Det lukter så veldig av rottene mine :/

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by Tifa »

torasrotter wrote:Ja jeg vil heller ikke anbefale å bade de.. Bruk heller en fuktig klut og vask de litt akkurat der de er skitne.. Hvis det er fordi de lukter vil nok badingen hjelpe i kanskje 10min og så lukter de enda verre.. Dere har vell alle luktet våt hund? Tenk deg så våt rotte :nottelling:
Hmm... Tror jeg har litt rare hunder, for hun ene lukter pannekakerøre når hun er våt :hmmm:
Rotteløs :trist:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by torasrotter »

:nottelling: Mine lukter ingenting, og det er jeg glad for :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

anni

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by anni »

Tifa wrote:Det som har "reddet" meg (med ømfintlig nese, hehe) er fleecetepper! Har det både i bunn og på hyller, og det skjuler tisselukten mye bedre enn strø! Synes nå jeg hvertfall. Bytter alt 1-2 ganger i uken, inkludert hengekøyer, og da er lukten ikke-eksisterende :grin: Vasker også alt annet de har (som er av plastikk; både hus, rør og sputniker) samtidig som jeg bytter tepper. Tilogmed min mor har "godkjent" at det ikke lukter her hjemme etter at vi bytter over til tepper. Nå har jeg jenter, og kan tenke meg at gutter lukter litt sterkere. Men det kan jo være verdt å prøve ut? Bruker sånne papirklyper til å feste teppene til hyllene. Veldig enkelt å bytte ut, tar ti sekunder :cheer:
Hvor får man kjøpt papirklyper? Har vært i flere butikker men finner de ikke. Kan de bestilles i noen nettbutikk? :wink:

MissGuardian

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by MissGuardian »

Har du prøvd staples?
VET ikke om de har men..

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by WillyWonka »

Merker at mine også lukter litt. Nå er det jo på tidet å skifte på buret. Gått 5 dager siden jeg fikk dem, så det er nok på tide.
Men siden jeg bor på kollektiv, så har jeg bare dette rommet og ingen ventiler, så luften kan bli litt innestengt.. og da når det lukter urin i tillegg...

Har flere ganger lest at flere er fornøyd med fleestepper i buret... men... vil ikke rottene bare krølle dette sammen og da bare tisse rett på bunnen..?

Må jo være veldig greit at man bare kan kaste pleddet til vask 1-2 ganger i uken. Vaskes de da alene, eller kan jeg vaske det sammen med tøy, håndkler osv?
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

MissGuardian

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by MissGuardian »

WillyWonka wrote:Merker at mine også lukter litt. Nå er det jo på tidet å skifte på buret. Gått 5 dager siden jeg fikk dem, så det er nok på tide.
Men siden jeg bor på kollektiv, så har jeg bare dette rommet og ingen ventiler, så luften kan bli litt innestengt.. og da når det lukter urin i tillegg...

Har flere ganger lest at flere er fornøyd med fleestepper i buret... men... vil ikke rottene bare krølle dette sammen og da bare tisse rett på bunnen..?

Må jo være veldig greit at man bare kan kaste pleddet til vask 1-2 ganger i uken. Vaskes de da alene, eller kan jeg vaske det sammen med tøy, håndkler osv?
Det er ganske mange måter å bruke fleece i buret på tror jeg. På mitt bur, har jeg sydd sånn at det er tilpasset bunnen, og bruker dokasser o.l til å holde det nede med. Noen bruker "putetrekk" stil på det, andre legger bare fleecepledd løst nedi.. Det kommer helt an på hvilket bur du har, hvordan dine rotter er, og hva du selv liker best :cheer:

Jeg har ganske stort bur, med mange hengekøyer o.l(i tillegg til fleecetrekk til to bunner + en hylle), så jeg vasker det i en maskin for seg. Det bestemmer du vel egentlig selv :cheer:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by WillyWonka »

jo... jeg har tenkt... jeg har ett slikt bur:

Image

Da kan jeg jo egentlig bare legge flees over bunnen og så sette gitteret til å holde det på plass... hmmm... å så kanskje kjøpe en do og ha i bunnen også. bruker jeg da bare vanlig flis i doen? + en stein kanskje :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

MissGuardian

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by MissGuardian »

WillyWonka wrote:jo... jeg har tenkt... jeg har ett slikt bur:

Image

Da kan jeg jo egentlig bare legge flees over bunnen og så sette gitteret til å holde det på plass... hmmm... å så kanskje kjøpe en do og ha i bunnen også. bruker jeg da bare vanlig flis i doen? + en stein kanskje :)
Det fungerer sikkert fint ja.
Do bør du ha, men hva mener du med vanlig flis? Hvis du mener spon, så skal jo ikke det brukes til rotter(vet ikke om det er det du mener, men er det "flis" pleier bety i min verden).
Jeg/mine foretrekker denne typen dokasseImage..
Hvis jeg bruker hjørnedo så gidder de ikke bruke det :suspicious:
Stein er også bra :cheer:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by WillyWonka »

vel.... jeg bruker ikke vanlig spon. Det vet jeg at de ikke burde ha for mye utav pga støv og sånn... det jeg har er.... grovere...? Ser ut som små trebider. mye grovere enn vanlig sagflis og støver MYE mindre. har ikke merket noe til støv i fra dette.

Mine er egentlig ganske flink til å tisse i hjørner har jeg sett. selv om de også markerer rundt om kring. ellers. Så skal prøve med ett lite do.

Mange har også problemer med at de tisser i hengekøyene. mine liker ikke hengekøyer.. de la seg bare under den i stedet.. :crazybonk:
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

MissGuardian

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by MissGuardian »

WillyWonka wrote:vel.... jeg bruker ikke vanlig spon. Det vet jeg at de ikke burde ha for mye utav pga støv og sånn... det jeg har er.... grovere...? Ser ut som små trebider. mye grovere enn vanlig sagflis og støver MYE mindre. har ikke merket noe til støv i fra dette.

Mine er egentlig ganske flink til å tisse i hjørner har jeg sett. selv om de også markerer rundt om kring. ellers. Så skal prøve med ett lite do.

Mange har også problemer med at de tisser i hengekøyene. mine liker ikke hengekøyer.. de la seg bare under den i stedet.. :crazybonk:
Jeg tror jeg vet hvilken du mener.. Men jeg husker ikke navnet.. Er det den typen jeg mener, så liker jeg den ikke(synes den stinker fort og absorberer lite), men den er helt ok til rotter.

Hvis du har hengekøyer i buret lenge nok, så pleier de fleste begynne å bruke det. tok er par mnd med mine før de begynte å bruke det, men nå får jeg de knapt nok utav de :nottelling:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by WillyWonka »

Hehehe. ja. Får prøve å henge den inn igjen :)
Det tauet jeg har inne i buret er faktisk en hundeleke. De klatrer mye på det :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by WillyWonka »

Har i dag kjøpt fleespledd og lagt inn i buret. Bruker gittere på buret til å holde det fast med. Den svarte/hvite rotta begynte med popping :D Hopper rundt i buret. Men ser for meg at det bare er et tidsspørsmål før pleddet har masse masse hull i seg, så får se hvor lenge det holder.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

MissGuardian

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by MissGuardian »

WillyWonka wrote:Har i dag kjøpt fleespledd og lagt inn i buret. Bruker gittere på buret til å holde det fast med. Den svarte/hvite rotta begynte med popping :D Hopper rundt i buret. Men ser for meg at det bare er et tidsspørsmål før pleddet har masse masse hull i seg, så får se hvor lenge det holder.
Mine sluttet(nesten!) å gnage på det når jeg begynte å sy det sånn at det passet til buret.. Hvorfor aner jeg ikke.. Men de første jeg hadde(brettet rundt bunnene) var det store hull i hjørnene på innen 4 dager.. :suspicious:
Lykke til!
Hos meg blir også noen pledd gnagd mer enn andre virker det som.. Ikea pledd får stort sett være i fred av en eller annen grunn..

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by Marit Fosen »

Jeg også har sydd teppene sånn at de passer nøyaktig til bunner og hyller, og de får være i fred. De er sydd av dobbel fleece for å bli litt mer stabile. Ved hver rengjøring blir det lagt inn en svær haug med fleecekluter som brukes til å fylle sputnik og plasthus. De blir vasket, så det er gjenbruk. Jeg har lagt stein i dokassene, og det fungerer veldig bra. Det er blitt mindre og mindre av tissing i hengekøyer og hus.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by WillyWonka »

synes fortsatt at det lukter, men kan jo være at de markerer ekstra nå når alt er nytt... får prøve noen dager og se hvordan det går :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply