Vask av tepper, hengekøyer osv

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by Larm »

Neutral skal gå fint å bruke, det har jeg gjort i flere år, både flytende og pulver :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by Eirorinon »

Tjoh! Jippi ^^

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by sanca »

Neutral er nok ikke verstingen nei, alt med parfyme er verre. Men uansett merke gir vaskepulver fint støv som ligger igjen mellom fibrene i tekstilene, man kan faktisk sette maskinen på 10 skyllinger uten å få det skikkelig ut... Jeg ville brukt resten av pulveret på egne klær, og kjøpt flytende til vask av ting til rottene, siden hun har fått eksem.
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by Eirorinon »

Hva har det å si om noe av vaskepulveret blir sittende igjen hvis det er vaskepulver uten parfyme?

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by sanca »

Eirorinon wrote:Hva har det å si om noe av vaskepulveret blir sittende igjen hvis det er vaskepulver uten parfyme?
Fordi det er fint støv som kan irritere både hud og luftveier :wink:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by Eirorinon »

Tenkte jeg skulle vaske en del hengekøyer nå, men er så skeptisk til om de tåler 60 grader. Hengekøyene er for det meste laget av 100 % polyester, og jeg har vasket de på 30/40 grader før. Men nå som jeg skal bruke parfymefritt er det kanskje nødvendig med 60 grader. Tror dere hengekøyene tåler det? På lappene som er sydd på står det nemlig at hengekøyene skal vaskes for hånd :S

MissGuardian

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by MissGuardian »

Hvor har du fått køyene fra?
Jeg vasker det jeg har sydd selv(fleecebunner) og hengekøyer jeg har kjøpt(sydd fra privat, ikke kjøpt i butikk) på 60 grader uten problemer..

Ser i grunn ikke helt hvorfor det om det inneholder parfyme elelr ikke skal ha noe å si? :sarcastic:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by Eirorinon »

For å ta knekken på bakterier og lukt, jeg tenker.
Hengekøyene er fra equinecaninefeline.

MissGuardian

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by MissGuardian »

Er jo ikke parfymen som vasker klærne? :nottelling:
Har ingen hengekøyer derfra.. men jeg vasker i alle fall all annen fleece på 60.. Jeg vil ikke bli holdt ansvarlig da :nottelling:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by Eirorinon »

Den gir i alle fall lukt, så tenkte at den bidro til å fjerne lukt også. Men hva vet vel jeg.

MissGuardian

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by MissGuardian »

jeg har i alle fall ikke hatt problem med lukt med vaskemiddel uten lukt.. verken på 40 eller 60 grader..

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by Eirorinon »

Ok. Prøver på 40 grader nå. :crazy: Håper bare jeg får ut støvet som evt. sitter igjen etter vaskepulveret jeg har brukt tidligere. Blir helt gal av alt som visstnok er skadelig for rottetottene.

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by sanca »

Uff, du må ikke tenke så fælt på alt mulig rart som kan være skadelig for dem :crazy: :oops: Sååå ille er ikke støvet fra vaskepulver at du skal tenke på det når har bytta til flytende :nottelling: 100% polyester bør tåle 60g vask, eneste som evt kan ta skade er fargen på stoffet. Parfyme i vaskemidler kan kamuflere lukt, men det fjerner ikke bakterier (lukt skyldes ofte bakterier) Hvis du har mange like køyer, kan du jo prøve å ta med en av dem i en annen 60 graders vask en dag, så ser du om det går bra. Til sammenligning så har jeg og barna mine mange truser som er merket med 30grader, og de tar jeg ofte med i kokvask (90g), går fint det :wink: bare fargene som blir litt blasse etter en stund...
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by Tonje Lenore »

Jeg pleier å håndvakse mine først i klor vann da klor dreper alt av bakterier og fjerner lukt!
Deretter skyller jeg godt og vasker dem i vaskemaskinen etterpå, da slipper jeg også å ødelegge vaskemaskinen med alt
som henger på hengekøya, så jeg kjører både på 40 og 60g :cheer:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Vask av tepper, hengekøyer osv

Post by Eirorinon »

Synes ikke all lukta forsvinner når jeg nå har gått over til parfymefritt =\ Selv om jeg vasker på 60 grader..

Post Reply