Hva er best å ha i bunnen av buret?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Kristinus
Pinky
Posts: 28
Joined: 03 Oct 2010, 21:40

Hva er best å ha i bunnen av buret?

Post by Kristinus »

Jeg skal vaske buret til rottene mine i dag, det er en uke siden jeg fikk dem, og buret lukter litt. Nå har jeg alspån i bunnen av buret, tørkerullpapir i sovehuset og chinchillasand i doen ( de bruker den ikke.. :/ ). Jeg har hørt at man kan bruke fleecepledd i buret? Er det bra? Blir det mer lukt med fleecepledd og hvor ofte må man vaske det? Jeg har tenkt å kanskje ha fleecepledd i bunnen av buret og alspån i doet, siden sand støver litt mye. Så hva er best? :bleh:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hva er best å ha i bunnen av buret?

Post by torasrotter »

Allspon er nei nei! :wink: Somregel er de laget av furu eller gran, og det er faktisk dette rottene reagerer på.. Noen typer allspon er laget av asp/osp eller bjørk, jeg vet ikke hvilken type du har?? Du kan prøve å lese på :wink: Jeg bruker hamp i bunnen av mine bur.. Flistepper funket ikke, jeg har for mange rotter.. De dro det over alt, og bæsjet under det sånn at det stinket etter bare en dag eller to :crazy: Men jeg vet at det e mange andre som har hatt stor suksess med det, så det er absolutt verdt et forsøk. :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hva er best å ha i bunnen av buret?

Post by Tonje Lenore »

Jeg brukte en periode fleece, funket ganske bra en periode, men merker at selv om jeg tar buret annen hver dag, blir det fort lukt ettersom
jeg har mange i buret.
Om du har to stykker skal ikke det være noe problem, men det er jo bare å teste ut, å se hva du også synes om det :cheer:

Nå bruker jeg hamp, men har bestilt NTF sitt strø som jeg skal prøve ut :grin:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

MissGuardian

Re: Hva er best å ha i bunnen av buret?

Post by MissGuardian »

Jeg bruker fleece og har null problemer med det.
Jeg har tre rotter i et royal suite bur.
Jeg bruker det for at det er mye billigere for meg(brukte ca 2 sekker med yesterday´s news i mnd á 200kr), det ser mye bedre ut, og er ikke noe problem med lukt heller. Jeg vasker alt inventar en gang i uken. To ganger hvis jeg har unger som ikke er dotrent enda.

Kristinus
Pinky
Posts: 28
Joined: 03 Oct 2010, 21:40

Re: Hva er best å ha i bunnen av buret?

Post by Kristinus »

Jeg har ikke fleecepledd som jeg kan ha i buret nå, men jeg skal få tak i noen i neste uke og prøve det da :cheerful: Jeg har skiftet på buret, jeg brukte av alspånet, det er dette: http://www.imazo.se/Servlet?page=11&anr ... C&nodelev= . Jeg leste i en annen tråd at al var det samme som or på svensk, og at det var et treslag i bjørkefamilien.. Så da skal det vel ikke være farlig for rotter? :alien:

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Hva er best å ha i bunnen av buret?

Post by Skaubytroll »

Jeg bruker NTF's strø, og jeg syns det funker fint i mitt bur med 9 gutter :)
Strøet er mykt, lyst, støvfritt og koselig :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hva er best å ha i bunnen av buret?

Post by Matmor »

Allspon er nei nei! :wink: Somregel er de laget av furu eller gran, og det er faktisk dette rottene reagerer på.. Noen typer allspon er laget av asp/osp eller bjørk, jeg vet ikke hvilken type du har??
Hvor har du det fra, at Allspon som regel er av nåletrær? Den Allspon'en jeg har hatt i hus har muligens vokst i nærheten av et gran- eller furutre, men de flisene jeg ser kommer definitivt fra løvtrær.

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Hva er best å ha i bunnen av buret?

