Lukt

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ingy
Pinky
Posts: 6
Joined: 09 Jul 2014, 23:04

Lukt

Post by Ingy »

Jeg vurderer å skaffe rotte når jeg har mulighet til det. Akkurat nå har jeg hamster og marsvin (hvert sitt bur såklart) og da blir rotte i tillegg for mye. MEN det jeg er mest bekymret for er lukta. Er det sånn at rotter lukter vondt? Hvor ofte må man rense for unngå dette? Er det sterkere lukt enn hos hamster for eksempel? Hva med når de går løs? Jeg vil jø nødig at de skal tisse i sofaen min da den er laget av ull. En skinnsofa kan kanskje rengjøres lettere..Bortsett fra akkurat denne biten er jeg sikker på at jeg kan hold en rotte på en artsriktig måte med alt stellet som hører med.

Ingy
Pinky
Posts: 6
Joined: 09 Jul 2014, 23:04

Re: Lukt

Post by Ingy »

Altså, den har ulltrekk mener jeg.

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Lukt

Post by mily »

Hei, skal du skaffe deg rotte burde du skaffe deg to, da rotter er flokkdyr:) med tanke på lukt, lukter visst jenter mindre enn gutter. Har jenter selv og har flis teppe i buret og do kasser og skifter på buret ca hver andre dag ved siden av den daglige ryddinga i buret men man kan fortsatt lukte at jeg har burdyr ;) Jentene mine går løse store deler av dagen og er do trente men de tisser litt rundt omkring for å markere seg så det kommer du nok ikke unna dessverre..
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Ingy
Pinky
Posts: 6
Joined: 09 Jul 2014, 23:04

Re: Lukt

Post by Ingy »

Nettopp. Det er synd at hanrotter lukter mer, for det rolige kosete vesenet høres hyggelig ut for meg. Kan hunrotter bli kosete også? Hmmm skinsofa er en god ide altså, hvis du vasker laminatgulv med kjøkkenspray, blir lukta borte da? Har du egne rotteklær på da? For de tisser vel på deg også hvis de er på fanget?

Ingy
Pinky
Posts: 6
Joined: 09 Jul 2014, 23:04

Re: Lukt

Post by Ingy »

Hvordan redigerer jeg innlegg? Forresten, ja, det blir to rotter. Ble en liten trykkleif der :) Hvor lenge er maks levealder på en rotte?

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Lukt

Post by mily »

Jenter kan også bli kosete, har ei som liker å bli klødd på magen blant annet , og hu var en vill/bitende dyrebutikk rotte på tre mnd når jeg fikk hu :roflmao: Men er jo aldri noen garanti for de guttene du får er kosete.. alle har jo hver sin personlighet . Har ikke noen egne klær nei, er jo små dyr og er som regel bare en dråpe som kommer. På sofaen på rotterommet har jeg laken som kan vaskes, men er ikke noe lukt av det lille de skvetter, så om de skvetter litt på laminaten vil jeg ikke tro det er noe problem :cheerful:
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Lukt

Post by mily »

Ingy wrote:Hvordan redigerer jeg innlegg? Forresten, ja, det blir to rotter. Ble en liten trykkleif der :) Hvor lenge er maks levealder på en rotte?
Øverst i innlegg du akkurat har skrevet står det "endre"
Alder er veldig varierende, men er vel rundt 2 år som er gjennomsnittet men har hørt om rotter som blir både 3 og 4 år.
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Ingy
Pinky
Posts: 6
Joined: 09 Jul 2014, 23:04

Re: Lukt

Post by Ingy »

Så flott. Det høres ordentlig bra ut. Kan man bruke strø istedet for flis? Jeg kan tenke meg at stoff kan være ekkelt å ta på når det er skittent? Rotter er søte ass. Det er synd at folk syns de er skumle. Åssen kjennes halen ut?

Ok, takk. Hmm så litt som hamster, men kan leve lenger.

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Lukt

Post by mily »

Ingy wrote:Så flott. Det høres ordentlig bra ut. Kan man bruke strø istedet for flis? Jeg kan tenke meg at stoff kan være ekkelt å ta på når det er skittent? Rotter er søte ass. Det er synd at folk syns de er skumle. Åssen kjennes halen ut?

Ok, takk. Hmm så litt som hamster, men kan leve lenger.
Joda du kan ha bunnstrø, pass på å få en type som ikke støver og ikke er laget av "nåletrær" Back to nature har jeg i do kassene mine dette kan også brukes i hele buret. Men da burde du ha en annen type i dokassene hvis du skal ha det (anbefales)

Rotter er kjempe søte, skal ikke si meg uening der :cheerful: Jeg personlig syns halen er søt jeg, er ikke noe ekkelt med den i det hele tatt :cheerful:
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Lukt

Post by WillyWonka »

Jeg bruker wood bedding i buret og er kjempefornøyd med det. Jeg har ca 7 gutter og bør bytte buret ca en gang i uken. Hender jeg drøyer det (jeg er ikke så fin i nesen), men da ønsker jeg ikke å ha besøk :P
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Lukt

Post by c00nan »

jeg tar også buret en gang i uka og hvis du vasker alt av stoff da også synes jeg ikke det lukter noe særlig (har 3 jenter), alt annet i buret er plast da jeg synes det lukter mindre enn tre (det blei tissete og ekkelt med en gang).
Ene jenta mi markerer ikke i det hele tatt, aldri og de 2 andre markerer overalt, alltid :P
2 av mine er veldig kosete men er ikke alltid de har tid, må få løpt fra seg og fått ut all energi og utforska først :)

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Lukt

Post by Rubisco »

mily wrote: men er vel rundt 2 år som er gjennomsnittet
Vil bare komme inn og si at jeg er veldig sikker på 24 mnd er høyere enn gjennomsnittet på rotter, spesielt de fra dyrebutikk.



Sitat fra Matmor:
Den "vanlige" alderen å dø på begynner ved 16 måneder og fortsetter til ca. 28 måneder

Ingy
Pinky
Posts: 6
Joined: 09 Jul 2014, 23:04

Re: Lukt

Post by Ingy »

Ok, dette var mye god informasjon. Hvor får man tak i wood bedding? Hvis det er britisk kan det være vanskelig å få de til å frakte det hit, de er litt teite sånn. Det er jo gøy å se dyra frese rundt med masse energi da :) Jeg trodde rottene trengte treleker for å slite ned tenna sine jeg?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Lukt

Post by WillyWonka »

De fleste dyrebutikker skal ha denne :) Jeg kjøper det på dyrebutikken midttun zoo eller tropehagen her i Bergen.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply