Hva anbefaler dere?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Irene
Gnager på ledninger
Posts: 119
Joined: 22 Apr 2010, 20:12

Hva anbefaler dere?

Post by Irene »

Lurer på hva dere anbefaler i forhold til å bruke burstrø i hele bunnen på buret eller å bruke avisepapir/teppe i bunnen?
Lilli, Live & Luna<3
Hvil i fred <3 Mia, Remi, Sofie, Vide, Pernille, Emma & Rikke <3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hva anbefaler dere?

Post by Stine »

Om du har rotter som er veeldig flinke til å bare gjøre fra seg i do og de ikke søler så mye med fersk mat og vann kan man bruke avispapir/teppe. Men om de ikke gjør det som jeg skrev ville jeg hatt strø i hele bunnen.
Dette er fordi at om du har teppe eller avispapir så vil gris og avføring ligge oppå papiret (og ikke synke ned slik det ofte gjør med strø) og rottene vil gå i det.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva anbefaler dere?

Post by Christi »

Det varierer hva folk bruker og foretrekker, kommer an på antall rotter og hva folk synes er mest praktisk.

Det viktigste er at du sjekker at burstrøet IKKE inneholder tre fra bartrær - gran og furu er de mest vanlige bartrærtypene. Disse tretypene er giftige for rotter og avgir gasser som kan gi rottene alvorlige lungeproblemer og leverskader. Jeg er ganske sikker på at strø solgt som Miljøstrø (på de aller fleste dyrebutikker) inneholder flis fra bartrær, og er derfor ikke anbefalt. Mange ansatte i dyrebutikker vet ikke dette, så du må ikke stole på at de selger deg det strøet som er best for rottene.

Hvis du finner burstrø av løvtrær, som asp, ask, osp, frukttrær, bjørk, er det kjempefint.

Yesterday News er det mange som liker; dette er resirkulerte aviser formet som pellets. De binder mye lukt og støver lite.

Fleecepledd er det også noen som bruker, men da må du altså vaske de minst en gang i uka, om ikke oftere hvis du har mange rotter. Det er fordel å prøve å lære rottene å gå på do i ett hjørne av buret da blir det mindre å plukke opp etter dem.

Når jeg har hatt rotter pleide jeg å ha et par lag med aviser helt nederst i buret, under et lag med flis av ask, med en rottedo i hjørnet. På hyllene teipet jeg fast aviser og fleecetepper som jeg byttet og vasket minst en gang i uka.

Bruk søkefunksjonen til å lese mer om dette ;)
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

MissGuardian

Re: Hva anbefaler dere?

Post by MissGuardian »

Personlig hat jeg nå fleece i hele buret, og doer med yesterday´s news i hver hele etasje :cheerful:
Er for meg mye billigere(har stort bur som tar mye strø..) og det ser bra ut i tillegg :cheer:
Miljøstrø har som Christi sier flis fra bartrær.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Hva anbefaler dere?

Post by Niana »

Jeg bruker for øyeblikket Alspån/Allspon i bunn av buret, med stofftrekk i alle hyllene i resten av buret. Det fungerer fint i mitt bur, men jeg tror jeg skal uansett prøve å lære rottene å bruke en do i tillegg til å ha strø i bunn. Og Pippin i hvert fall liker å rote rundt og grave i strøet. :cheerful:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hva anbefaler dere?

Post by tantepose »

Mange år siden jeg brukte strø.Bruker nå hele aviser i bunnen.I trådhyllene legger jeg også hele aviser.Så river jeg opp noen aviser og legger inn.Lett å ta ut,ruller bare avisene sammen.Ellers har jeg teppe/håndklebiter og køyer. :cheeeers:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Hva anbefaler dere?

Post by Itchigo »

tantepose wrote:Mange år siden jeg brukte strø.Bruker nå hele aviser i bunnen.I trådhyllene legger jeg også hele aviser.Så river jeg opp noen aviser og legger inn.Lett å ta ut,ruller bare avisene sammen.Ellers har jeg teppe/håndklebiter og køyer. :cheeeers:
*like* akkurat slik jeg gjør det og. Strø er for pyser (og de som har råd til det) :P
Aurora

Usagi-Zakura
Omegarotte
Posts: 131
Joined: 27 Sep 2010, 22:21
Location: Klæbu

Re: Hva anbefaler dere?

Post by Usagi-Zakura »

Jeg har for tiden bare teppe og avispapir.. Jeg har ikke klart å finne noe strø som passer i mitt område enda:p
Dokasser har vært lite suksess med siden de for det første gjør fra seg overalt og for det andre klarer de enten å tippe over dokassen eller den faller ned i etasjen under for SÅ å tippe over.:/

kriistiinee
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 27 Dec 2010, 22:51
Location: Harstad

Re: Hva anbefaler dere?

Post by kriistiinee »

Hvordan får man rottene til å gå på 1 plass iburet? Jeg liker ikke noen av strøene de selger i dyrebutikken, stinker etter 2 dager.

Pippi
Omegarotte
Posts: 138
Joined: 15 Aug 2009, 00:06
Location: Sandnes

Re: Hva anbefaler dere?

Post by Pippi »

Jeg har aviser i bunen av buret og på hyllene. I doen har jeg back 2 nature. Det gikk en uke så fant rottene ut hvor de skulle bæsje. Men tisse gjør de overalt. Heldigvis er det lett å bare bytte ut avispapiret etterhvert som det blir uttisset :cheerful: .
Hvil i fred Ludde, Todd, Kopper, Joppe, Elling, Vetle og Knertleif

Post Reply