Saksliste for Norsk Tamrotteforening sitt årsmøte 2013

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Saksliste for Norsk Tamrotteforening sitt årsmøte 2013

Post by wollf »

Saksliste for Norsk Tamrotteforening sitt årsmøte 2013

Bergen:

Dato og klokkeslett:

26. januar kl 16.00

Sakene kan stemmes over på årsmøte, eller ved forrhånds stemme. Dette gjøres ved å sende en mail til valg@tamrotter.com
Denne mailen er det kun en person som leser og leses ikke av de som stiller til valg. Husk å betale medlemskap for 2013 i god tid før du stemmer og stem på alle verv og sakene. Legg ved navn, evt nick på din stemme, slik at vi vet om du er medlem eller ikke.
Husk at siste frist for forrhåndstemme er 24/1-13.
Fristen settes til 24. januar for å være sikker på at alle stemmer blir talt og at de er styret i hende senest 2 dager før årsmøtet.
Er ikke innbetaling registrert innen denne datoen, vil ikke din stemme bli registrert.


Ting som skal gjennomgås er følgende:


1) Godkjenning av dagsorden og valg av referent, ordstyrer, tellekorps, samt noen til å undertegne referat


2) Referat fra styret
A) Styret gir en oppsummering av styrets arbeid i 2012.
B) Gjennomgang av regnskapet


3) Innkomne saker (se nærmere presentasjon under)

1.Visittkort
2. Kontotilgang
3. Styremøte
4. Arrangement
5. Inaktivitet
6. Avstemming
7. Medlemskort
8. Moderatorer
9. Et synlig forum
10. Synliggjøre oppgavene til styret
11. Rottetreff
12. Gnag
13. Vurdering av ordningen med valgkommitté

4) Valg
Kandidater:
(se her for nærmere presentasjon: http://www.tamrotter.com/forum/viewtopi ... =7&t=14975 )

Leder- 2 år: Marlen Wollf (wollf), Veronika Moen Johansen (willy wonka)
Nestleder - 1 år: Marlen Wollf (wollf), Veronika Moen Johansen (willy wonka)
Redaktør - 1 år: Tora Espeseth Kvaale (torasrotter)
Kasserer - 2 år: Cathrine Sandli (sanca)
Sekretær - 1 år: Tonje Lenore Reitan (Tonje Lenore), Cecilie Bakkene Winnem (niana)
Styremedlem, nettbutikk- 1 år: Helene Homlund (HeleneH)
Vara - 1 år: Miriam Stenberg (miriam)
(Om Tonje Lenore eller Niana ikke blir valgt, vil denne personen tre inn som vara 2)

Verv som ikke tilhører styret:
Valgkomite: Matmor, BlackNenne, LilleLunde
(Det stemmes på de tre kandidatene i prioritert rekkefølge, så vil sak 13 avgjøre om det blir valgkomite, og evt hvor mange medlemmer)
Viseredaktør (jfr. referat fra årsmøtet 2010) - 1 år: Cecilie Bakkene Winnem (Niana)


5) Eventuelt

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Saksliste for Norsk Tamrotteforening sitt årsmøte 2013

Post by wollf »

Nærmere presentasjon av innkomne saker:


Sak 1.
Visittkort:
Dette er noe som har blitt ønsket lenge. Vi har brosjyrer i NTF, men brosjyrer er vanskelig å ha med seg, og lett å kaste. Visittkort kan man legge i lommeboken og er lett å ha på disken evt. hos vetrinær eller på dyrebutikken. Hos vistaprint får man 1000 kort til ca 200 kr, som man kan designe selv. Dette er noe jeg synes ntf kan ta seg råd til da vi har et godt overskudd på konto
Forslag:
A)
skal ntf bruke egene middler på å kjøpe visittkort som vi kan dele ut til medlemmer, butikker, klinikker ol. slik at vi blir mere synlige?

Sak 2.
Kontotilgang:
Da det fort kan oppstå sykdom eller fravær hos kasserer er det hensiktsmessig at en til person i styret har tilgang til konto. Denne personen kan også hjelpe til å sjekke konto ved innbetalinger, slik at innmeldingsprossesen går raskere. Dette innebærer ikke at denne ekstra personen kan ta ut penger, men kun sjekke om det har kommet penger inn og hvor de kommer fra. Det mest hensiktsmessige er at det er sekretær som får denne tilgangen, men det kan også være aktuelt for andre.
Forslag:
A)
skal ntf styre ha en ekstra person som har tilgang til konto oversikt?


Sak 3.
Styremøte:
Slik det er i dag har ikke styret faste møtepunker. Jeg anbefaler at styret har et styremøte utenom dette en gang i året, for å diskutere saker som har kommet opp siden sist. Hva man skal jobbe videre med og ønsker å gjøre for foreningen. Arbeidet etter årsmøtet går ofte fort og så blir det lite å gjøre resten av året. Dette vil også være med å styrke sammarbeidet og sammholdet i styret. Dette innebærer ikke man må møtes fysisk, selv om dette er det hyggeligste, men man kan ha et møte over nett evt skype. De på øst og i vest kan feks sammles på hvert sitt sted.
Forslag:
A) skal ntf styre ha minst 1 møte i året hvor kun styremedlemmer sammles for å diskutere styresaker?

Sak 4.
Arrangement:
Styret burde ha ansvar for å jobbe mere aktivt med å skape flere arrangement som fører til hygge og sammhold. Hemmelig venn har vært et populært arrangement som har blitt gjort 3 ganger i privat regi. Dette kan fint styret påta seg slik at flere medlemmer kan benytte denne muligheten. Gnag har arrangert bildekonkurranser, men vi kan også ha tegnekonkurranser, temabilder til ntf sin forrside osv.
Forslag:
A) skal ntf styre ha ansvar for å lage flere arrangement, konkurranser ol. for å skape sammhold og hygge?

Sak 5.
Inaktivitet:
Om et styremedlem er inaktiv inne på styreforum og ikke gjør "jobben" sin, dette vil også si bruk av sin stemme innen 2 måneder, vil denne personen bli spurt om de ønsker å tre av sitt verv eller å fortsette. Om denne personen fremdeles ikke bruker sin stemme etter enda en måned vil vara tre inn i dette vervet.
Forslag:
A)
om en i styret ikke utfører sitt verv på ønskelig vis og ikke bruker sin stemmerett innen angitt tid, tar vara over denne personens verv?

Sak 6.
Avstemming:
I styret stemmes det over saker som taes opp. Dette er alt fra forandring av regler til brudd på regler. Da styret består av 7 personer er det viktig at alle stemmer. Det er fort gjort at det blir uavgjort eller at saken ikke kommer noen vei for at man venter på at alle skal bruke sin stemme.
Forslag:
A)
om en person/styremedlem ikke har stemmt innen 2 uker fra forslaget/saken er lagt ut, går dette som en blank stemme?
B) skal leders stemme telle som to ved saker som blir uavgjort?

Sak 7.
Meldemskort:
I mange andre foreninger som vår har medlemmene medlemskort med info om foreningen, sitt navn og medlemsnr. Dette er praktisk å ha da man skal på rottefesten, eller benytte seg av ntf sin nettbutikk. Medlemskort vil spare styret for mye jobb ved rottetreff da man slipper å sitte med medlemsliste forran seg, man slipper å måtte gi ut medlemsnr flere ganger da det kan vanskelig å finne igjen mailen man fikk da man meldte seg inn. Det vil også spare medlemmene for en del arbeid da man slipper å måtte lete dette frem på data hver gang man skal bestille ol. En lamineringsmaskin koster 249,- på clas ohlson feks. i tillegg til dette kommer utgiften for lamineringslommer, dette koster ikke all verden. denne maskinen kan følge sekretærvervet. Alt man da trenger utenom er en skriver (noe de fleste har i dag privat)
Forslag:
A)
Skal vi ha medlemskort for medlemmene?
B) Skal medlemskortene være laminerte og ntf investere i en slik marskin?


Sak 8.
Moderatorer:
Flere aktive medlemmer bør vurderes for muligheten til å være moderator på NTF-Forum. Dette fordi gruppen med moderatorer ikke bare bør inneholde styremedlemmer. Det at andre medlemmer også er moderatorer kan være med på å bidra til følelsen av økt tilhørighet og flere kan føle at de er en del av det miljøet som er på NTF. Det bør være ønskelig med samarbeid mellom styret og andre medlemmer på forumet, så jo flere som bidrar, jo flere stemmer blir hørt. I tillegg blir også arbeidet bedre fordelt om det er flere aktive som bidrar for å holde forumet i orden.
Forslag:
A)
bør vi ha flere moderatorer som ikke sitter i styret?

Sak 9.
Et synlig forum:
Styret bør jobbe for å fronte NTF utad. Jeg kom tilfeldigvis over forumet når jeg hadde rotter for første gang. Styret bør derfor jobbe videre med å gjøre NTF mer synlig for personer som ikke allerede er aktive i dette miljøet. Det bør være i NTF sine interesser at flest mulig får tilstrekkelig informasjon om rottehold, slik at vi får flere ansvarlige rotteholdere i Norge. Forumet er en god arena for utvikling av kunnskaper og deling av erfaringer og bør derfor være så synlig som mulig.
Forslag:
A)
Skal vi promotere ntf mer?
B) Skal gjøre oss mer synlige og lette å søke opp på feks google ol?

Sak. 10
Synliggjøre oppgavene til styret:
Slik det har vært store deler av det siste året, har vi hatt et styre som ikke har vært fungerende og ting tar fryktelig lang tid. Jeg tenker at det innimellom bør skrives oppdateringer om hva styret jobber med slik at vi også kan få tilbakemeldinger av andre medlemmer av NTF. På denne måten vil vi kunne få flere synspunkter og vi vil kunne jobbe mer ut fra folkets ønsker. Dette vil også kunne føre til at medlemmer føler at de blir mer hørt og tatt på alvor.
Forslag:
A)
bør ntf styre oppdatere medlemmene en gang i mnd hva de jobber med?
B) skal man åpne for at medlemmene kan komme med ønsker og innspill i løpet av året på hva styret bør jobbe med?

Sak 11.
Rottetreff:
Dette er veldig viktig for NTF og det er slik NTF blir kjent for mange, dette bør absolutt gjøres to ganger
i året, en på østlandet og en på vestlandet slik vi har gjort i 2012.
Vi bør prøve å engasjere flere til å bidra til rottefesten slik at det ikke bare blir styres av noen få personer.
Forslag:
A)
bør vi engasjere flere til å bidra og hjelpe til med rottetreffene?
B) bør det fortsette å være i vest og i øst?

Sak 12.
Gnag:
Redaktør bør prioritere å skrive mer om rottefesten. Det ble tatt mange fine bilder og det skjedde så masse der. Jo mer man forteller om hvor koselig rottetreffet var jo større sansynlighet er det for at flere vil dra på det neste. Bakerst i et blad på en side er litt å gjemme bort det store høydetreffet vi har i året. Det var flere på rottefesten enn bare vinnerene. Synes rottefesten bør prioriteres bedre og gnag bør komme ut i tide. Og jeg anbefaler at evt leder korrekturleser gnag da det er en del skrive feil ol i det
Forslag:
A)
Bør gnag bør prioritere rottetreffet mer?
B) skal det være krav om at bladet korrekturleses av leder før det sendes ut.?


Sak 13.
Vurdering av ordningen med valgkommitté:
Vi har nå hatt valgkommitte med 3 valgte medlemmer i 2 år. Valgkommitteen skulle være en prøveordning, var tanken da den ble opprettet, så det er rimelig å ta opp til vurdering : Skal foreningen fortsette å ha en valgkommitte? Dersom foreningen finner ut at de vil forsette å ha en valgkommitte har jeg to forslag.b) Det ene er at perioden valgkommitteen sitter for, endres fra 3 år til 1 år. Erfaringsmessig er 3 år alt for lenge å binde seg for. Selv ikke de "tunge" vervene i styret varer mer enn 2 år av gangen. c) Den andre er at valgkommitteen krympes fra 3 til 2 medlemmer.Grunnen er at det kan være vanskelig nok å finne kandidater både til styret og til valgkommitteen, og at det ikke er nødvendig å være så mange for å få jobben gjort. Jeg synes ikke det er heldig at folk i valgkommitteen er styremedlemer i eksisterende styre eller selv stiller som kandidater ved valget. Dersom folk er villige til å gjøre en innsats for foreningen hadde det kanskje vært mulig å bruke dem mer effektivt til andre ting enn et ekstra medlem i valgkommitteen.
Forslag:
A)
skal foreningen forsette å ha en valgkommite?
B) skal perioden valgkommitteen sitter for, endres fra 3 år til 1 år?
C) skal valgkommitteen krympes fra 3 til 2 medlemmer?
Last edited by WillyWonka on 05 Jan 2013, 11:59, edited 1 time in total.
Reason: Skrivefeil.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Saksliste for Norsk Tamrotteforening sitt årsmøte 2013

