Det lukter så veldig av rottene mine :/

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

idaida
Pinky
Posts: 3
Joined: 01 Aug 2011, 23:33

Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by idaida »

Hei!
Jeg er en helt fersk rotteeier. Tim og Tom flyttet inn til oss i juni. De er født av et rottepar i Drammen tidlig i mai og har aldri vært innom noen dyrebutikk. De er virkelig to herlige karer som både er nysgjerrige, veldig tamme og lekne, men problemet vårt er at de lukter veldig. Den ene av guttene markerer så mye når han er ute at jeg lurer nesten på om han kan ha urinlekkasje. Alt som ligger fremme får en skvett idet han passerer. Broren er absolutt ikke like ille på det området. Hver dag så har de (eller den ene?) tissa på plastplatene i buret, i hengekøya eller et annet sted der det blir liggende å lukte. Til og med matskåla lukter stadig vondt. Har et dohjørne i buret også, som tydeligvis brukes, men åpenbart ikke hver gang.

Det vil være så veldig synd å gi opp rottehold på grunn av lukt. Så jeg håper veldig at noen kanskje kan ha noen nyttige tips til meg. Mitt neste steg nå vil være å prøve å ta knekken på lukta med litt eddik i rommet. Jeg kan legge til at burplatene, matskåler og lignende vasker jeg hver dag med vann og gjerne bittelitt grønnsåpe i vannet for å lukte litt bedre. Fjerner alt jeg kan se av tisseflekker og avføring i bunnstrøet hver dag. Men jeg kan jo ikke bytte alt strøet i bunnen hver dag, da blir det uhyre dyrt etterhvert.

Guttene mine bor i et stort Venezia-bur. Den typen med rist i bunnen. Jeg bruker hampstrø i bunn under rista, og hampstrø i doen.
Kan det være en ide å fjerne rista og heller la rottene bo rett i skuffen med strø overalt?

Vil markering kunne avta litt etterhvert med alderen? Eller vil den ene gutten antagelig alltid skvette på alt den kommer over?

MissGuardian

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by MissGuardian »

HAr ikke så mange råd, men et tips for å få de til å bruke doen mer, er å bruke forskjellig strø i doen og ellers i buret :cheer:
Jeg f.eks bruker fleece i buret, og toalätt i doene :cheer:

idaida
Pinky
Posts: 3
Joined: 01 Aug 2011, 23:33

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by idaida »

Men de har jo en rist i bunnen av buret, så praktisk talt så har de jo ikke noe annet strø enn det som er i dohjørnet. De merker jo ikke noe til det som ligger i skuffen under rista. Er det lettere å få de til å bruke doen om det er feks. kattesand der enn hampflis?

MissGuardian

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by MissGuardian »

Kattesand er sjelden bra for rotter pga støv. Jeg personlig er ikke tilhenger av bur med rist i bunnen, men jeg har aldri sett et venezia bur, så jeg vet ikke hvordan dette fungerer..

anni

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by anni »

Har du trehyller eller annet av tre ville jeg fjernet det, alt av tre vil lukte uansett hvor mye du vasker.
Kan også være lurt å bade rottene av å til. Hanner lukter vanligvis mer en hunrotter og de markerer mer.
Jeg bruker kattesand i doen, det fungerer fint her. :cheer:

idaida
Pinky
Posts: 3
Joined: 01 Aug 2011, 23:33

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by idaida »

Hvordan bader dere rottene deres? Har forsøkt å la mine leke litt i vasken en gang, men det var full stritting imot, så det ga jeg fort opp for å ikke gjøre dem redd for vann.
MissGuardian wrote:Kattesand er sjelden bra for rotter pga støv. Jeg personlig er ikke tilhenger av bur med rist i bunnen, men jeg har aldri sett et venezia bur, så jeg vet ikke hvordan dette fungerer..
De oppholder seg veldig lite i bunnen av buret, så tror ikke de plages av risten. Buret er 1,40 høyt, så de har nok av plater, hengekøyer og andre saker og ting å oppholde seg på. Hadde de tuslet mye rundt i bunn, så vil jeg tro at en rist ikke er noe særlig for små tær i lengden.
Ingenting er av tre. Hadde et lite hus av tre tidligere, men oppdaget fort at det var veldig upraktisk pga tissing og lukt. Det ble helt gult i bunnen, ughsj.

Men idag har jeg kjøpt en artig liten lommelykt med blacklight. Utrolig hvor mye som finnes i butikker som jeg ikke ante man kunne få bruk for! Urine-finder! TaTa!
På toppen av buret... oppå rillene.. DER var det fremdeles en del tiss. Ikke så rart kanskje, for når jeg lukker opp døra, så er det jo som regel dit de klatrer først. Jeg har jo stort sett vasket rillene på innsiden. Håper, håper det hjelper nå.

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by Marit Fosen »

Jeg ville fjernet risten, og som Anni skriver, fjernet alt av tre. Jeg bruker fleecetepper på bunner og hyller, og dokasser med strø. Back - 2 - nature er et ypperlig strø som er laget av resirkulert avispapir, som Yeasterdays news, bare mykere. Absolutt ingen lukt fra dokassene eller buret. Tepper og køyer blir skiftet ut minimum én gang i uken. I køyene har jeg fleecekluter med kjøkkenpapir under, dette blir skiftet daglig, p. gr.a. gutter som av og til tisser i køyene. I starten hadde jeg et jennybur, da var det mye tissing på hyllene. Men hypping vasking med en fuktig fiberklut, holdt lukten borte. Da jeg gikk over til tepper i stedet for strø i bunnen, bruker guttene buret på en helt annen måte.
Med det systemet jeg har nå, har jeg et totalt luktfritt rottehold, det gjelder også guttene, de lukter bare søtt og godt :kisses: Bading er ikke nødvendig.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by Tonje Lenore »

Jeg bruker håndkle i bunnen på rottebura mine :cheer:
Det tar til seg tisselukt og fungerer veldig bra, enkelt å vaske også!

Bytter på gutteburet 2 ganger i uken, og slipper da lukte stram tisselukt!
Om du har trehus osv,ville jeg tatt ut det da det lukter veldig fort.
Bytt det heller mot plasthus, hengekøyer, trepinner (ute i naturen), platshuler/rør osv :wink:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by torasrotter »

Hvis du legger en stein i doen dems så vil du kanskje kunne få de til å tisse litt mer der.. Somregel er det tisset og ikke bæsjen som lukter, og gutter kan være ganske skvettete.. Som de andre har skrevet så vil jeg anbefale deg å fjerne risten jeg og.. Det kan hende du kan feks sy et trekk til den i flis så de slipper å gå rett på den, hvis du ikke vil bruke masse penger på ny bunn :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Alicia&Heksen
Pinky
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2011, 16:03

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by Alicia&Heksen »

idaida wrote:Hvordan bader dere rottene deres? Har forsøkt å la mine leke litt i vasken en gang, men det var full stritting imot, så det ga jeg fort opp for å ikke gjøre dem redd for vann.
Det lurer jeg også på. Har gjort noen tapre forsøk på å bade de, men har endt i mildt sagt kaos.

MissGuardian

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by MissGuardian »

Allr mine HATER å bade.. Bader de kun hvis de er blitt skitten av noe de ikke får bort selv..
I mange tilfeller gjør bading lukten verre, for de prøver hardere å lukte som seg selv igjen..

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by torasrotter »

Ja jeg vil heller ikke anbefale å bade de.. Bruk heller en fuktig klut og vask de litt akkurat der de er skitne.. Hvis det er fordi de lukter vil nok badingen hjelpe i kanskje 10min og så lukter de enda verre.. Dere har vell alle luktet våt hund? Tenk deg så våt rotte :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

MissGuardian

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by MissGuardian »

idaida wrote: Men idag har jeg kjøpt en artig liten lommelykt med blacklight. Utrolig hvor mye som finnes i butikker som jeg ikke ante man kunne få bruk for! Urine-finder! TaTa!
Hvor fikk du tak i den? Og hva kostet den?

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by Tifa »

idaida wrote:...
Men idag har jeg kjøpt en artig liten lommelykt med blacklight. Utrolig hvor mye som finnes i butikker som jeg ikke ante man kunne få bruk for! Urine-finder! TaTa!
På toppen av buret... oppå rillene.. DER var det fremdeles en del tiss. Ikke så rart kanskje, for når jeg lukker opp døra, så er det jo som regel dit de klatrer først. Jeg har jo stort sett vasket rillene på innsiden. Håper, håper det hjelper nå.
Oi, smart! :nottelling: Hvor fant du det hen?
Rotteløs :trist:

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Det lukter så veldig av rottene mine :/

Post by Tifa »

Det som har "reddet" meg (med ømfintlig nese, hehe) er fleecetepper! Har det både i bunn og på hyller, og det skjuler tisselukten mye bedre enn strø! Synes nå jeg hvertfall. Bytter alt 1-2 ganger i uken, inkludert hengekøyer, og da er lukten ikke-eksisterende :grin: Vasker også alt annet de har (som er av plastikk; både hus, rør og sputniker) samtidig som jeg bytter tepper. Tilogmed min mor har "godkjent" at det ikke lukter her hjemme etter at vi bytter over til tepper. Nå har jeg jenter, og kan tenke meg at gutter lukter litt sterkere. Men det kan jo være verdt å prøve ut? Bruker sånne papirklyper til å feste teppene til hyllene. Veldig enkelt å bytte ut, tar ti sekunder :cheer:
Rotteløs :trist:

Post Reply