Post by torasrotter »

Hva slags allspon har du? De jeg har sjekket opp i har vært laget av furu, av og til gran.. På de fleste posene jeg har funnet (her i kristiansand vel og merke) har det ikke vært spesifisert hva slags tre det er laget av. Når jeg har kontaktet produsenten har jeg fått beskjed om at det er et blandingsprodukt som kan inneholde både bartrær og løvtrær. Jeg ved dog ikke om dette gjelder for Imazo sine produkter! Når jeg har brukt allspon selv har jeg brukt versele-laga wood bedding Nr.08.. :wink: http://www.feedem.co.uk/reptile-c247/re ... 5kg-p11170
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

anni

Re: Hva er best å ha i bunnen av buret?

Post by anni »

Kristinus wrote:Jeg skal vaske buret til rottene mine i dag, det er en uke siden jeg fikk dem, og buret lukter litt. Nå har jeg alspån i bunnen av buret, tørkerullpapir i sovehuset og chinchillasand i doen ( de bruker den ikke.. :/ ). Jeg har hørt at man kan bruke fleecepledd i buret? Er det bra? Blir det mer lukt med fleecepledd og hvor ofte må man vaske det? Jeg har tenkt å kanskje ha fleecepledd i bunnen av buret og alspån i doet, siden sand støver litt mye. Så hva er best? :bleh:
Fleec eller aviser synes jeg fungerer best. Du må bare prøve deg frem og se hva du liker best.
:cheer:

utmeldt

Re: Hva er best å ha i bunnen av buret?

Post by utmeldt »

her bruker vi fleece på bunn og på hyller :cheer:
Det gir lille Tula mi et godt og mykt underlag slik at bena holdes friske og fri for sår! :grin:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Hva er best å ha i bunnen av buret?

Post by Eirorinon »

Det har begynt å stinke sånn av buret! Tror det er særlig etter jeg tok inn den siste rotta for noen uker siden. Jeg har fire jenter i et ferplast furet tower bur, og det er jo ikke mange! Bruker avispapir i hovedetasjene, på plattformene og eventuelt annet utstyr der flatene er litt store. I doene bruker jeg bøkeflis. Synes ikke dette har vært et problem tidligere, men det har det i grunnen begynt å bli. De bæsjer i doene, men tisser OVER ALT. Gjerne der de ligger, slik at ammoniakken i urinen skal irritere luftveiene så mye som mulig... Og mens de tidligere var fornøyde med å tisse på selve avispapiret som lå på plattformene, har de nå begynt å rive bort dette papiret slik at de tisser rett på plattformene. Det stinker! =S Noen som har tips? Jeg vasker buret og alt av inventar med oppvaskbørste, vann og zalo en gang i uka (tekstiler o.l. i vaskemaskinen). Skifter av og til avispapiret før det er på tide med helrengjøring, men det er det jo lite vits i nå som de river ned avispapiret fra plattformene...

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hva er best å ha i bunnen av buret?

Post by Niana »

Det er nok ingen rottebur som lukter godt om du stikker nesa borti og tar et trekk, men om det lukter ut i hele rommet kan jeg skjønne at det er plagsomt. Det at rottene tisser der de sover tror jeg ikke man får gjort noe med. Rottene har tydeligvis ikke noe imot lukten, så da får man heller bytte på sengetøyet oftere. Du kan jo prøve å teipe fast avispapiret på undersiden av hyllene, men om rottene klarer å rive tak i det allikevel hjelper jo det lite..

Jeg selv har ingenting på hyllene, og vasker over de en gang i uka. Jeg synes ikke det lukter så ille, men så har jeg foreløpig bare to rotter da. Kan fint hende jeg merker mer lukt hvis/når jeg får flere :crazy:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Hva er best å ha i bunnen av buret?

Post by Tifa »

Jeg sverger til fleecetepper! Lukter ingenting sålenge buret ikke står på et lite rom (da lukter veldig fort uansett).
Rotteløs :trist:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Hva er best å ha i bunnen av buret?

Post by Eirorinon »

Rotteburet står på stua, som er stor. Og ja, det lukter helt hit til sofaen som er flere meter unna :p Men fleece, vil ikke tisset bare legge seg oppå og lukte enda verre? Det trekker jo ikke til seg tisset?

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Hva er best å ha i bunnen av buret?

Post by Jasmin »

jeg pleier bare og legge hele aviser i bunnen og det har jeg alltid gjort.Og jeg synes det funker veldig bra :cheerful:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

Post Reply