Fleecepledd - samler ammoniakken?

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by wollf »

tar jeg helt feil nå, men var det ikke noe i den rottefilmen om at rotter tisser i husene sine for at amoniakken holder på varmen?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by Matmor »

Det ble sagt, ja. Både dyr og mennesker gjør hva de kan for å overleve i et ugjestmildt miljø, men det betyr ikke at alt de og vi gjør er egnet for å sikre langt liv under andre betingelser. I naturen er det viktigere for rottene å overleve første vinteren enn å leve til de er nærmere to år. Innendørs i bur er det en fordel for både dem og oss at de holder varmen på annen måte :wink:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by wollf »

jeg tenkte mer på om det kan være en natulig handlig å pisse i sengeplassen.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by tantepose »

Ja det tror jeg helt sikkert det er,det er iallefall en populær aktivitet.... :sick:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

julius
Pinky
Posts: 18
Joined: 05 Jan 2011, 21:23

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by julius »

Ser det er lenge siden noe har skjedd i denne tråden, men bare MÅÅÅÅ si en ting. :-)
Strikker man av ubehandlet ullgarn og passer på å tilsette mer lanolin i plagget, teppet eller hva man skal gi rottene ved behov, er det supert. Lanolin omdanner urin til såpe. Altså INGEN lukt før lanolinet er borte. Da vaskes det og tilsettes ny lanolin. Mine rotter har kosa seg veldig med sånt. :-)
Men jeg er enig i at det bør toves som noen nevner i tråden her. Rotteklør kan jo lett sette seg fast......uhhhh........
Julie

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by Niana »

Gittiamo wrote:Jeg bruker First Price universalkluter, som tisselaken. Det koster kr 10,- for en pakke med flere kluter og de trekker til seg en del urin. Og siden jeg har mange av de, så byttes tisselaken flere ganger i uka. Fleece funker best som dyne.
Samme her, billig og de er det liten vits å vaske. Bruk og kast ^^

Endret: Oj, jeg så ikke hvor lenge siden det var at noen hadde kommentert på denne tråden før jeg så Julius' innlegg :bleh:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by torasrotter »

julius wrote:Ser det er lenge siden noe har skjedd i denne tråden, men bare MÅÅÅÅ si en ting. :-)
Strikker man av ubehandlet ullgarn og passer på å tilsette mer lanolin i plagget, teppet eller hva man skal gi rottene ved behov, er det supert. Lanolin omdanner urin til såpe. Altså INGEN lukt før lanolinet er borte. Da vaskes det og tilsettes ny lanolin. Mine rotter har kosa seg veldig med sånt. :-)
Men jeg er enig i at det bør toves som noen nevner i tråden her. Rotteklør kan jo lett sette seg fast......uhhhh........
Julie
Genialt!!!
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

julius
Pinky
Posts: 18
Joined: 05 Jan 2011, 21:23

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by julius »

Ja, egentlig er det helt supert. Samme greia som man kan bruke til tøybleier på menneskebarn. En strikket lanolinbukse tar opp utrolige mengder tiss fra et barn. Dette sammenlignet med mengden tiss fra en rotte, blir jo veldig bra. Problemet er at det blir litt dyrt da......men kanskje man kunne lage hengekøyer av ubehandlet ull.........Hm........nå fikk jeg noe å tenke på. :-)

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by Søstrene Halvorsen »

Hmm fikk meg til og tenke litt dette her ja.
Det er vel bare og få tak i noe ren ull hvor lanoinene forsatt er og prøve og tove det. slipper også og tenke på at rotten setter seg fast i masken man har strikket og ikke er det farlig for dem og tygge på heller.
de blir jo veldig fine da uasett hvilken tykkelse det har og ull det er jo et pustendematriale.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by torasrotter »

Jeg har stjålet mamma sine gamle ullbleier som hun brukte på meg når jeg var liten :nottelling: Så nå er det bleie party i rotteburet :party:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by Søstrene Halvorsen »

Det vil jeg tro er party, men lurt da
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by torasrotter »

Ja nå får vi vente noen dager å se hvordan det lukter :nottelling:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by Søstrene Halvorsen »

Skal bli spennende og høre
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

julius
Pinky
Posts: 18
Joined: 05 Jan 2011, 21:23

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by julius »

Men hva slags bleier er dette? Må være ull og UBEHANDLA ull. :-) Ellers virker det ikke. :-)

julius
Pinky
Posts: 18
Joined: 05 Jan 2011, 21:23

Re: Fleecepledd - samler ammoniakken?

Post by julius »

Du vet hvis man klapper en sau, får man et slags "fett" på hendene. Dette stoffet er det. F. eks Nøstebarn (nostebarn.no tror jeg) selger lanolinkur og både ubehandlet ullgarn og ferdige bleier og ting og tang som funker til å "samle opp" tiss. Men om det er bomullsbleier, stinker det like mye som alt annet.
(mener ikke å være ekkel og belærende altså, men det er så surt om man prøver noe som man har forhåpninger til og så funker det kanskje ikke)

Og så har jeg reklamert for Nøstebarn. Det finnes sikkert flere firmaer som selger slikt også. Jeg vet bare ikke om dem. :-)

Julie

Post Reply