Rotter som kjæledyr.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
Guest

Rotter som kjæledyr.

Post by Guest »

Jeg har 16 rotter. 8 bor ute i garasjen siden de er vant med både kulde og varme mens 8 bor inne hvor jeg har et eget dyrerom.
Jeg vil gjerne komme i kontakt med andre som har denne lidenskapen for rotter og andre dyr.
Høre litt forskjellige meninger osv.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Hvorfor har du 8 rotter i garasjen?? :shock:
Mvh Ida S. Eggen

Guest

Garasjerotter.

Post by Guest »

Jo de ble født ute på sommeren og da de er vant med været her, både kaldt og varmt så får de fortsatt være ute.
De har bur med isolert hus i så der trives dem.
De er kjælne og får kos og stell hver dag.
Om sommeren kommer dem tilbake i sommerburet som er ute.
Tror da ikke dem lider noen nød siden dem er nokså runde og friske.javascript:emoticon(':D')
Very Happy

Guest

Post by Guest »

Her lukter jeg en diskjusjon...

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

[quote="Anonymous"]Her lukter jeg en diskjusjon...[/quote]

Skuls .. har på følelsen at den kan blii laaaaang .

Maria
Klatrer på møblene
Posts: 527
Joined: 20 Oct 2004, 20:50
Location: Oslo

Post by Maria »

Hei Anita-Iren! Hvis du ønsker komme i kontakt med andre med interesse for rotter er du på rett plass! Her er det stadige diskusjoner, iblant krangler, og masse folk med stor kompetanse og lidenskap for rotter :rightrat:

Forøvrig ble jeg og nysgjerrig på rotter i garasjen! Går det virkelig an? Blir det minusgrader der? Visste ikke at rotter kunne tilvennes ute-temperaturer. Vil høre mer!
Maria H.

Guest

Post by Guest »

Hei Maria.

Rottene mine har ingen problemer med den temperaturen som er ute.
De er friske, gode og runde og er utrolig kosete.
Alle dyr kan tilvenne seg temperaturen ute.
I utgangspunkte er vel alle dyr født ute så det er vel bare oss mennesker som har vendt dem til varmen inne.
Har som sakt også et dyrerom inne i huset hvor jeg holder gradene ganske lave, det virker som at de også helst trives med det.
Hadde de nede i stua før, men da var de faktisk mer slappe enn dem er nå.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Tråden er flyttet til "Generelle rottespørsmål."

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Jeg synes jo det er viktig å forsøke å snu hver stein for å finne ut av hva man kan gjøre for å forlenge rottenes liv og forbedre deres livskvalitet.
Anita - Iren, jeg vil gjerne høre om du har noen betraktninger om luftveisproblematikk når du sammenligner innerottene dine og uterottene dine? Jeg antar at uterottene jo må ha mye bedre pels, men har du hatt uterotter lenge nok til å vite noe om deres livslengde kontra innerottenes livslengde? Vet du eksakt hvor kaldt rottene har det? Har du da mange sammen? (altså for å holde varmen?)Andre ting som du kan dele med oss som vi kanskje kan dra nytte av å vite? Jeg er en samler av informasjon. Ikke alle menneskers løsninger behøver å være riktig for meg og mine rotter selv om det er riktig for andre og deres rotter. Men jeg synes jeg lærer veldig mye av å høre andres erfaringer. Uansett vil jeg vel tro, litt avhengig av hvilken dyreart man snakker om, at dyr har større vansker med å trives i for høy varme enn når de har det kjølig.
mvh

Guest

Post by Guest »

Innerottene og uterottene er like gamle. født. 7/6-04
De ute har faktisk en kraftigere pels enn de inne.
Det er 4 rotter sammen i hvert bur. (siden det er 4 jenter og 4 gutter)
Uterottene har mer energi virker det som og er mere spretne og lekne enn de inne.
Passer alltid på at de ligger tørt så jeg må rengjøre burene deres ofte med nytt høy.
Burene står på ben så bunnen ikke kommer i kontakt med bakken.
Under burene legger jeg også høy og gamle hådklær slik at det blir godt isolert.
Kjenner ofte etter inni husene deres hvordan temperaturen er og det er
utrolig fin temp der.
Av og til legger de seg oppå huset for litt avkjøling selv om det er minusgrader ute.

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei igjen
Vet du omtrent hvor stor den isolerte biten av buret er?
Jeg vet ikke hvor i landet du holder til, men på mine trakter har vinteren vært veldig mild. Ut fra dine erfaringer med uterotter nå i vinter, i hvor mange minusgrader tror du at rottene kunne ha bodd ute og samtidig beholdt god livskvalitet?
Ser du noen fprskjell i støørrelsen på uterottene og innerottene? Generelt trenger et dyr mye mer mat når det er kaldt. Har du merket det, og hva da med veksten? (Vekst har jo ogs¨ en del med trivsel å gjøre)
Synes du jeg spør altfor mye, så bare se bort fra dette! Men jeg blir så nysgjerrig når noen har tatt andre beslutninger enn hva jeg selv har gjordt.
Personlig har jeg ikke kommet lengre i forhold til rotter og temperatur enn at jeg har flyttet rottene mine ut av stua og ut i gangen. Mye kjøligere der og det virker som om de liker det.
mvh

Guest

Post by Guest »

Uterottene og innerottene er like store.
Kassene de sover i er ca 40x30 cm.
De får vanlig gnagerblandin og masse brød med div kornblandinger i.
Siden mine rotter er født ute så tilvenner de seg klimaet mye bedre enn om man skulle ta dem ut når de ble større.
Det blir jo aldri direkte kaldt her da, 3-4 minus har det vel vært.
Rottene holder jo varmen når de kryper sammen så jeg tror ikke det er noe problem.

Guest

Post by Guest »

Må jo også si at rottene mine ikke akkurat er små da.
Kunne vel kanskje ha vært på slanker`n, men det får vente til sommeren.
Dette gjelder både de ute og inne. :D

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Anita-Irèn wrote:Uterottene og innerottene er like store.
Kassene de sover i er ca 40x30 cm.
De får vanlig gnagerblandin og masse brød med div kornblandinger i.
Siden mine rotter er født ute så tilvenner de seg klimaet mye bedre enn om man skulle ta dem ut når de ble større.
Det blir jo aldri direkte kaldt her da, 3-4 minus har det vel vært.
Rottene holder jo varmen når de kryper sammen så jeg tror ikke det er noe problem.
Gir du de noen form for kjøtt/animalsk protein? Leser du gir de korn og gnagerblandinger, ville bare si at rotter trenger animalsk protein også, i tilfellet du ikke vet det ;)
Mvh Ida S. Eggen

Guest

Post by Guest »

De har gnagesteiener og får vitaminer i vannet.
Ja de spiser også kjøtt.
De spiser egentlig alt så det er vel derfor en slankekur hadde passa. :D

Locked