om Zooper.no
På tropehagen kan man jo bestille til butikken å slippe frakt også tror jeg :cheerful:
Jeg handler en del der også. Gode kundebehandlere i butikken her jeg bor. Men ja, har ikke fått så rask svar på nettbutikken jeg ihvertfall. Har tatt både en og to uker. Og mer.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Nye rør under senga

Nå har det seg sånn at jeg fikk en del utfordinger når Bodil bodde her med tygging på lister.
Det var mange forskjellige decoy ting jeg satt frem eller gjorde for å lure henne unna.
Hun lærte også knipsing og nei til slutt også.

Men ja, under senga var det ikke like lett for meg å titte hele tiden så det jeg gjorde var å feste et rør på veggen der. Det var ikke bare for å beskytte listene men også ledningen som gikk langs kanten på listene.
Jeg brukte sorte dreneringsrør først som er ganske så billig å få tak i på coop OBS bygg.
Men siden dem er litt vanskeligere å vaske så fikk jeg nå endelig byttet til litt andre. Mer morsomt er det når dem er gjennomsiktige også synes jeg da.

Det blanke er super thru way som jeg sverger til. Er mest glad i dem. Men jeg fikk også kjøpt et fun-nel rosa rør på ebay brukt og koblet dem sammen.

Image

Jeg lot det være en bue der fordi jeg fikk ikke senga inntil hvis jeg festet røret på veggen.
Og jeg kan forsatt trekke senga ut å vaske der.
Rørene tar jeg av å legger i en balje med grønnsåpevann over natten. Og jeg får både spylt å skrubbet inni da jeg kan trekke dem både inn og ut. Veldig bøyelige og mye lettere å vaske en slike stive dreneringsrør.
Image


Kort video av Karstein som tester den ut :rottehode:

A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Fiffi
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 15 Jul 2013, 17:24
Kjønn: Kvinne
Location: Akershus

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Fiffi »

Aha. prøvde å logge meg inn med norge ,da kommer buret og frakt på 2800kr + tollavgifter tilsammen cirka 3788kr..(hvis det er et gebyr på 288,- i tillegg til 25%) Det var en helt annen pris ja. Takk for rettelsen.

Da skal jeg heller bestille derifra i juni og få det levert på døra mi. Mye enklere det
Jentene : :hjerterotte: Kalinka, Thiara og Caridina :hjerterotte:
Gutta: :lovey: Joonbi, Shinzo, Keuman og Dennis :lovey:

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by malap »

Det blir nok dette her hos oss når skattepengene ruller inn ; )

http://zooper.no/produkt/gnager/bur/cri ... -model-162" onclick="window.open(this.href);return false;
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Hehe ja jeg bare begynte å lure om dem hadde gått opp såå mye på 2 år. Men man vet jo aldri seff. Tollen kom ca en måned etterpå til oss ihvertfall også. Vet ikke om det er vanlig. Men det passet helt greit ;)

Uansett hvem butikk det blir fra så må jeg si at jeg er glad vi fikk kjøpt et slikt bur. Lettere å gjøre rent med så store dører. Lettere å ta ting ut og inn. Men også kontakten med dyra blir annerledes når man kan åpne en hel side slik en bare en liten luke nederst i et hjørne.

Drømmen her er jo selvfølgelig en eller annen gang kanskje ha 2 doble ved siden av hverandre. Men er veldig happy med sånn vi har det nå. Image Image Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by malap »

Angående mose ; )
Plukker du den og gir det direkte til rottene, eller vasker du den/gjør noe annet med det før du gir de det? Og spiller det noen rolle hva slags type det er?
Plukket litt i skogen før i dag, har vasket det godt - holder det?
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Helt ærlig har jeg gjort begge deler.

