Lukt

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Emilie :)
Pinky
Posts: 2
Joined: 12 Mar 2011, 17:47

Lukt

Post by Emilie :) »

Det stinker på rommet som rottene er på.
Har dere noe tips om å få litt mindre lukt?
Det er noen tøybiter inne i buret, er det det som lukter?
Please hjelp :(
Smil til verden, så smiler verden til deg :)

MissGuardian

Re: Lukt

Post by MissGuardian »

Emilie :) wrote:Det stinker på rommet som rottene er på.
Har dere noe tips om å få litt mindre lukt?
Det er noen tøybiter inne i buret, er det det som lukter?
Please hjelp :(
Jeg vasker buret en gang i uken og vasker gulvet(de går løs der når de er ute) minst annenhver dag..
Jeg er ikke noe plaget med lukt..
Hvor stort bur har du?

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Lukt

Post by Søstrene Halvorsen »

Syns ikke det lukter noe jeg da. jeg har burene i stua har hoved vask en gang i uka og støvsuger og vasker der dem er hverdag
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Lukt

Post by Stine »

*flyttet fra generelt*
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Lukt

Post by Stine »

Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Lukt

Post by Tonje! »

Er sprinklene lakkerte? Har du noe innredning i buret som du ikke kan vaske jevnlig? Hvor ofte vasker og skifter du på buret? Hvor ofte vasker du rommet? Hvor mange rotter er det?

Er mye som kan påvirke dette med lukt :)
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Lukt

Post by Tifa »

Det jeg har gjort som har minsket rottelukten betraktelig (lukter aldri noe lenger) er å:
- Fjerne alt av tre, og heller bruke plastikhus og sputnik'er, samt hengekøyer til å sove i.
- Bytte avispapirstrimlene de får hver dag. Aviser lukter FORT!
- Bruke fleecetepper i bunnen, istedet for strø. Bytter teppene en gang i uken, samtidig som jeg vasker over sprinklene, og bytter strø i doen deres.

Også har jeg en skål med eddik et lite stykke bortefor buret. Eddik skal visstnok trekke til seg lukt.

Jeg hadde en venninne som klagde på rottelukt i leiligheten vår før, men nå når hun er på besøk, sier hun at det ikke lukter noe som helst (og dette er en fisefin frøken altså :P )

Jeg har i tillegg lest at mange, i hvert fall i USA, bruker luftfilter/luftrenser (det er det det heter ikke sant?) i rommene det er rotter i, og at dette hjelper veldig på lukt. Har mulig tenkt til å skaffe meg en slik selv, bare synd det er så dyrt =/

I hver fall, lykke til, håper noen av tipsene mine kan være til hjelp :)

EDIT: Kan også legge til at det ble mindre lukt etter at jeg fjernet alle Jenny-hyllene!
Rotteløs :trist:

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Lukt

Post by Tonje! »

Kan jo forresten lime inn svaret jeg ga angående lukt i denne tråden.
Tonje! wrote:Jeg tror det med lukt kommer an på burtypen og innredning, hvor flink man er til å vaske buret, hvor flink man er til å tilrettelegge når rottene er ute og litt rottene i seg selv.

Jeg har et bur med lakkerte sprinkler, og alt inni buret kan enten slenges i vaskemaskinen eller vaskes med grønnsåpevann, unntatt et tau som jeg kommer til å kaste når det til slutt lukter for mye. Jeg skifter på og vasker hele buret to ganger i uken, selv om jeg bare har to hunnrotter i det. Har to hjørnedoer med strø i (Yesterday's News) som de er flinke til å bruke. (OBS: Har også fleeceteppe i bunnen)

Jeg har ingen tepper på gulvet, og i sofaen har jeg et fleecepledd som jeg slenger i vaskemaskinen nå og da.

På denne måten merker jeg som regel lite til ingen lukt, trass i at buret står i min bittelille stue :) Har ofte spurt gjester om lukt, og de sier det samme.
Håper det var til hjelp :)
Tifa wrote:EDIT: Kan også legge til at det ble mindre lukt etter at jeg fjernet alle Jenny-hyllene!
Jeg skjønner ikke helt at mange klager på jennyhyllene når det gjelder lukt. Jeg vasker over mine jennyhyller to ganger i uka med klut og grønnsåpevann, og har ingen luktproblemer med dem.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Lukt

Post by Tifa »

Tonje! wrote:...
Jeg skjønner ikke helt at mange klager på jennyhyllene når det gjelder lukt. Jeg vasker over mine jennyhyller to ganger i uka med klut og grønnsåpevann, og har ingen luktproblemer med dem.
Merkelig. Jeg brukte Jenny-hyllene igjen for en tid tilbake når rottene måtte bo i ferieburet sitt, og jeg merket lukt etter TO DAGER! Lukten gikk jo vekk etter at jeg hadde skrubbet hyllene i en god stund, men har ikke tid til å stå slik å skure hver eneste dag :P Men da er noen tydeligvis mer heldig enn andre. Om man er plaget mye med lukt, kan man i hvert fall prøve å bytte ut hyllene en stund og se om man merker forandringer :)
Rotteløs :trist:

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Lukt

Post by Tonje! »

Hmm, tisset rottene dine mye på hyllene da? Mine gjør det så og si aldri. Det kan jo ha mye å si.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Lukt

Post by Tifa »

Tonje! wrote:Hmm, tisset rottene dine mye på hyllene da? Mine gjør det så og si aldri. Det kan jo ha mye å si.
Ja, selvfølgelig blir det mindre lukt om de ikke tisser på hyllene. Mine gjorde det; hjørnene var fiiine tisseplasser tydeligvis :P
Rotteløs :trist:

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Lukt

Post by rattie19 »

Jennyhylla mi er tisseplass, helst i hjørnet! Så jeg kjøpte en slik gitter-ball som er beregna på å ha høy inni, og bare festa den slik at hjørnet var umulig å stå i. Nå er det bare noen dråper rundt omkring, som jeg vasker av med en fuktig klut annenhver dag.

når det gjelder lukt generelt, så bruker jeg carefresh som underlag, og det samler de og dytter inn i huset sammen med dopapir som de får, og aaaalt tisses ned. Jeg skal skifte over til støvfri trespon som jeg hadde før, for det lukter betraktelig mindre. I doen har de Hampastrø, og det må skiftes 2 ganger i uka hos meg.

Helvask en gang i uka, med grønnsåpevann over plastbunnen og alle sprinkler, samt vask av rør, jennyhylle, matskål, leker.. alt som er av plastikk :cheerful:
Thea og Prikken <3

Post Reply