bur strøet fra nettbutikken her

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

bur strøet fra nettbutikken her

Post by Siv M »

Jeg vurderer å prøve en sekk med det bur strøet som er å få kjøpt i nett butikken her, hvordan er det? er det bra? å er det noen som vet hvor mye det koster i frakt å få til sendt ? :hmmm:

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: bur strøet fra nettbutikken her

Post by Skaubytroll »

Her står priser og frakt :)
viewtopic.php?f=1&t=12345
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: bur strøet fra nettbutikken her

Post by Siv M »

Takk, det viser seg at med portoen så er det dyrere å kjøpe i nettbutikken når det gjelder bur strø :hmmm: bor for langt unna til at vi kan hende det selv også synd.

utmeldt

Re: bur strøet fra nettbutikken her

Post by utmeldt »

Har brukt strøet frå NTF sin butikk i lang tid, er godt fronøyd. Syns det lukter godt også. Bruker det kun i botn av buret, syns at Toalett eller YN fungerer betre i dokassene. Ein 12,5 kg sekk har eg i fleire veker.

Ps.
Du nevnte at du bruker Biostrø i ein annan tråd , mener å ha lest her på forum at dette strøet ikkje er bra for rotter.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: bur strøet fra nettbutikken her

Post by Siv M »

iwonamo wrote:Har brukt strøet frå NTF sin butikk i lang tid, er godt fronøyd. Syns det lukter godt også. Bruker det kun i botn av buret, syns at Toalett eller YN fungerer betre i dokassene. Ein 12,5 kg sekk har eg i fleire veker.

Ps.
Du nevnte at du bruker Biostrø i ein annan tråd , mener å ha lest her på forum at dette strøet ikkje er bra for rotter.
Det er flere typer som heter bio strø, den jeg bruker er pellets type og ikke sagflis type, spurte i zoo butikken sa det skulle være for rotter å ble vist denne typen. Mine har ikke blitt noe plaget av det heller, fungerer fint :jepp:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: bur strøet fra nettbutikken her

Post by Siv M »

NTF strøet er dessverre ikke økonomisk for meg pga frakt prisen

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: bur strøet fra nettbutikken her

Post by Vitania »

Det er mulig bio-strøet er laget av bartrær? Isåfall kan det være skadelig for rotter da det inneholder fenoler som kan gi rottene luftveisinfeksjon.
Jeg bruker toa-lätt eller hemp som oftest.
Last edited by Vitania on 02 Oct 2012, 19:54, edited 1 time in total.
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: bur strøet fra nettbutikken her

Post by Siv M »

Hmm har ikke sett det noe sted, bruker oftest YN skal lese litt på sekken til bio strø å se hva det står

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: bur strøet fra nettbutikken her

Post by Vitania »

Velger å rette litt på meg selv med et sitat fra Heidi i en tidligere tråd på forumet.
Problemet er jo ikke at de dør med en gang de kommer på sagflis, problemet er at sagflisen langsomt påvirker rottenes helse og immunforsvar. Den sagflisen som selges i Norge er laget av grantre og furutre. Slike myke tresorter inneholder fenoler, det er derfor de lukter så godt også. Disse fenolene som treet utskiller går dyrene og puster inn, og dermed må leveren deres arbeide ekstra for å kvitte seg med de skadelige stoffene. En rottelever tåler godt å omsette litt fenoler, men spørsmålet er jo hva som skjer dersom den i tillegg får f.eks en luftveisinfeksjon? Rotta er allerede svekket, kanskje den også har dårlig immunforsvar fordi den kommer fra dårlig planlagt avl. Da kan nettopp fenolpåvirkningen være det som setter siste spiker i kista.

Det er en grunn til at laboratorier ikke bruker myke tresorter som gran og furu, men heller osp slik som det vi får kjøpt i NTF (Beekay). Laboratoriene vil jo ikke ha sånne påvirkninger som svekker immunforsvaret hvis de kan unngå det. Jeg sier ikke at vi skal gjøre alt som laboratoriene gjør, men akkurat i dette tilfellet finnes det gode alternativer, så jeg velger å ikke ta sjansen på langsom forgiftning. Hvorfor vil du ta sjansen?
viewtopic.php?f=10&t=212
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: bur strøet fra nettbutikken her

Post by Siv M »

:hmmm: jeg leste på sekken jeg har å det står at den er laget av Gran, furu og fjell bjørk og passer bla til hamster, marsvin og mus.

utmeldt

Re: bur strøet fra nettbutikken her

Post by utmeldt »

Biopellets bør ikkje brukast til rotte, men ikkje alle dyrebutikker er klar over dette.

Eit alternativ til Ntf sitt strø kan vere Alspån strø som du også får kjøpt i dyrebutikk.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: bur strøet fra nettbutikken her

Post by Siv M »

ok skal se om jeg finner det noe sted, men har ikke sett det i tropehagen zoo, send meg gjerne linker til butikker som selger det

utmeldt

Re: bur strøet fra nettbutikken her

Post by utmeldt »

Eg pleide å kjøpe den i Tropehagen Zoo butikk så eg trur du får tak i det der. Dei kan sikkert bestille iinn om du spør. Ein sekk på 80 liter kosta mellom 300 -350 kroner.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: bur strøet fra nettbutikken her

Post by Siv M »

Ok :) skal inn på Tam zoo til torsdag å hente ny bur bunn så kan se om de har det der, de samarbeider jo med trope hagen, men det var dyrt da.

Vitania
Klatrer på møblene
Posts: 528
Joined: 11 Jun 2011, 14:15
Location: Bergen
Contact:

Re: bur strøet fra nettbutikken her

Post by Vitania »

Alspån fåes i Tropehagen Zoo, men jeg liker ikke kvaliteten på det(holder veldig dårlig på fuktighet), så da ville jeg heller spurt om de kunne ta inn hempstrø. Det er fra samme leverandør.
Alspo\ån er ganske billig, en 80l sekk har du temmelig lenge med mindre du har enormt bur og bytter hver dag. :nottelling:

Alspån, liten pose (er eneste posen det står Alspån på)
Image
:rotte14: -Vitania, uten noen rottetasser. :rompe:
https://sites.google.com/site/vtaniasrattery/

Post Reply