Første gangen jeg gav dem mose var det terra mose som er veldig steril fra dyrebutikken også ebay. Den er egentlig til frosker osv som tåler lite bakterier. Andre gangen prøvde jeg mose utenifra som jeg skylte opp inni dusjen. Men så har jeg sett og lest på mange forskjellige forumer hvor dem både har dem med ut på tur i skogen eller har da gitt dem fersk mose. Jeg leste også om hva vilrotter liker. Og hva dem liker å gjøre. Så begynte jeg i grunn å gi fersk mose som jeg plukker. Jeg ser selvfølgelig etter om det er kvister som ikke bør være der. Også etter om det er andre ting som sopp osv. Prøver å ta fra steder hvor det ser renest ut ? Om jeg kan si det.
Dem skal i utgangspunktet tåle mye.
Noen ganger skylder jeg kanskje litt. Men ikke alltid. Jeg sprayer det med vann for å holde den fuktig da i noen dager før jeg kaster den.

Jeg forstår personer som har Imazo rotter med dårlig helse at dem vil fryse ting eller sterilisere ting.

Men samtidig som jeg tenker på sikkerhet for mine totter så tenker jeg at jeg vil dem skal leve livet mens dem er her. Derfor jeg også har klatrestativ blant annet. Selv om det kan være noe utrygt.

Den beste stimulien er når jeg henter ferskt gress, fersk løvetann, litt jord, steiner dem kan lukte på og ja da mose.
Vil dem skal få brukt luktesansen sin å utforske mye. Jeg er dårlig på å huske navn på mosetyper. Men kan hende jeg husker på å ta bilde av område jeg velger eventuelt om det kunne hjulpet.

A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by malap »

Takk for svar - da blir det mose å kose seg med for Majsen i kveld ; )
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by malap »

Nå har jeg bestemt meg for at jeg skal få skaffet et dobbelt CN bur til tottene mine : ) klarer nesten ikke vente med å bestille det!
Rote/gjesterommet vårt er gjort om til et rotterom, med god plass til både bur, masse leker, klatrestativ + + , så får vi se hvor mange gjester som vil bruke sovesofaen der noe mer ; )

Men jeg lurer på en ting, kler dere inn trappene med noe?
Jeg vil ikke at de skal gå på gitter, selv ikke stiger av gitter.
Hadde en rotte for mange mange år siden som satt fast halen sin i en gitter-etasje i buret sitt. Hun skrek stakkar, men jeg var heldigvis like ved og hjalp henne. Den hylla ble fort fjernet!
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Da blir det noen heldige totter ihvertfall hihi ;)

Jeg har kjøpt noen ramp covers fra Chelsey's Cozies som har en side på facebook.

Image


Men man kan også kjøpe ramp covers/ stigetrekk på tropehagen zoo.
Tror det er 3 for 2 eller noe.

Image


Jeg sydde en gang selv også for hånd.

Image


Hvis du søker på utenlandske sider så heter det som du får tak i dette her :
Image

Noen ganger finner du det lettere hvis du søker på ferret nation en critter nation. Men det passer til begge burene om noen syr privat.

Tropehagen zoo skal ihvertfall ha noe inne vet jeg. I tillegg til bottom pan cover så kan du søke på cage liners. De beste som selger er egentlig dem som lager til guineapigs. For dem har veldig mange lag inni. Også tisse trekk i.
Ja nå var det kanskje mer en du spurte om. Hehe ;)

Men det er flere inne på NTF som syr også. Så du kan jo bare spørre på kjøp salg emnet eventuelt ;)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by malap »

Hjertelig : )
Det var jo genialt!
Malena

Fiffi
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 15 Jul 2013, 17:24
Kjønn: Kvinne
Location: Akershus

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Fiffi »

Har akuratt fått mitt CN bur fra zooper.no og da fulgte det med 1 trekk til alle 3 stigene som følger med. Jeg har også bestilt fra Tropehagen Zoo nettbutikk til å skifte med. Skal prøve å sy selv også etterhvert
Jentene : :hjerterotte: Kalinka, Thiara og Caridina :hjerterotte:
Gutta: :lovey: Joonbi, Shinzo, Keuman og Dennis :lovey:

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Så bræ. Ja fulgte med 3 trekk her også. Liker dem godt. Mine har ihvertfall nå vart ganske så lenge.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply