Urenslige rotter

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Urenslige rotter

Post by Usagi-Zakura »

Jentene mine klarer visst ikke helt å bestemme seg... Når jeg fikk dem gjorde de som regel fra seg i dokassen, eller av og til i bunnen av rotteburet. I senere tid har de byttet på, men de går helst på bunnen hvor det er avispapir.
Nå har jeg vært borte en stund mens besteforeldrene mine matet dyra og da jeg kom hjem har rottene bæsjet over hele midt-hylla si, et av de få stedene i buret hvor det ikke er noe papir... (Det er der matskåla står).

Har noen en ide om hvorfor de gjør dette? Og hvordan skal jeg egentlig få dem til å bruke et bestemt område?
For tiden har de bare avispapir i buret, og litt dopapir i dokassen (som egentlig er en hamsterdo) ettersom jeg ikke finner noe strø i området som de faktisk tåler... (Joda jeg vet av Yesterdays news og alt det der men det hjelper lite når ingen selger det, og jeg misliker å kjøpe sånt på nettet, det er også mange nettsider som jeg rett og slett ikke kan bestille ting fra pga diverse problemer :suspicious: .) Jeg har også hatt problemer tidligere når jeg faktisk brukte strø at rottene tippet dokassen overende... Nå sover de i den av og til.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Urenslige rotter

Post by wollf »

kjøp dokasse til ilder som du kan sette fast på veggen av buret og bruk toalett strø (DYREBUTIKK)
eller be din dyrlege å ta inn yesterday news.
kattesant som ikke støver kan man også bruke i do

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Urenslige rotter

Post by Usagi-Zakura »

Hm, jeg hadde en sånn en gang men kaninene mine (og en ekstra kald vinter) ødela den :angel:
Jeg går ikke til dyrlegen særlig ofte men jeg tror ikke jeg har sjekket den på Tiller enda..kanskje litt teit siden jeg jobber like ved...
Hvilke kattesand-typer er støvfrie? og tror dere det hjelper mot at rottene bæsjer på tre-hylla hvor det er ganske upraktisk å legge strø? (Den trekker ikke til seg vann så sånt sett er det ikke så vanskelig...faktisk er det en bit av en ikea-hylle som pappa fant ut han ikke trengte, og tilfeldigvis passet perfekt inni rotteburet.)

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Urenslige rotter

Post by Marit Fosen »

Jeg vet ikke om noen kattesandtyper som er fullstendig støvfrie. Som katteeier har jeg prøvd det meste som finnes på markedet. Når kattunger skal begynne å bruke dokasse, brukes vanligvis Catsan, et merke som finnes i dagligvarebutikker. Kattunger pleier å smake på innholdet i dokassen, og da er klumpesand og krystaller farlig. Derfor er Catsan den eneste som muligens kan brukes til rotter, den er grov og klumpefri.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Urenslige rotter

Post by wollf »

og støver veldig... litterpearls, toa lett, er ok

MissGuardian

Re: Urenslige rotter

Post by MissGuardian »

wollf wrote:og støver veldig... litterpearls, toa lett, er ok
Ikke for å kuppe tråden, men er litterpearls bra til rotter? ser ut som det er veldig lett å få tak i..

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Urenslige rotter

Post by wollf »

vet om flere som bruker det. hatt det hos mine også, og det gikk bra.

MissGuardian

Re: Urenslige rotter

Post by MissGuardian »

wollf wrote:vet om flere som bruker det. hatt det hos mine også, og det gikk bra.
Flott takk :cheer:

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Urenslige rotter

Post by Usagi-Zakura »

Jeg finner fortsatt ingen av dem:/ Tropehagen på Tiller har Biostrø derimot, funker det?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Urenslige rotter

Post by Stine »

Bio-strø er laget av bartrær om jeg ikke tar heelt feil, så det ville jeg ha ungåttø
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Urenslige rotter

Post by Woodgirl »

Jeg bruker det samme strøet som jeg bruker som bunnstrø i doen. Det fungerer helt fint. Faktisk er det gutta mine som er flinkest å bruke doen. Alltid før var det jentene.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Urenslige rotter

Post by Usagi-Zakura »

Har funnet noe strø nå. Tilfeldigvis ble det bestilt en del pelletstrø på Europris der jeg jobber som jeg fant ut jeg skulle prøve. Den kom i 40-liters sekker så jeg håper det går:D
Så langt ser det ut til å ha funket, selv om rottene fortsatt går utenfor kassen litt (men så er det en hamster-do...prøver fortsatt å finne en ilder-do eller lignende.)

MissGuardian

Re: Urenslige rotter

Post by MissGuardian »

Eneste strøet jeg har sett på europris er av gran og sånn Tror jeg.. I alle fall her borte

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Urenslige rotter

Post by Marit Fosen »

Yeasterday News er et godt strø. Det er som navnet sier laget av gamle aviser. Jeg vet at det brukes på dyreklinikker, hvor det også kan kjøpes. Jeg bruker Back-2-Nature, laget av resirkulert papir. Det er et meget bra strø, som holder buret luktfritt. Det verken smuldrer opp eller støver. De ansatte i dyrebutikken sier det er stor forskjell på lukten i dyrerommet når de bruker dette strøet sammenliknet med andre.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

MissGuardian

Re: Urenslige rotter

Post by MissGuardian »

Marit Fosen wrote:Yeasterday News er et godt strø. Det er som navnet sier laget av gamle aviser. Jeg vet at det brukes på dyreklinikker, hvor det også kan kjøpes. Jeg bruker Back-2-Nature, laget av resirkulert papir. Det er et meget bra strø, som holder buret luktfritt. Det verken smuldrer opp eller støver. De ansatte i dyrebutikken sier det er stor forskjell på lukten i dyrerommet når de bruker dette strøet sammenliknet med andre.
Jeg bruker toa lätt, det er også bra, og ikke så hardt som yesterdays news :cheer:

Post Reply