Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Hei.
Jeg tenkte jeg skulle prøve å starte en tråd her om alt mulig rart av aktivisering jeg har hatt for mine rotter.
Betsy, Bodil, Berit og Bella.
Noen her inne vet at dette er noe jeg virkelig brenner for. Da det var ganske tidlig jeg holdte på å miste mine rotter til LVI den første perioden jeg fikk dem. Og jeg viste ikke hvor lenge jeg kom til å ha dem så jeg prøvde å utnytte tiden mest mulig å gi dem alt jeg klarte. Det jeg gjorde var jo det livet dem ville få hadde jeg i tankene mine <3

Jeg har prøvd ut veldig mye i løpet av året som har gått. Eller fra høst 2013 til nå vinter 2015.
Alt har ikke vært helt korrekt. Og jeg føler jeg kanskje har vokst med oppgaven.
Det er jo også veldig forskjell på unge små rotter og eldre rotter av hva slags energinivå dem har. Også stabiliteten i bakbeina. Så jeg har prøvd å tilrette lagt så godt jeg kan. Også når jeg fikk Bodil inn i hus som snart nå er 2 år.
Da ble det både puter rundt klatrestativet og jeg satt opp ting på en mer sikrere og forsvarlig måte da gamlemor ikke var så stødig som de yngre.

Jeg skal prøve å få lagt ut litt fra start til nåtid.
Kanskje noen kan lære av mine feil ? Og eller få noen tips på veien.
:smile2:

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Utetider for meg ble i første omgang litt på sengen.
Men også mest på sofaen.
Der etter utvidet vi område til gulvet på soverommet.
Jeg har prøvd også gulvet i stua og på badet. Men det fungerte mest på Soverommet så det ble om til et lekerom etterhvert.

Unntaket er av mitt lite ekorn, hurtitoget, speedy og lille hund Berit. Hun er en husky som sikkert har vært Født i en kaffekopp trur jeg. Hun er med meg veldig mye i løpet av dagen fordi hun trenger ekstra utetider. så hun løper i alle rom.


Første utetiden Vi hadde kan du se videoen av her :
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Papptårn. Det er noe av den første leken jeg lagde til mine rotter. Og ja. dem ble større og større ;)
Jeg innreder nesten aldri buret uten en liten pappeske. Det hender. Meen som regel har jeg noe liggende så setter jeg det inn.
Melkekartong, skoeske, suppepose esker og ja det jeg kan få tak i.

Mitt lille tips her. Det er å be en skobutikk å ta vare på ekser og ringe deg når dem har en pose full. Dem skal jo kaste dem uansett. Så når dem har varelevering. JIPPI julaften for meg. Også rottene. hehe.

Her er den første jeg lagde:

Image

Alle likte å leke i den. De eldre liker jo pappesker de også. Men mest for å løpe inn med mat å ta seg en lur. hehe.

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Slik brukte jeg flere av pappeskene både i stua
og på lekeplassen på soverommet.

Nå i dag når jeg setter opp er det mest en labyrint jeg har i huet når jeg organiserer og setter opp. Også fort, pappesker med pledd over.
Det vil dere se bilder av etterhvert.

Grunnen til at jeg hadde så mange ting utover også handlet litt om Bella. Hun var en nervøs rotte, hun så dårlig og var utrygg på verden. Jeg hadde noen faste elementer som jeg satt frem til henne som hun kunne begynne fra også.
Men ja. Jeg har tatt noen triks med fra da jeg drev med akvarium. Der lærte jeg at jeg skulle spre plantene utover og lage huler jevnt utover i karet så de minste fiskene skulle tørre å komme mer frem. De kunne da reise rundt i hele karet uten at de følte de kunne bli sett.
Dette gjorde ihvertfall Bella sterkere her hos meg. Hun løp fra ting til ting Og turte mer og mer. Et åpent rom var for skummelt for henne og hun krommet alltid ryggen og skalv. For den som lurer. Ja de tre første er fra imazoo.
Image

Her er det noe jeg ikke hadde satt opp nå i dag. Det plantestativet i midten der med tau rundt. Det kan være helt trygt for nette små. Men ikke for litt tyngre rotter. Det var ikke såå mange ganger jeg brukte den slik. jeg la den heller ned.

De sorte plastikk boksene der. dem bitte små som er satt på hode.
Inni dem var det noe mat. slik at dem skulle finne ut hvordan dem fikk tak i det. Hvis man skal gjøre det vannskeligere kan man ta en liten kurv så mat og så en kurv igjen. det å dele to kurver er en utfording.

posene rundt om kring er enten med forskjellig lukter på av ulike matvarer. eller ja, puffa ris inni og diverse.

og ja. vedkubbe er jo fy fy. det leste jeg desverre ikke om før på lenge. så nevner det flere ganger. Men til mitt forsvar. Det er alltid nye kuber. ingen ble satt inni buret. bare som noe å klatre på ute.

Kvistene der som ligger over papesken er fra pæretre. Det er jo det beste å bruke. eller fra epletre. Lett å få tak i.
Også å lage leker av å ha i bur.

Det dem drikker fra er soyamelk eller rismelk. Dem får ikke det så ofte. men hvis dem får det så kan man vanne den ut med 50% vann. De trur likevel dem får noe veldig godt ;)

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Jeg skrev helt i begynnelsen at rottene var mest ute på sofaen og i stua når dem var små. Det var fordi jeg ordnet en liten vei fra buret til sofaen. Og det var så sjekt. Dem kunne komme å gå når dem ville.
Men når dem begynte å bli større så ble jo gulvet sååå interessant vettu.
Og på soverommet var det minst ledninger så det passet best der.

Legger ved en video hvordan dem kom seg over til sofaen. Her ser du mest Bella som prøvde.
Jeg brukte et håndkle her. men senere ble det da Sydd en slags "vei".



Det er en stor sort pose der med pledd og diverse ting i. Dem synes det er guuud så gøy å lukte på sure sokker også om du skulle hatt noe liggende. Noe å krype inni. veldig gøy ;) Det er også en gammel sekk jeg brydde meg lite om som jeg hadde masse pledd i der.

Image
Last edited by Sara Syversen on 16 Jan 2015, 07:10, edited 1 time in total.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Litt andre aktiviteter du kan finne på til tottene dine

Gress. sååå gøy. Dette har jeg flere bilder av. Både fra at jeg har plukket ute eller slik som denne. Det er en pakke med gnager gress du får kjøpt på tropehagen zoo. Veldig kjekk. til og med jeg klarte det. eier ikke grønne fingre. Men ja. det finnes flere merker. så det er sikkert noen som ikke er så lett å få til. Lurt å gi dette rett før burvask. hehe.

Image
bruk gjord uten noe som helst tilsatt i. spray å klipp gresset. varer ei litta stund ;)
(P.S nå i dag bruker jeg kokosfiberjord. Kjøpes på webzoo.no. blad deg vidre ut på sidene her så står det mer om det)

Image

Gress jeg plukker fra hagen lukter jo egentlig best å dem blir helt i hundre her ;)
Husk å skyll det litt som en salat for å få bort ulemskheter.

Image
Last edited by Sara Syversen on 16 Jan 2015, 07:28, edited 1 time in total.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Papir... såå gøy

Pappleker, matpapirleker, dorull leker. Det finnes såå mange måter å bruke dette på.
Jeg har en del av dette så flere bilder vil komme.

Dette papiret fikk jeg fra jobben til gubben som var makulert. Jeg leste i ettertid at man helst ikke skal bruke slikt vanlig papir med vanlig blekk. Men avispapir skal visstnok ikke ha noen giftige stoffer i seg. Men kjenner du en med makuleringsmaskin kan du jo bruke blanke ark ;) Eller klippe opp selv om du er redd for noen blekk rester.
Oppi her gjemte jeg da noen godsaker. Jeg prøvde å ha den inni buret også. Men så faren ved at kaanskje Berit skulle klare å lage et hull i plastikkposen å sette seg fast. Så det ble bare under oppsyn. Mange bilder av henne blir det her. for hun er veldig uredd jente og prøvde ting gjerne først ;) Mitt lille ekorn.


Image


Opp klipte papp poser er også populært. både inni buret og utenfor. (Dem brune posene som egentlig er til å resirkulere mat)

Image

Image

Her er det en annen variant. med leker, nøtter oppi, epletrærgreiener og diverse

Image

Kurver brukte jeg mye av å hadde papir oppi disse å gjemte mat. jeg hadde vel ikke en matskål. for dem var så flinke til å klatre når dem var små så jeg hang denne opp i buret. Ihvertfall den minste. Den store fylte jeg med pledd å hadde inni buret og det ble en deilig soveplass.

Image

Flere papp og papir leker ;)
her ville dem heller gå ut av buret men... hehe

Image


matpapir leker :

Image

Heng det opp litt som du vil. Jeg følger litt med alltid å passer på å ta vekk trådene etter endt lek som dette. Har en klossmajor i flokken. Så er kanskje litt på vakt om jeg gjør noe sånt.
Image


Pappkrus eller plastikk krus med matpapir rundt. Jeg brukte matråd/oppbindingstråd.

