Strø mot lukt

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Strø mot lukt

Post by renatsko »

Kor bra er Beekay Bedding til å ta lukt? Slit noko grusomt med rottelukt (ikkje lukt - men stank!) frå bura, uansett kor ofte eg vaskar dei, og det er jo ikkje noko kjekt. :roll:
Evt. nokon andre strø typar som er gode på lukt? Har høyrt maisstrø skal vere bra, men kvar får ein kjøpt det? Og kva med slik allspån, eller kva det heiter? Kvar får eg kjøpt den?

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Jeg har ikke prøvd Beekay Bedding, men kan nbefale allspån på det varmeste, det fåes kjøpt i tropehagen-zoo butikkene :) Det støver ikke, ser fint ut ( :P ) og holder bra på lukt! nå bruker jeg bare allspån i dokassa og avis i resten av buret, men avis holder ikke på lukt, så skal bytte tilbake tror jeg ;)
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Wookie
Sofaspiser
Posts: 186
Joined: 27 Dec 2005, 05:21
Location: Oslo

Post by Wookie »

Beekay er veldig bra på lukt, synes jeg. Ellers kan det hjelpe å ha en rottedo med fuglesand, om du ikke har ordnet med det allerede :)

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

Tusen takk for svar! Har bestilt ein sekk med beekay, så får berre vente til eg får den.

Korleis ser dette alspånet ut? Er det pellets? Og kor ofte må de byte på buret før det byrjar å lukte (og kor mange rotter er det i buret, for den saks skuld)? :P

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Allspånet er rett og slett små firkanter av tre. Enkelt og greit, også lukter det ikke så ille som når man bare har aviser nedi. Det bruker å ta en 3-4 dager til det begynner å lukte og hannene mine (2 stk stankbomber :geek: ). Til jentene kan det gå ei uke før lukta kommer sigende med allspån (3 stk), men de lukter ikke så ille så de får "bare" aviser.
Det er ikke alle Tropehagen Zoo butikkene som har allspån. Har ikke sett det hos noen i Trondheim enda, de har en annen type "støvfritt" spon som heter gnavz om jeg ikke tar helt feil. Heldigvis har de det på Steinkjer :rottehode:

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

Okei! Då skal eg forsøke det, dersom eg ikkje blir fornøygd med Beekay'en.

Takk for svar. :)

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Jeg har tre hannrotter og ene er en skikkelig levende stankbombe! :P
Når jeg brukte allspån i hele buret tok det ca 3 dager før jeg kjente lukta;)
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Allspån fungerer bra mot lukt ja, nytter ikke å bare ha avis i når man har hannrotter. Jentene lukter fioler og druer ( :bravo: ) i forhold.

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

Kva med de som har mangen rotter (og då spesielt hannar), kva slags strø brukar de, og kor ofte skiftar de? Ikkje det at eg har noko i mot å vaska bura ofte, men når det stinkar like ille 5 minutt etter at eg har vaska bura, er det ikkje noko serleg. :lol:

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Nå har jeg hatt en del hanner, og eneste gangene lukt har vært et problem har vært ved fòrskift, inkl til RM. Til gjengjeld har det da vært som du beskriver + litt til. Ellers lukter de minimalt; jeg skifter strøet når jeg ser det er en del rosiner der - ikke fordi det lukter. Sjekk om det er selve buret som stinker + vurder fòring og fordøyelse. Kan det være noe de får å spise som lager den stramme lukten? Endres det ved endret kosthold? Er de løsere i mangen enn de burde være? Det skal jo ikke være slik du beskriver - jeg kan ikke tro at det er "vanlig kost"...
Anita

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

anita wrote:Nå har jeg hatt en del hanner, og eneste gangene lukt har vært et problem har vært ved fòrskift, inkl til RM. Til gjengjeld har det da vært som du beskriver + litt til. Ellers lukter de minimalt; jeg skifter strøet når jeg ser det er en del rosiner der - ikke fordi det lukter. Sjekk om det er selve buret som stinker + vurder fòring og fordøyelse. Kan det være noe de får å spise som lager den stramme lukten? Endres det ved endret kosthold? Er de løsere i mangen enn de burde være? Det skal jo ikke være slik du beskriver - jeg kan ikke tro at det er "vanlig kost"...
Anita
Har hatt rotter i snart 9 år no, og det har alltid stinka så gale - om eg har hatt 2 eller 20 rotter, så eg skjønnar det ikkje heilt. Mange av venene mine har rotter, og deira stinkar på langt ner så gale som mine, sjølv om dei har fleire og ikkje vaskar buret så ofte.

No for tida får dei ein rottemat kalla "Country" som eg kjøper på dyreklinikken (har bestilt RM, så det er på veg), daglig frukt og grønt, og av og til babygraut. Dei har ikkje laus avføring, og heile buret (sprinklar, interiør og botn) blir vaska kvar 3. dag, og likevel stinkar det. :shock:

Kan det vere maten som gjer det?

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Jeg tror maten og / eller mengden friskfòr er årsaken, men beregn noen uker før du ser resultatet av en overgang til RM for sikkerhets skyld. Overgangsfasen for mine rotter som ikke var født opp på RM var helt grusom, har også hørt andre nevne det - men nå er ikke lukt et tema her. Ikke la deg friste til å bruke RM-3 i overgangen for å friste dem til å spise - jeg gjorde det, og pøllene luktet fiskeslo. :shock: Men siden du jevnt har lagt merke til problemet har du sikkert brukt flere typer fòr over tid - merkelig at det ikke har variert med rotter og merker. Du må nok bare prøve deg frem, men kutt ut alt ekstra når de går over på RM-1 inntil magene har stabilisert seg på et nivå til å leve med - og la oss høre hva du finner ut. Burde ikke være sånn som nå, og må være mulig å gjøre noe med...
Anita
Last edited by anita on 03 Dec 2006, 14:10, edited 1 time in total.

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

Okei, tusen takk for svar. Håpar det er det som gjer det. :)

RM maten kjem sikkert ikkje før i neste veke, men skal sei i frå korleis det går så fort eg merkar noko som helst forandringar. :)

renatsko
Bygger bol
Posts: 506
Joined: 21 Aug 2005, 20:59

Post by renatsko »

Føler meg ganske smart no, men som dei seier: løysinga er ofte for enkel til at ein tenker over det som ei mogleg løysning. :oops: Har alltid ovnen ganske høgt på, på rommet mitt, så det er veldig heitt der.. Straumen gjekk ein dag eg var på skulen, så når eg kom heim var det akurat passe varmt der - og nesten ingen rottelukt...... At varmen får avføringa til å lukte meir, har ikkje slått meg ein gang.... :klovn: :mrgreen:

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

:shock: ... OK ...
Da får du finne en middelvei, da kanskje? Sånn der passe... :lol:
Anita

Locked