Post by wollf »

Måten du stemmer på er som følger:

Du sender en mail (til: valg@tamrotter.com ) der du skriver:
"Jeg ... stemmer på følgende kandidater" og så fyller du inn navnet på de kandidatene du ønsker skal velges
Leder -2 år:
Nestleder - 1 år:
Redaktør - 1 år:
Kasserer - 2 år:
Sekretær - 1 år:
Styremedlem, nettbutikk - 1 år:
Vara -1 år:
Viseredaktør- 1 år:
Valgkommitè - 3 år:
(Obs: skriv navnene på de tre kandidatene til valgkomiteen i din prioriterte rekkefølge, så vil sak 13 avgjøre om det skal være en slik komite, og om den i såfall skal bestå av 2 eller 3 medlemmer)



Deretter skriver du alle sakene og under hvert punkt noterer du:
for, dersom du er enig i forslaget og ønsker at det skal bli vedtatt eller
mot, dersom du er uenig med forslaget og ikke ønsker at det blir vedtatt.
Fyll inn ditt svar hvor det står ...

1.Visittkort
A) .....

2. Kontotilgang
A)....

3. Styremøte
A) ....

4. Arrangement
A.) ...

5. Inaktivitet
A) ....

6. Avstemming
A) ...
B) ...

7. Meldemskort
A) ...
B) ...

8. Moderatorer
A) ...

9. Et synlig forum
A) ...
B) ...

10. Synliggjøre oppgavene til styret
A) ...
B) ...

11. Rottetreff
A) ...
B) ...

12. Gnag
A) ...
B) ...

13. Vurdering av ordningen med valgkommitté
A) ...
B) ...
C) ...

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Saksliste for Norsk Tamrotteforening sitt årsmøte 2013

Post by Matmor »

Pluss
Valg av ordstyrer
Valg av tellekorps
Valg av noen til å undertegne referat (kan ikke være ordstyrer eller referent)
(i samme bolk som valg av referent)

Valg av valgkommitte blir faktisk en eventuellt-sak, i og med at det er mulig foreningen ikke vil ha en egen valgkommitte.

Kasserer skal velges under 4. Sanca stiller.
Det bør kanskje gjøres tydeligre hvilke verv som hører til styret, og hvilke som ikke gjør det? Viseredaktør er ikke et styreverv, selv om et styremedlem kan ha det, men det er kommet helt oppunder styremedlemmer og før varaer.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Saksliste for Norsk Tamrotteforening sitt årsmøte 2013

Post by wollf »

Matmor wrote:Pluss
Valg av ordstyrer
Valg av tellekorps
Valg av noen til å undertegne referat (kan ikke være ordstyrer eller referent)
(i samme bolk som valg av referent)

slike ting er vel vanlig at vi har tatt på årsmøtet tildligere år, noe som vil bli gjort i år også


Valg av valgkommitte blir faktisk en eventuellt-sak, i og med at det er mulig foreningen ikke vil ha en egen valgkommitte.

Kasserer skal velges under 4. Sanca stiller.
Det bør kanskje gjøres tydeligre hvilke verv som hører til styret, og hvilke som ikke gjør det? Viseredaktør er ikke et styreverv, selv om et styremedlem kan ha det, men det er kommet helt oppunder styremedlemmer og før varaer.