Image

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Litt mer papp og papir ;)

Jeg skrev litt lengre oppi tråden her at jeg flyttet meg inn på soverommet.
For gulvet ble så interessant. Meeen jeg prøvde å ha dem ute i stua litt. Bare det at vi var litt vel redde for ledningene bak Tv'n. Det gikk bra i en periode. Men Betsy var litt ekstra nysgjerrig for det om jeg kan si det slik. så vi valgte å gjøre det tryggeste. Det var noen få ledninger der også på soverommet. Men lettere å holde oversikt. Nå den dag i dag hører dem godt på knips, nei og om jeg reiser meg opp. Har også mange decoyer som jeg kan skrive om senere.

her er ihvertfall noe vi Prøvde:

Image

Disse papp platene var jo rett å slett flotte å bruke trudde jeg. hehe. Det skulle vise seg det at Betsy klarte lett å snike seg forbi og Berit hoppet faktisk opp å sto på toppen av pappen. mellom 65 og 70 cm høy var den ca.
Og ja wikipedia skriver jo 90 cm vertikalt kan de fint klare. hehe. Om du alikevel vil bruke disse til noe som jeg gjorde lengre nede på siden her. Så får du tak i dem på Staples i alle mulige størrelser. Notabene skal jo ha noe dem også. Det fungerer nok for eldre hannrotter. Eller rolige damrotter etter 1 år-1,5år.



Jeg ville jo få brukt dem så jeg prøvde å gjøre litt ut av det på soverommet istedenfor som dette her.
Igjen. Dette var ganske tidlig dette bilde her. så rottetottene mine var ganske spreke. Om man er litt redd for knall og fall kan man jo klippe pappen i to. men fortsatt lage en labyrint som dem ha det gøy med. Eller ta å legge noen dyner, puter og pledd rundt. Slik jeg gjør i dag ved klatretårnet/kattestativet jeg har. Vaskeartikler skal man jo ikke ha tilstede. men det var en tom grønnsåpeflaske. og børsten som blir brukt til buret. Noe å lukte på. Bare nye ting og noe å utforske er aktivisering i mine øyne for totter. Trenger ikke alltid være så voldsomt som her heller. Jeg er bare litt vel ekstra interessert. En slags hobby.

Image

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by wollf »

Du er så kreativ :boing: rotteparadis

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Fort og labyrinter.

Dette er kanskje litt mer sånn jeg liker å sette opp ting på gulvet nå om dagen.
Men flere eldre bilder skal jeg legge ut. Rotter liker utfordringer. Men det er også greit å være litt forsiktig. Ellers blir det jo en dyr regning hos vetten man sent vil glemme. Dette oppsettet er Bodil vennlig... Hun som blir 2 år i februar som er rett rundt hjørnet nå.

Her er det en slags decoy som jeg vil kalle det. Mat står midt på i sentrum Jeg roser dem for å løpe å hente nøtter eller Rm1 kuler. Da holder dem seg aktive. Lister og ledninger rundt i rommet blir mindre attraktivt fordi Fortet er jo full av spennende ting. Og der kan dem gjemme seg. Jeg har også et trehus som dem kan bite på der. Kanskje det ikke funker hos andre. Men jeg snakker ihvertfall lystbetont når dem gjør ting riktig, stryker over de og lignende. Nærmer dem seg lister knipser jeg, gjør en brå bevegelse med hånda eller sier dyp nei.

Image

Image

På sengen

Image

Det behøver ikke være sååå avansert heller. Men bare et lite pledd over noen få ting holder. Jeg bruker også små reisebur på uteplassen ofte som dem liker å utforske å falle til ro i på utetidene.
Jeg har ikke alltid utetid på gulvet. Liker å ha dem i sofaen også.
(Hovedburet mitt er et dobbelt CN bur).

Image

Image
Last edited by Sara Syversen on 16 Jan 2015, 09:18, edited 2 times in total.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

wollf wrote:Du er så kreativ :boing: rotteparadis
Takk skal du ha Wolf <3 Det er en morro hobby ;)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by wollf »

Skulle ønske jeg hadde tid til slikt :-( travel hverdag så min hobby har jeg bare tid til på kvelden. Du skulle laget bok eller spurt ntf om å bli ansvarlig for konkurranse og slik

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Det var en morsom idé om en bok. Eller kanskje et lite hefte med tips og inspirasjon.
Skjønner at ikke alle har muligheten til alt.
Jeg er bærre litt over gjennomsnittet interessert i å lage å pusle med ting også.
Synes selv det var veldig spredt rundt om kring hvor jeg fant ulike how to do toys osv.
Så tenkte ihvertfall kanskje å prøve å skrive ned ting her nå i første om gang å se hvordan det går ;)

P.S. noen oppsett har jeg laget også for travle dager. Så jeg lett kan rydde på 5 min.
Har blant annet pledd på gulvet så alt bøsset blir mest der og slipper å vaske over gulvet vær dag.
Og 2 store baljer som jeg slenger ting oppi (Europris er min venn). Og pappesker som jeg kan stappe inni hverandre for å ikke ta for stor plass. Det har vel blitt mer en rutine oxo nå. Men var jo ikke sånn i starten seff.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by wollf »

Kesia er sikkert interessert i noen av dine tips i gnag

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Den beste stimulansen synes jeg kommer fra naturen selv. Kvister, blader, stener, mose, jord og sand.
Mer er det vel også jeg har prøvd ut.

