NTFs anbefalte burkalkulator

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: NTFs anbefalte burkalkulator

Post by Matmor »

Jeg synes det fungerer bedre med 7 rotter i en Venezia enn 3 rotter i en Jenny. Det er mye lettere å innrede Venezia'en tett og likevel få tak i rottene, enn å innrede Jenny'en og likevel grabbe gjenstridige pelsdyr der inne... (Antagelig går det bedre med hyller. Men rottene mine tisser for mye der de sover til at jeg orker å styre med hyller!) Det meste jeg har hatt i Venezia'en er 8 voksne hanner eller fire voksne hunner + 11 unger mellom tre og fire uker. 8 hanner syntes jeg ble på grensen. For de fire hunnene og 11 ungene var det nær perfekt. Alder og aktivitetsnivå spiller en stor rolle for hvordan rottene faktisk bruker plassen.

Ulempen med mange rotter i et bur er at de skiter noe enormt, og tisser en god del også. Det krever hyppigere rengjøring. I dag plukket jeg ut en stor neve inntørkede bæsjeklumper av den ene hengekøyen som de små pelsdyrene hadde utnevnt til toalett nr. 2. :bleh:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: NTFs anbefalte burkalkulator

Post by wollf »

jeg har 2 gammle damer som ikke vil gjøre stort annet enn å sove, og 4 yngre jenter og en kastrat. 7 rotter altså. alle mine er flittige til å bruke doen, og er flinke til å ikke grise til for mye:P for meg og de små funker det supert.... ser de 3 yngste trenger å være med ute enn de litt eldre, men utetid, og slikt har som sagt litt å si ja. nå er også mine flinke til å utnytte plassen selv....
men så fort jeg får mer plass skal jeg ha et venezia til å koble på det jeg har nå

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: NTFs anbefalte burkalkulator

Post by torasrotter »

Jeg måtte ha flokken min i to jennybur en stund i stedenfor i veneziaen fordi veneziaen ble litt ødelagt, og jeg synes det er mye lettere å ha de i et stort bur altså.. Lukter raskere i jennyburene, og er mye mindre muligheter for å innrede det.,
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: NTFs anbefalte burkalkulator

Post by BlackNenne »

I min venezia hadde jeg på det meste 6 damer hvorav 3 var eldre og litt mindre aktive damer + en kastrat hvis jeg ikke husker feil. Med godt innredet bur og godt tilrettelagt for hver enkelt, så syns jeg det fungerte veldig fint. Hyppigere rengjøring er det jo klart det blir, men harmonien i flokken var veldig fin. ;)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: NTFs anbefalte burkalkulator

Post by wollf »

en ting jeg ikke skjønner her

royal suite har målene 95 x 63 x 120 cm og plass til 10 rotter
og venezian har målene 80 x 50 x 113 cm og plass til 5?

bør det ikke være dobbelt om det skal være riktig?

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: NTFs anbefalte burkalkulator

Post by Matmor »

Volumet burde være dobbelt, men faktoren her ligger på 1,5-1,6 og ikke 2. Så det er nok noe som ikke stemmer helt.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: NTFs anbefalte burkalkulator

Post by wollf »

det jeg tenkte:P

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Re: NTFs anbefalte burkalkulator

Post by renya »

Etter dei måla, med 0,07m3 per rotte, er det plass til 10,2 (rundast ned til 10) i savic og 6,45 (rundast ned til 6) i venezian.

Det at kalkulatoren runder ned gjer at forskjellar på bur kan sjå større ut enn dei egentlig er. Samt at det er ein fordel å bruke samme kalkulator for begge bur når dei samanliknast. Eg trur du/dykk har rekna ut i frå 0,07m3 på savic og 0,08m3 på venezia, som gir hhv 10 og 5.
Ronny er ei rotte
- det er ei dame forresten.

christine87
Pinky
Posts: 10
Joined: 04 Aug 2012, 20:57
Location: Flateby

Re: NTFs anbefalte burkalkulator

Post by christine87 »

Ifølge burkalkulatoren har buret mitt plass til 16 rotter! :glise: Må si mine 4 har god plass da ja :cheer:

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: NTFs anbefalte burkalkulator

Post by Sara Syversen »

jeg trykket på linken til bur kalkulatoren nå på første siden her... men fikk bare error
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: NTFs anbefalte burkalkulator

Post by WillyWonka »

Det er fordi vi har fått ny hjemmeside, så de gamle linkene funker ikke. Gå inn på tamrotter.com og søk på burkalkulator, så finner du den :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Anders Ruller'n
Gnager på ledninger
Posts: 113
Joined: 23 Jan 2013, 13:55

Re: NTFs anbefalte burkalkulator

Post by Anders Ruller'n »

Jeg fikk 14 rotter i buret vi sitter på nå. Kan da umulig være riktig... 2 rotter til er det jeg vil tillate i buret slik det er nå. 6 stk. tilsammen. Blir da utrolig trangt til rottene skal man fylle de opp etter den kalkulatoren dere har der?

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: NTFs anbefalte burkalkulator

Post by WillyWonka »

Jeg har ett RS bur. Målene er 95 x 63 x 120cm
Kalkulatoren sier 10 stykker :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

NTFs anbefalte burkalkulator

Post by mily »

Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Post Reply