Øyet til Frank

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Øyet til Frank

Post by heidiii »

Etter en uke med øyesalve to ganger daglig er hevelsen på øyet gått ned, men hver morgen er det nytt gruff rundt øyet. Er det noen som kan tenke seg hva det kan være? Altså, jeg vet hva det røde er, men ikke hvorfor det fortsatt er en del av det.
Jeg tenkte å dra til dyrlegen igjen senere i dag.

Slik så det ut i går kveld:
Image

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

For meg ser det ut som om det er tegn på at han trenger å fortsette kuren med salven :) På mennesker er det ikke helt uvanlig med to-ukers kurer i forbindelse med øyeinfeksjon, så jeg regner med at veterinæren bare vil du skal fortsette. Det er bra du tar kontakt med Dr. Dyr på nytt.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Ok. jeg må uansett innom for å få en resept for luftveisinfeksjonen deres. Harald nekter å ta Bactrim, og jeg har prøvd å smugle det i ham på alle tenkelige måter.

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Hvem kan vel motstå litt Bactrim blandet med grøt el. på en teskje? :shock:
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Hehe, Harald :rottehode: Men han er litt sær i matveien merker jeg. Frank derimot, sluker alt, og han elsker Bactrim - selv når den ikke er blandet i noe.
Merker selv at jeg begynner å få nok av den grufulle bananlukta :spy:

nisse567
Sofaspiser
Posts: 172
Joined: 14 Aug 2007, 12:51
Location: Høybråten - Oslo
Contact:

Post by nisse567 »

Hoj! Punky har fått sånt øye hun også, men det er kun når hun nettopp har våkna. Da er øyet nesten klistret igjen, og det er rødt i kroken. Mina hadde det én gang, men Punky har det altså fortsatt. Men det blir borte når hun våkner skikkelig. Bør vi skaffe salve til henne også da?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

har du prøvd baby mat med kylling og grønnsaker for 6 mnds baby? ganske fast konsistens så pass på å blande med nok mat, men ikke for mye så de ikke klarer å spise opp.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

kikky wrote:har du prøvd baby mat med kylling og grønnsaker for 6 mnds baby? ganske fast konsistens så pass på å blande med nok mat, men ikke for mye så de ikke klarer å spise opp.
Jepp! Flere typer babymat, grøt, syltetøy, middagsrester, most banan, yoghurt. Han gjennomskuer meg hver gang.

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

:lol:
Da ville jeg gitt det med tvang. :|
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Å, uff! Vel, nå skal jeg pakke sammen småtrollene, så får man se hva dyrlegen sier. Jeg er veldig pysete av meg, og begynner nesten å gråte når vi må holde hamsterne fast for å klippe klørne deres, så dette med tvang gjør meg nesten litt svimmel :oops: Men hvis det må til er det jo uansett til hans eget beste.

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Det skjønner jeg, det er absolutt ikke noe moro å tvinge de til noe. :|
Med god trening kan man få god teknikk på nettopp det med oral medisinering med sprøyte. Det viktige er å få sprøyen langt nok bak, så de er nødt til å svelge.
Det er en del av mine også som er vanskelig å medisinere oralt. Særlig de som tar seg svært nær av at mor bruker tvang, og blir furte og lei seg. :?
Derfor blander jeg som regel ut medisin til de "vanskelige" i noe jeg vet de vil spise. Men det håpet er vel ute for Harald. :lol:
Evt. be veterinæren om å vise en teknikk som er god og kjapp i vendingen. :rottehode:
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Nå har jeg vært hos dyrlegen, hun foreslo at jeg kunne prøve å dryppe bactrimen på føttene til Harald eller på kinnene , slik at han skulle få i seg litt når han pusser seg. Da må jeg selvfølgelig holde Frank unna :) Hun var skeptisk til å gi resept på noen andre kurer til så unge rotter (snaue 8 uker). Ellers er det vel sikkert noe mat jeg ikke har prøvd ennå :ost:
Det med sprøyte hørtes lurt ut forresten.

Til øyet til Frank fikk jeg Terramycin Polymyxin B, som han skal ha to ganger om dagen i 10 uker. I forrige uke fikk han Kloramfenikol. Jeg må også skylle øyet med saltvannsløsning og tørke av med bomull for å få vekk smusset.
Jeg fikk inntrykk av at det er ganske alvorlig - at det kan utvikle seg til noe kronisk hvis vi ikke får bukt med det snart. Da jeg hørte det ble jeg selvfølgelig enda mer sint på dyrebutikken som bare hadde tenkt til å "la det gå over av seg selv".

nisse567
Sofaspiser
Posts: 172
Joined: 14 Aug 2007, 12:51
Location: Høybråten - Oslo
Contact:

Post by nisse567 »

Enkelte dyrebutikker burde vært brent ned! (etter at alle dyrene er tatt ut, selvfølgelig)

Gi beskjed om åssen det går med dryppingen. Jeg har time kl. 17:30 i dag med Punky'n min for noe av det samme. Må nok kjøpe vernehansker for å klare å holde ho stille i så fall...

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Viktig at de lytter grundig på lunger,luftveier også.Lykke til begge to! :)

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Enig!

Lykke til hos dyrlegen!

Post Reply