Luftebinge?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Urokråka
Sofaspiser
Posts: 159
Joined: 23 Mar 2012, 00:21
Location: Nittedal
Contact:

Luftebinge?

Post by Urokråka »

Noen som har noen tanker om det? Evnt andre ideèr?
Ikke lett å lufte rottene når samtlige har lært seg å klatre på håndtakene til skuffene,så de til stadig må hentes ned fra kjøleskapet som står bved sidenav kommoden(ikke mulig å flytte på den pga dårlig plass)...

Men for all del,jeg får jo trim når hvert 5 min må ta dem ned :P

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Luftebinge?

Post by Matmor »

Det kommer an på hvor spreke de er. MereteAH skaffet seg et digert akvarium til en billig penge, men rottene hennes var så spretne at de hoppet opp på kanten. Det hadde ikke gutta mine brydd seg med.

Akvarium-ideen krever også at man har permanent plass. En løsning med fire 60 høye plater, som alle har skåret hakk halvvegs igjennom 10 cm fra hver ende kan kanskje fungere. De kan tas fra hverandre og stues bort. Ellers finnes det gnagerinnhegninger hvor det går an å få et plastovertrekk som skal hindre rottene å sprette over. Det går til de finner ut at de kan gnage seg ut. Dessuten er avstanden mellom pinnene i gitteret for stor for små rotter.

Har du badekar kan de luftes i det, bare du legger håndkleder eller tepper i bunnen. Store pappesker går også bra - en stund... men de kan være vanskelig å klappe sammen igjen.

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Luftebinge?

Post by Chrizzie »

Jeg kjøpte en slik luftegård fra en eller annen nettside en gang i tiden, den var ganske stor, og høy, rundt 60-70 cm, men guttene mine klatret bare opp og over kanten så var lite vits med den i hvert fall. Skal du ha noe slikt må du i såfall kjøpe noe med glatte vegger og som er høyt så de ikke får klatret eller hoppet;) Per dags dato lufter jeg rottene på badet veldig ofte. De elsker å løpe rundt på de varme flisene;)
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Luftebinge?

Post by Siv M »

hva er egentlig den billigste å letteste måten å lage lufte gård av til rottene, som man kan bruke inne,? jeg har hørt det går an å lage vegger av store papp esker som du teiper sammen, men det blir ikke så veldig stødig da. Vi har vegg til vegg teppe på ene rommet buret står på å gubben vil ikke ha små tisse flekker på teppet , pluss at smurfine gjerne vil gnage på lister å tapet :bleh:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Luftebinge?

Post by wollf »

sanca har en super løsning på det.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Luftebinge?

Post by Siv M »

Har hun :cheerful: får sende henne en pm da kanskje

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Luftebinge?

Post by Milla »

Hun har en fantastisk løsning!! For min del så er leiligheten lekebingen til rottene :flau:
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Luftebinge?

Post by Siv M »

Har sendt en pm til henne :nissesmil: vi kan ikke ha huset som lufte gård her i huset med to katter i huset osv :crazy: har tidligere brukt det ene badet til å lufte de i men det er ikke rotte sikkert pga at smurfine biter på lister å tapet :bleh:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Luftebinge?

Post by Siv M »

har tenkt å prøve det flytte eske opplegget men spørs om veggene varer så lenge med mine spretne klatre mus :giggle:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Luftebinge?

Post by torasrotter »

Jeg synes den letteste måten å gjøre det på er å kjøpe et bord som er relativt høyt (ca sånn at du behagelig kan ha armene på det når du står) og så feste gjennomsiktige plater som er ca 20cm høye langs kanten. Fyller man det med litt hus og tunneler så vil tanken på å hoppe ned avskrekke de fleste rotter. Jeg har kun en rotte som har hoppet ned derfra, og det er Allecto. Og hun var ikke helt frisk :crazy:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Luftebinge?

Post by Siv M »

hmm mine store jenter hopper ned fra toppet på toalettet vi bruker, du vet der knappen sitter som du drar ned med :goofy: der hopper de ned i fra så de er ganske modige, så jeg vet ikke helt jeg :hmmm: :confused:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Luftebinge?

Post by torasrotter »

Men det må jo være mye høyere enn et toalett. Jeg snakker om kjøkkenbenk høyde :boing:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Luftebinge?

Post by Siv M »

dør matter er vel greit å bruke som underlag i en lufte binge, med fleece på for eks :nissesmil: skal til Nordby å glo rundt se hva vi finner som kan brukes til å lage en brukbar lufte binge på rommet. Det skal ikke koste for mye.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Luftebinge?

Post by wollf »

plast nederst, og filleryer øverst. lette å slenge i vask. får dem billig på jysk

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Luftebinge?

Post by Siv M »

wollf wrote:plast nederst, og filleryer øverst. lette å slenge i vask. får dem billig på jysk
jeg var også inne på plast nederst men vil ikke det bli så glatt at filleryer bare glir rundt

Post Reply