Vond lukt!

Alt om bur, burstrø, innredning, burbygging, lekeplass, aktiviteter.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
nessa
Pinky
Posts: 28
Joined: 10 Dec 2010, 22:44
Location: Feiring

Vond lukt!

Post by nessa »

Rotteburet stinker uansett hvor mye jeg vasker i det! Jeg vasker jennyhyllene med fuktig klut hver dag, skrubber og vasker ellers i buret, skifter strø i doen så fort det har kommet en liten lort og putter lekene deres i vaskemaskinen med jevne mellomrom. Men det lukter likevel stramt av tiss. Huset vårt er ganske stort, så når hele huset begynner å lukte, er det ganske ille. Det blir riktignok litt bedre hvis jeg tar en storrengjøring i buret, men lukten forsvinner aldri helt. Mamma truer med at jeg må gi dem bort hvis det blir verre da vi om en stund skal flytte inn i en liten leilighet... :trist: Så tenkte at jeg burde prøve en sånn spray fra dyrebutikken? Den skal visst fjerne vond lukt, fjerne bakterier og er visst ikke farlig for rottene. Eller kanskje en boks med velduftende strø som man kan putte i doen og i bunnen av buret? Noen som har erfaringer med dette? :cheer:

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Vond lukt!

Post by Stine »

Har buret ditt lakkerte sprinkler? For ulakkerte sprinkler lukter fort ille! Ting av tre suger også til seg urin og lukter mye. Man bør også huske på å vaske sprinklene grundig.
Ellers er det også viktig hvilke strø man bruker. Jeg bruker selv toa-lätt og er fornøyd med det, mens jeg vet av andre som synes det stinker! Så man må bare prøve seg frem, det finnes mange typer.

Ellers har jeg også prøvd noe som heter tap-a-drop-odour remover. Det er en væske man skal dryppe noen dråper av ved siden av buret, og jeg synes det funker ganske bra. Jeg har kun prøvd Soft linen lukten. Den kan kjøpes her :
http://www.ratwarehouse.com/shop_detail ... 117&cat=21
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Vond lukt!

Post by Stine »

*Flyttet fra generelt*
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

nessa
Pinky
Posts: 28
Joined: 10 Dec 2010, 22:44
Location: Feiring

Re: Vond lukt!

Post by nessa »

Om buret har lakkerte sprinkler? Vet faktisk ikke. Men sier det deg noe dersom jeg sier at det er et Aurora 600 som jeg har kjøpt fra equinecaninefeline.com? Har byttet ut trehyllene som fulgte med. Jeg vasker ikke alle sprinklene over hele buret, men skrubber nederst i buret, både i skuffen og sprinklene rundt der fordi det fort kommer tisseflekker. Får prøve å kjøpe noe godlukt av noe slag og se om det funker. Som bustrø bruker jeg Woodchips som jeg har kjøpt på Buddy på Jessheim :cheer:

MissGuardian

Re: Vond lukt!

Post by MissGuardian »

Hvis jeg ser på rett, så SER det lakkert ut.
Jeg ville vasket sprinklene i alle fall.. Mitt begynner kun å lukte hvis jeg ikke vasker sprinklene ofte nok(det viser nok bedre på ditt da, hvis det er hvitt.. mitt er mørkeblått)

nessa
Pinky
Posts: 28
Joined: 10 Dec 2010, 22:44
Location: Feiring

Re: Vond lukt!

Post by nessa »

Ja, det synes ganske godt når det kommer flekker, hehe. Da skal jeg prøve å vaske sprinklene og se om det hjelper! Ellers får jeg vel bare prøve meg fram litt :cheerful: Takk for svar!

Post Reply