Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

En Rottetipi

Ja nå prøvde jeg å sy for hånd en liten rottetipi. Jeg fikk inspirasjon fra Pintrest når jeg søkte litt rundt og fikk lyst til å prøve meg.

Jeg anbefaler å klippe en mal i et ark først som kan gjøre det lettere.
Jeg tok det bare på øyemål akkurat nå. Men kanskje det kan være til inspirasjon allikevel.
Dette var faktisk min første rottekøye jeg har sydd selv for hånd. For bestiller mest fra chelsy's cosies på facebook og har ingen symaskin selv enda.


Image

Jeg har ikke mange steg for steg men mulig jeg lager det senere igjen.
Men her har jeg sydd hullet i midten og vrengt den så sømmen ikke synes.

Image

Så sydde jeg på det sorte som skulle være inni.
Klippet også en sort runding av et pels pledd å sydde på som bunnen og vrengte tilbake etterpå ;)

Image


Image


Ikke lett å ta bilder med tlf med rotter i fart ;)
Men alle skulle utforske den nye sengen.
Det blir nok mest sannsynligvis flere etterhvert <3

Image
Image
Image
Image
Image
Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Stoooor graveboks med rør


Noe til inspirasjon.
Oppbevarings boks kan man kjøpe på Jysk, Europris eller Biltema.
Teip får man kjøpt på matvarebutikker, Europris eller Biltema.

Strips har jeg kjøpt på Jula.

Jord som jeg brukte kjøpte jeg på felleskjøpet som var ren jord uten tilsatt noe som helst.
Man skal kunne få tak i det på Plantasjen også fikk jeg vite senere.

Super thru way kjøpte jeg via ebay.no

Det som er mest anbefalt av flere er kanskje at man bruker kokosfiber/blokker som er til terrarium. Dette står lengre bak i tråden her. Det var et tips da jorden kanskje ikke holder så lenge fra felleskjøpet. Men jeg fikk det til en billig penge og bruker det ikke så lenge av gangen. Jeg kaster det ut etter en stund og bruker det ferskt helst.
Denne har blitt anbefalt av noen andre som har drevet med snegler.
http://webzoo.net/default.pl?showProduc ... geId=15231

Image


Som dere ser på dette bilde så feilet jeg litt når jeg skjærte hull.
Fikk beskjed senere at man kan helle varmt vann i boksen først så dette kan gjøre plasten mykere og at det ikke sprekker opp. Jeg teipet veldig godt rundt så fikk jo ordnet det på et vis allikevel da. Men lager jeg en ny blir det nok kanskje med koblingstykker til PVC rør også.

Image

Image
Image

Jeg teipet kraftig innvendig også festet jeg røret med strips øverst så det ikke skulle skli frem og tilbake.
Røret gjør slik at det ikke blir for mye bøss over hele gulvet her hjemme. Men det tar imot mye.
Har også pledd under boksen på lekerommet som jeg rister innimellom.

Image


Luftehull lagde jeg på toppen.
Jeg tok teip over fordi jeg var redd dem skulle skade seg på noen skarpe kanter. Til en annen gang kan man jo bare file over selvfølgelig. Men tenker kanskje å se om jeg får til å enten lage noen luftehull på siden eller skjære til en firkant så jeg kan feste netting der istedenfor. Vil ikke at noen små føtter skal sette seg fast. Akkurat nå bruker jeg boksen kun ved tilsyn også. Men skriver her så kanskje noen kan lære av mine feil. Dette var første gang jeg prøvde meg på et slik prosjekt.Og den kan selvfølgelig bli forbedret med noen enkle grep.

For eksempel noe som dette men litt mindre med netting fordi dem sparker veldig når dem graver.
(bilde er til inspirasjon og er hentet her ifra : http://www.dapper.com.au/articles.htm )
Image

Image


Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Videoer :



A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by malap »

Det så morro ut :cheerful:
Fikk tips om å kjøpe jord på Europris som ikke er gjødslet. Har ikke prøvd dette ennå, men skal nok få ordnet noe sånt til mine og :boing:
Malena

Guest

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Guest »

A ha ja. Europris har nok sikkert noe også.
Tenker å gro litt gress inni den en dag også. Morro å dra opp røtter osv.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

A ha ja. Europris har nok sikkert billig.
Tenker å gro litt gress inni den en dag også. Morro å dra opp røtter osv.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by malap »

Nå driver jeg å gror "gnagergress" her, kommet opp litt nå :cheerful:
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Åååh så morro. Del gjerne bilder her når det er grodd ferdig. :):):mrgreen:
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Hjemmelaga

Denne leka som jeg kommer til å vise under av melkekartonger og en isbok ble jeg litt inspirert av denne bleksprut leka fra marshall.
http://www.ebay.com/itm/Marshall-Ferret ... 5406d5b755

Image


Også fra Seep N Play octopus fra Rosewood.

http://www.ebay.com/itm/ROSEWOOD-PET-PR ... 540ef2dd4d

Image


Disse er meeeget fine og gøy en liten stund.
Men problemet med dem er at rottetottene ikke bruker armene like bra. Ihvertfall ikke hele. Her endte det med at jeg klipte dem først til hullet på midten av armen og så klipte jeg dem helt av. Da brukte dem alle utgangene mer. Ihvertfall her da.

