Best å ha i bunn?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Best å ha i bunn?

Post by Karro »

Jeg lurer på hva som er best å ha i bunnen av et stort bur?
De eldste guttene mine på 2,5 år er ikke do trente (ikke enda i alle fall). Hvordan kan jeg trene dem opp til det? Er det mulig når de er så gamle? :huh:

Også... Jeg har nå for øyeblikket no marsvin strø i bunn av buret. Noe tre"spon/spikk". Det funker fint det. Og lukter ikke så veldig mye heller.
Eneste som er litt slitsomt, er å holde det rent med det strøet, buret er ganske stort og tungt å ta fra hverandre når jeg skal vaske det.
Jeg brukte slike "knotter" i bunn før, men da fikk begge rottene nesemidd, som vetn sa mest sannsynlig var fra bunnstrøet. Det ble umiddelbart bedre etter jeg byttet strø. Så jeg er ikke helt sikker på om det er mulig å bytte til noe annet heller...
Også har jeg hørt at å ha fleecepledd i bunn skal fungere veldig bra. Men rottene mine er så glad i å grave og flytte på alt av stoff i buret. Og med tanke på at de ikke er dotrente så vil vel ikke det være noe bra alternativ?
Er det noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre? Som både er lettvint å rengjøre, bra for rottene og ikke sånn super dyrt og skaffe om jeg trenger nytt?

Ble litt rotete dette her. Får håpe dere skjønner hva jeg mener. :giggle:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Best å ha i bunn?

Post by Matmor »

Jeg vet ikke om det er enklere, men selv sverger jeg til avispapir i lange strimler. Rottene elsker å flytte på papiret: lage tykke "madrasser" i sovehuset, grave seg ned i det, gjemme matskålen...
Det er mange som sier det blir mer lukt med avispapiret. Jeg vet ikke det. Før jeg begynte med papir trengte jeg også å vaske buret hver 5. dag om sommeren og 1 g i uken når det var mindre varmt, ut fra hva nesen min sa! Men jeg bruker ganske mye papir. Først et lag med tykke Aftenpostendeler i bunnen, så et par opprevede Aftenpostendeler på toppen.

Karro
Stjeler mat
Posts: 77
Joined: 08 May 2012, 23:53

Re: Best å ha i bunn?

Post by Karro »

Har prøvd avispapir en gang også. Det lukta etter 3 dager. Guttene mine er veldig glad i å markere på alt som er nyvasket, og det er ikke lite heller. Hehe.

Post Reply