Skal skrive dette inn sanca dette glemte jeg desværre.
ang hvilke verv som er styreverv har jeg tatt utgangspunkt i tidligere oppsett ang årsmøte info.
men skal gjøre dette tydeligere

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Saksliste for Norsk Tamrotteforening sitt årsmøte 2013

Post by wollf »

fiks :peewaggle:
godt valg folkens :cheeeers:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Saksliste for Norsk Tamrotteforening sitt årsmøte 2013

Post by sanca »

Stiller alle de tre nevnte under valgkomiteen til valg i år? Og man skal stemme på 2 navn? Litt uklart, og det bør stå fullt navn på dem også... Egentlig enig med matmor i at det blir en eventuelt-sak, siden det skal stemmes over om vi skal ha valgkomite eller ikke, og om det skal være for 1 år, og om det skal være to medlemmer :crazy: Ergo kan det ikke gis forhåndsstemmer på akkurat dette... Kinkig det der...
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Saksliste for Norsk Tamrotteforening sitt årsmøte 2013

Post by BlackNenne »

Enig med sanca. :cheerful:

Dessuten, syns jeg det kunne legges til på sakslisten kort hva valgkommitteen konkret driver med. Det er ikke sikkert alle som stemmer er så veldig aktive på forumet, og jeg tenker at enkelte kanskje ikke helt vet hva de stemmer for eller mot. :cheerful:

Selv var jeg såpass usikker på hva de konkrete oppgavene til valgkommitteen er, at da jeg ble spurt om å stille som kandidat, så måtte jeg spørre for å være sikker på hva jeg eventuelt sa ja til. :P Og jeg har vært her i snart 6 år, så det er jo tydelig at man ikke får med seg alt. :giggle:

En annen ting er at jeg trodde dette skulle tas opp i styret og ikke stemmes over av medlemsmassen?
Jeg sa ja til å stille som kandidat under den forutsetning at det var for kun ett år av gangen, men nå skal det altså stemmes over hvorvidt det blir for 1 eller 3 år?
Nå er jeg litt forvirret. :crazy:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Saksliste for Norsk Tamrotteforening sitt årsmøte 2013

Post by WillyWonka »

BlackNenne wrote: En annen ting er at jeg trodde dette skulle tas opp i styret og ikke stemmes over av medlemsmassen?
Jeg sa ja til å stille som kandidat under den forutsetning at det var for kun ett år av gangen, men nå skal det altså stemmes over hvorvidt det blir for 1 eller 3 år?
Nå er jeg litt forvirret. :crazy:
Det har fram til nå vært tre år, så det er vel nå spørsmål om den skal endres til å være kun 1 år av gangen.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Saksliste for Norsk Tamrotteforening sitt årsmøte 2013

Post by wollf »

Blaclnenne ta det med matmor. Håper noen andre kan gi dere et svar. Jeg er på mob nå og tar en ferie fra og med i dag.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Saksliste for Norsk Tamrotteforening sitt årsmøte 2013

Post by wollf »

Presentasjon av kandidater

viewtopic.php?f=7&t=14975

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Saksliste for Norsk Tamrotteforening sitt årsmøte 2013

Post by sanca »

Matmor wrote:Pluss
Valg av ordstyrer
Valg av tellekorps
Valg av noen til å undertegne referat (kan ikke være ordstyrer eller referent)
(i samme bolk som valg av referent)
Nå har jeg redigert det inn i dagsorden i wollf's første innlegg, er det greit som det står nå?
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Saksliste for Norsk Tamrotteforening sitt årsmøte 2013

Post by wollf »

wollf wrote:Presentasjon av kandidater

viewtopic.php?f=7&t=14975
sanca kan du legge dette inn under vervene?

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Saksliste for Norsk Tamrotteforening sitt årsmøte 2013

Post by sanca »

Matmor wrote: Valg av valgkommitte blir faktisk en eventuellt-sak, i og med at det er mulig foreningen ikke vil ha en egen valgkommitte.
sanca wrote: Stiller alle de tre nevnte under valgkomiteen til valg i år? Og man skal stemme på 2 navn? Litt uklart, og det bør stå fullt navn på dem også... Egentlig enig med matmor i at det blir en eventuelt-sak, siden det skal stemmes over om vi skal ha valgkomite eller ikke, og om det skal være for 1 år, og om det skal være to medlemmer Ergo kan det ikke gis forhåndsstemmer på akkurat dette... Kinkig det der...
Nå har jeg redigert inn dette i sakslista:
"Det stemmes på de tre kandidatene i prioritert rekkefølge, så vil sak 13 avgjøre om det blir valgkomite, og evt hvor mange medlemmer"
Kan det stå sånn? Vil det løse dilemmaet med valgkomite-saken?
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Saksliste for Norsk Tamrotteforening sitt årsmøte 2013

Post by wollf »

:liker:

Post Reply