Her har dere Betsy som etterligner en skilpadde ;) Hihi. Hun elsket den etter jeg tok av armene.
Image

Så over til leka jeg tenkte å lage for en billig penge men som har den samme artige funksjonaliteten med flere armer å løpe ut og inn av. Jeg kan nok sikkert lage den enda finere en annen gang. Men dette er jo kanskje noe som man kan pynte sammens med barna eller tantebarna sine på en regnværs dag ??


Image



Korkene gjorde faktisk det slik at det holdt melkekartongene mer på plass ;)
Image

Image

Image

for sikkerhetens skyld så teipet jeg litt ;)

Image

Med litt innpakningspapir og teip ble det litt farge på leka. Og jeg brukte limpistol for å feste en kurv på toppen. Klorebrettet er festet med strips.
Image


Image

Image

Image

Image

Image


Image

Image


Image

Image

Image


Image

Image

Image

Image

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Caps = hengekøye

Man kan få tak i billige capser mange steder. Blant annet fra ebay.no
http://www.ebay.com/itm/161702036639?_t ... EBIDX%3AIT

Image

Fest på noen kroker og putt litt fleece oppi eller annet mykt materiale og det er en fin hengekøye ;)
Image

Image

Image

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by malap »

Hva er det du bruker på hyllene i buret? Er det slik som du får kjøpt til CN buret, eller noe du har laget selv?
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Hei ;)

Ja dette er hundefilt jeg kjøper på biltema. Jeg bretter dem bare rundt. Her hos meg får dem heldigvis være i fred (bank i bordet). Når jeg har gjort det med vanlig fleece før så har dem nemlig dratt under. men ikke denne ihvertfall. Jeg byttet til dem når rescue rotta Bodil kom hit med bumblefoot. Hun tisset gjerne der hun sov så jeg måtte gjøre mange tiltak. også bytte hengekøyen hennes vær dag osv osv.

Men ja. Den tar opp myyye fuktighet, kan vaskes på 60 grader og har vart lenge.
Dem koster litt mer en andre matter jeg har prøvd fra jysk og ebay. Men de er så gode å myke og dem har latt dem være i fred. Dem er jo egentlig beregnet på hunder så dem tåler jo litt også ;)

Her kan du kaaanskje se hvordan jeg bretter på den øverste til venstre der.

Image

Den som er 70cm x 60 cm bruker jeg.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Kjaledy ... 000033674/


Dem største bunnplatene bretter jeg bare fleece pledd som er 180cm x 130cm 4 ganger.

Jeg lar en del hjørner være i fred for Berit liker å sparke dem opp. Hvis jeg fester fleecen så sager hun over. Jeg ser hvis hun starter og da bare flytter jeg på ting.
Vil helst ha noen hjørner fri. Slik som den grønne stigen nedesrt til høyre stelte jeg litt feil der for jeg så hun begynte å tygge. Men det hjalp så lenge hun fikk sparket opp det ene hjørne. ( pleier også ha gravekasser med forskjellige ting i så hun kan holde på med det også. som hjelper på det )

Bunnplaten med hull i som er i andre etasje bruker jeg 3 clips bare for å feste fleecen der. Dem får man kjøpt på bokhandlere og staples

Image
Last edited by Sara Syversen on 26 May 2015, 00:19, edited 3 times in total.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by malap »

Ser veldig fint ut, får ta meg en tur på biltema :cheerful:
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Takker så mye. Kryyyysser fingrene for at dem fungerer like bra hos deg og at dem ikke blir tygd over med en gang. Vet hvor frustrerende det kan være når man har kjøpt fine ting. :cheerful: :rottehode: [HEAVY BLACK HEART]
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by Sara Syversen »

Inspirasjon til Lekeplassen

Det er ikke like lett å finne på nye ting hele tiden. Men jeg prøver ihvertfall å bytte på noe. Noen ganger holder det i grunn å flytte på pappeskene å sette det samme gamle bare litt annerledes også.
Og her elsker dem jo fort.

Men jeg fant ut at jeg hadde et lite badebasseng nede i kjelleren min. Og det kan jo være ypperlig å bruke for å spare gulvet og for å slippe å vaske gulvet vær eneste dag.

Image

Image


Her har jeg mye forskjellig. Noen poser med håndkler, sokker og diverse som dem kan grave oppi og lukte på. Papp pose med diverse plastikk og noen oppbrukte smoothie poser oppi.
Under dem lilla hånklene er det noe isoporbiter og jeg har gjemt noe mat der som dem må grave for å finne. Litt nøtter og tørka brødbiter er oppi den rosa hjertebalja som sitter fast i den grønne baderingen.
Gress og pinner i den ene lille kattedoen. Og ja. Jeg tar det jeg har ;)
Image

Image

Image

Lille Berit jenta mi som blir to år i agust (2015) er like aktiv og nyskjerrig. Mitt lille ekorn. I love you.
her graver hun nedi posen med hånkler, fleece og diverse. Dytter og ordner.
Image


Nye Rør

Ja nå er ikke disse helt nye da jeg har kjøpt dem brukt. Men jeg måtte prøve å finne på en litt mer trygg måte for lille Turid som løper opp og ned på det ekstra buret jeg har på lekerommet.

Her titter hun å lurer på om hun skal bruke røret.
Image

Men neida. hehe lille pøbelen syntes denne vegen var mye mer kurant. Hehe :giggle:

Image

Jeg prøvde også sånn som dette. Men jeg må nok la dem venne seg til Rørene først. Foreløbig bare Berit som bruker dem her. Mine eeeelsker super trhu way rørene. Men jeg husker dem var skeptiske til dem først også. Så husk om du prøver kan det ta noe tid før dem skjønner dette er faktisk gøy å løpe i.
Image


Sånn har jeg det nå. Fester kanskje på røret senere igjen fra inni buret til gulvet når dem har vent seg til noen andre deler jeg har lagt på gulvet. Happy Berit bruker den på siden da. Tror lille Turid tørr snart også.
P.S plastikk boksene på toppen elsker dem å grave i her eller hamstre mat i. Det er egentlig billige reisebur dem bruker på tropehagen zoo. Man får kjøpt dem brukt til en billig penge. Mellom 50-70krstykk. Fine hus som er lett å vaske å holde rent i forhold til trehus.
Image

Baby Bath Foam Letters

Mange ting kan man gjøre for at maisfiskingen blir en større utfordring.
Her har jeg kjøpt skumgummi bokstaver til å ha i badekar. Mye kan man faktisk finne som er til barn.
Biteleker har jeg også kjøpt tidligere.
Pakka kostet ca 22 kr med baby foam letters.
http://www.ebay.com/itm/301629852714?_t ... EBIDX%3AIT

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Litt andre bilder fra utetiden og en video

På slutten av videoen får du sett både Turid løpe i kattesative og tottene som er i graveboksen.
Litt av alt <3


Vakre lille Turid som liker å være i genser, kan leke med hånda di, liker faktisk kos som ikke alle små jenter gjør eller har tid til. Også liker hun å gjøre litt rampestreker. Høyt og laft denne søte jenta.
Image

Image

Image

Image

Vakre Berit min <3 Kallenavnet lille ekorn sier mye. Hun elsker å løpe å hamstre mat helst i kattestativet. På toppen helst. Image

Image

Image

Image

Karstein gutten er veldig utforskende. Merker at han er gutt da han er så bedagelig annlagt i ting han gjør. stresser sjeldent. Fornøyd med lite han gutten her.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Prinsesse Bella. Eller Dronning Bella må jeg vel nå si da hun blir 2 år i august (2015). Og har blitt mer rolig en før. Bestemt dame som vet akkurat hva hun vil når hun vil. En perser katt i en rottekropp. Alt skal skje kun på hennes premisser. Men hun er kjærlig og vakker å søker kontakt (når hun da føler for det selv så klart).

Image

Image

Image
Image

Image

Image

En liten ekstra hilsen

En liten ekstra hilsen fra Betsy og Bodil. Eller skal jeg si Bolle 1 og Bolle 2. Glad i mat og kos begge to.
Betsy tok rescue rotta Bodil under sin vinge tidlig og dem var så nydelig sammen.
Dem gikk dessverre bort nå etter jul 2015. Bodil i Januar og Betsy i mai 2015.

Image

Image

Mat er godt det se. Dem kunne ikke akkurat få så mye mais. Så puffet ris i vann var litt bedre for dem to matvraka av noen søte boller <3

Image

Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Aktivisering ;) Hjemmelagde leker og ting til bur.

Post by malap »

Nydelige jenter :kisses:
Malena

Post Reply