Et helt enkelt tips jeg vil starte med. Det er faktisk om du har noen tre leker så kan du faktisk bare sette de ute på verandaen en natt eller to. Og når du tar dette inn igjen så vill det lukte deilig å friskt.
Ihvertfall litt mer interessant.
Det er ihvertfall slik jeg oppbevarer kvister jeg bryter av fra epletrær og pæretrær.
Ute i en bøtte før jeg tar dem inn. Jeg hamstrer også litt i kjelleren over vinteren og tar litt og litt inn.

Image

Image

Image

En liten gapahuk lagde jeg inni buret ;) Kanskje noen andre som har gått i speideren og kan litt så kan man jo lage ting i en miniutgave til tottene. Jeg satt dem litt på skrå her.
Bella var fornøyd med det. En hule hun kunne være i.

Image


Jeg har så mange bilder. Men skal vise en liten leke jeg lagde.
Jeg ble inspirert av noe jeg så på ebay. Noen solgte faktisk disse. Ja du hørte rett. opp klipte bunker av epletrær greiner blir solgt til Chinchillaer. Så har du noen trær i hagen kan du jo tjene noen kr. hehe.
Men ja, her kan man gjøre litt som man vill. Legge dem i buret eller henge dem opp. Av en eller annen grunn er det alltid litt mer spennende om man henger dem opp.
Jeg brukte oppbindingtråd til mat som du får kjøpt på hvilken som helst matvarebutikk.

Image

Når dem er ute på gulvet (lekerommet/soverommet) kan man jo også putte noen kvister i en balje. kanskje gjemme noe mat inni helt nederst. Ellers er det veldig godt å tygge på ferske kvister.
Image

En av dem første dagene rescue rotta våres Bodil kom i hus. Hun tok med seg likeså godt en tyggepinne i senga si hun se. Hun lå der å koste seg lenge mens hun poppet øyner. Det var så heeerlig å se. Bare en rottemor eller far kan skjønne hvordan det er å se en rotte kose seg sånn.
Image


Image


Jeg anbefaler at du tar deg en tur til skogen å henter både mose, jord og litt steiner.
Er du redd for litt udyr kan du skylle dette når du kommer hjem.
Jeg bruker dette både når dem skal være ute å leke på soverommet, men også i buret.
Det beste dem viste på sommeren var å kunne lage en hule i mosen jeg hadde oppi en balje.
Fordi jeg hadde jo også sprayet den med vann så dem kunne ligge der å avkjøle seg litt.
Om du er veldig redd for bakterier kan du bestille terra mose som er til reptiler. Disse produktene kan dem ofte bestille in på zoobutikker. Men du finner dem på ebay. Disse er skånsomt behandlet da enkelte reptiler er veldig sensitive for bakterier.

Image

Så kommer det til noe som funker og ikke.
På lekeplassen ute på gulvet går det helt greit å ha en balje som dette som dem kan lukte på. Sett den ute på verandaen eventuelt på natten for ny frisk lukt. Hihi. De er som små barn. Tar du bort noen leker i noen dager/uker også setter dem inn igjen kan dem plutselig bli interessante.

Image

Denne varianten prøvde jeg også. For prøvde å være litt oppfinnsom og tenkte vel en slags drikkefontene og at dem kunne slipe klør mens dem sto å drakk vann. Men når det lå så mange steiner så kunne spesielt en av dem finne på å tisse der. Usj. Så det fjernet jeg fort.
Image

Denne varianten fungerte bedre. Og den ekstra stoffbiten under tok imot litt vann også.
Image


Litt jord. Veldig morro å kunne grave litt. Melormer og andre insekter som egner seg får du kjøpt på tropehagen zoo. Jeg har blandet litt Allspån oppi her også.

Image



Image

Litt mer graving. Ja dette er faktisk Allspån som jeg bruker i doene men jeg gjemte noen melormer oppi her. Jeg hjalp til å viste hvordan. Også gravde dem etter meg. Den flinkeste var faktisk Bella med dårlig syn her. Hun brukte nok luktesansen sin mer.


Image

A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply