Noen som har råd til et godt bur?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Noen som har råd til et godt bur?

Post by Milla »

Hei,

Jeg har sånn nesten fått overtalt samboer til å skaffe et nytt bur. Buret vi har i dag er helt greit. Problemet blir bare i de tilfellene der vi får inne nye små, som dessverre uten problemer kan klare å komme seg gjennom sprinklene, tror det er sånn akkurat 2 cm mellomrom.

Ser at RS buret er veeeeldig populært, men er det noen som vet sprinkelbredden på denne? Evt om den er lite nok til at rotter på 6 uker ikke kommer seg gjennom?

Er det andre bur som evt passer formål?
Det finnes så masse forskjellig, at det får litt surr i huet :crazy:
Så fint om noen har noe erfaring med bur.
Buret jeg har har plastikkdeler som holdt buret sammen, men fordi mine to tidligere rotter var veeeldig glad i gnaging, så har det måtte resultere til å bruke ståltråd for å holde det på plass :flau:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Noen som har råd til et godt bur?

Post by Jasmin »

Har ikke så mye erfaring med RS bur, men tror nok ikke de greier å komme seg igjennom :bounce:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som har råd til et godt bur?

Post by wollf »

Anbefaler deg å lese litt her på forumet evt søke opp det du leter etter. Er mange som har kommet med gode råd på dette tidligere

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Noen som har råd til et godt bur?

Post by Milla »

Det er det som blir problemet mitt, er at med buret jeg har i dag så kommer de seg ut, og jeg må vente til de er ca 200 g før de kan være i det store buret.
Akkurat nå er jeg bare litt "føre var" før det kommer noen nye rotter inn til de aldrende damene :sarcastic:

Det er ikke slik at RS buret er det eneste alternativet, tar gjerne imot fler forslag på gode bur, som passer både til store og må damer.

Eneste fordelen jeg ser med RS buret er evt sprinklene og muligheten til å dele av buret, ved introduksjonstiden til nye rotter.

Således er ikke dette et problem å ikke kunne dele av buret, når jeg allerede har et bur som jeg ellers bruker som feriebur til de to jeg har :glise:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Noen som har råd til et godt bur?

Post by Milla »

Wollf: Har lest masse :smile: Men det står veldig lite om sprinkelbredden på de enkelte burene. Jeg har sett på venecia og regina også er anbefalte bur, men finner ikke ut hva sprinkelbredden på disse er :confused:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som har råd til et godt bur?

Post by wollf »

burguiden?
http://www.tonje.org/burguiden.shtml

alle de er bra til små. har kun opplevd at små kommer seg ut av kanin og marsvin bur

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som har råd til et godt bur?

Post by wollf »

har venezia. hatt MANGE rotteunger i det fra 3 uker og oppover. ingen kom seg ut, regina kom noen seg ut av derimot

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Noen som har råd til et godt bur?

Post by Milla »

Er det Venezia Mouse eller Chinchilla du har da ? Vet i grunn egentlig ikke om det er spes forskjell på dem, annet størrelsen.
Men det er jo en god del billigere enn RS buret...
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som har råd til et godt bur?

Post by wollf »

Chinchilla

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Noen som har råd til et godt bur?

Post by Marit Fosen »

Jeg har erfaring med både Royal Savic og Venezia chinhcilla, og er ikke i tvil om hva du bør velge, viss du ikke bryr deg om prisforskjellen. Venezia-buret har små luker, og er noe herk å innrede. Muligheten du har med RS-buret til å dele det, bør du også ta med i vurderingen.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som har råd til et godt bur?

Post by wollf »

det er absolutt en fordel å kunne dele det ja. men jeg har ingen hindring med lukene i venezia eller innredning.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som har råd til et godt bur?

Post by wollf »

selv må jeg innrømme at jeg må begynne å tenkte på å skaffe meg et rs bur selv snart pga plassmangel:(

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Noen som har råd til et godt bur?

Post by Milla »

Vi har litt plassmangel selv, så heller kanskje litt mer mot RS buret. Men er dessverre ikke bare meg som bestemmer dette, må overbevise samboeren også :justice: Så her svirrer tankene for min del :crazy:
Jeg liker veldig godt at man kan dele RS buret, da jeg slipper å ha to bur i introduksjonsfasen... og bare kunne dele buret på midten...

Men RS buret er dyyrt, men ser utrolig flott ut, både for gamle og unge rotter :smile:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Noen som har råd til et godt bur?

Post by wollf »

rs tar mere plass enn venezia, men ja man slipper flere bur om gangen

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Noen som har råd til et godt bur?

Post by Milla »

Tusen takk for mange innputt i burvalg! :ratgreen:

Får gå litt i tenkeboksen å se hva det blir til, men det blir et nytt bur :glise:
Sprinkelhøyden på mitt er litt upraktisk, men for store rotter helt suverent :jepp:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply