NTFs helsefond

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

NTFs helsefond

Post by Heidi »

Dette er en tanke som dukket opp da vi begynte med obduksjoner, og vi så at enkelte gjerne ville men ikke hadde råd. Jeg synes en av visjonene våre som forening må være å legge ting til rette for de som ønsker å bidra til å fremme et positivt rottehold, enten på den ene eller den andre måten. Det er ingen tvil om at forumet vårt, rottefestene og deltagelse på BKF har bidratt stort til å opplyse folk om rotter, å gi et positivt inntrykk av dem, og å lære opp nybegynnere. Men vi har også klart å skape et miljø hvor de som vil gå litt dypere inn i problemstillinger omkring rotter har kunne få noe å bryne seg på. Det er det jeg synes er så fint med NTF - du kan komme og være en "helt vanlig" rotteeier som bare har som intensjon å snakke med likesinnede og å takle de dagligdagse utfordringene med rotter, eller du kan komme med en tanke om å ville lære mer om et bestemt område hvor vi fortsatt vet lite. Uansett hvilken innfallsvinkel du har vil det være plass her.

Det jeg også har lagt merke til er at mange av de som kommer som den første kategorien bli dratt inn i det mer vitenskapelige aspektet ved dette når de ser at her er det resultater å finne, dette er ting som kan gjøre livet bedre for både dem og rottene. Mange ser våre visjoner om fremtidig problemløsning som noe veldig positivt, og vil gjerne bidra. Men jeg tror vi er helt avhengige av å ha en noenlunde jevn progress dersom vi skal kunne holde folk i ånde, og det synes jeg jo absolutt vi har hatt frem til nå. Det skal selvfølgelig ikke legges skjul på at det vi har klart å få til fremdeles ligger over en terskel for mange, og det skyldes først og fremst at det koster. Et annet problem vi kommer borti, og vil fortsette å støte på oftere og oftere, er at om vi skal ha noen særlig fremgang så kreves det litt innsats, både med arbeidsmengde og penger.

NTFs styre ble i vår enige om å bidra med midler til et langsiktig medisinprosjekt. Vi hadde fått nyss om en ekstremt virksom og god medisin (Draxxin) som skulle kunne redde mange av de "uhelbredelige" luftveisinfeksjons-tilfellene. Vi i styret var da enige om at dette kunne bli et positivt bidrag til å finne ut om det var noe vi som eiere kunne bidra med, siden dyrlegene sjelden ser noen økomnomisk gevinst i å legge ting til rette for rotteeiere (vi er jo tross alt veldig få). Husk at medisinsk forskning slik vitenskapen gjør det nok aldri vil rette seg primært mot våre søte små, men vi kan komme et stykke på vei med slik egentesting under streng kontroll. Dessverre har det så i ettertid vist seg at medisinen Anita og jeg testet på våre egne rotter (Draxxin) hverken hadde de ønskede effekter, eller var noe vi ville utsette rottene våre for, pga bivirkninger i form av store sår i stikkstedet. Blodprøver før og etter medisineringen viste ingen tegn til forandring i antall antistoffer mot Mycoplasma pulmonis og CAR-bacillus, de to vanligste årsakene til luftveisinfeksjoner. Nye blodprøver er nettopp sendt inn, men vi tviler på at det vil vise noe annet denne gangen. Alt i alt har denne testingen og dyrlegebesøkene kostet meg og Anita endel penger, og jeg tror ikke vi kunne ha gjennoført det uten å få sponset selve medisinen. Men at det har kostet klager vi ikke på, dette har vi gjort fordi vi ønsket å finne ut så mye som mulig om denne medisinen og dens effektivitet før vi eventuelt begynte å anbefale den eller prøve å få den til Norge. Det var jo ingen tvil om at det forelå positive resultater, men altså ville det ikke virke sånn hos oss. Vi har fortsatt medisinen stående, men vil ikke anbefale den som første utvei, kanskje heller som siste utvei hos ellers håpløse tilfeller. Den har nok en viss virkningsgrad, da vi jo har sett at den har vært effektiv hos andre. Mye forarbeid lå til grunn før vi valgte å teste den - dette kan eventuelt interesserte få dersom det blir aktuelt å behandle deres rotter med Draxxin.

Det at vi håpet vi hadde funnet noe, men at det så viste seg å ikke føre frem ville kanskje fått de fleste til å gi opp, etter lange fæle kurer og mange penger ut vinduet, men NTFs styre er vel noe for seg selv, for vi har ikke sluppet taket i dette ennå. Det gjenstår masse utprøvinger med mange forskjellige medisiner, og vi har fått etablert en sikker metode for å ta blodprøver, samt å få disse analysert. Ulempen er nå at våre rotter er "oppbrukt", så vi er avhengige av at andre hopper på og vil være med. Og det er faktisk ikke så veldig vanskelig i utgangspunktet, men når det kommer til (regne)stykket så vil det være mange som steiler litt.

Disse tankene gjelder i høyeste grad også obduksjonene. Vi har allerede lært masse som vi ellers ikke ville ha funnet ut av, se kommende GNAG og en flott artikkel om hypofysesvulst, skrevet av min med-biolog Eirin *reklame*. Mange synes obduksjoner er et flott tiltak, men når det kommer til stykket så er det få som sender inn, i forhold til antall rottter som dør. Det skyldes jo ikke bare finanser, men jeg vil anta at det utgjør en stor del av begrunnelsene, selv om det ikke blir sagt direkte.

Så styret i NTF har altså vedtatt å opprette et helsefond, i første omgang for å i fremtiden kunne bidra litt til innsending av viktige blodprøver, men også senere til testing av medisiner og eventuelt også obduksjoner av interessante tilfeller.

Hvordan skal pengene fra fondet brukes? Det vil avgjøres av styret, og i fremtiden eventuelt en helsefond-komite (stilling ledig, hint hint!). Medlemmer skal kunne søke om å få dekket en viss prosent av utgifter i forbindelse med f.eks. blodtesting/medisintesting, etter å ha konsultert med styret (fortrinnsvis Anita eller meg, som foreløpig sitter med oversikten over blodprøver) på forhånd. Fondet skal ikke brukes til vanlige dyrlegekonsultasjoner når noen har en syk rotte, dette må være forbeholdt "det ekstra". Det vil ta litt tid før vi kan begynne å dele ut fra fondet, da vi er nødt til å ha litt penger i kassen for å se om det er en stabil situasjon med et slikt fond. Der er vi helt avhengige av dere medlemmer, at dere bidrar der NTF setter opp arrangementer eller tiltak til inntekt for helsefondet.

Etterhvert som vi får testet ut det ene og det andre, både med obduksjoner og blodprøver i flere rotteflokker vil vi ha et mye bedre grunnlag for å si hvordan sykdommene oppfører seg, og hva vi kan gjøre for å bekjempe dem. Interessante tilfeller slik som Ida, som viste seg å være M. pulmonis-fri, vil dukke opp og hjelpe til. Kanskje vi kan avle frem myco-frie rotter likevel?

Men kjære medlemmer, se på dette og kom med innspill. Selv om vi nå oppretter et slikt fond betyr det ikke at vi deler ut av penger i øst og vest. Men et lite drypp her og der vil hente inn mange flere ivrige bidragsytere til våre medisinske undersøkelser, det er vi overbevist om. Og i det store og det hele vil det forhåpentligvis være til hjelp for fremtidige rotter og rotteeiere.
Last edited by Heidi on 11 Oct 2005, 22:28, edited 1 time in total.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

En liten tilleggsopplysning, fordi det sikkert ellers kan misforstås litt: Hverken mine eller Anitas rotter var i utgangspunktet syke da behandlingen av dem startet, men de hadde fått påvist M.pulmonis og CAR-bacillus ved blodtesting, slik vi antar alle rottene våre har liggende "latent". Dette ble altså ikke gjort fordi vi trengte å medisinere mot sykdom og ikke ville betale for det selv. I løpet av testingsperioden hadde både Anita og jeg enkelte tilfeller av syk rotte som ble satt på alminnelig antibiotikakur av nødvendighet, og dette var noe vi selv betalte for. Alle blodprøvene betalte vi også selv for. Jeg håper ikke noen misforstår og tror at disse testene ble betalt av NTFs styre for å gjøre våre egne rotter friske. Jeg vet det er en balansegang når man sitter i et styre og samtidig er blant de mest aktive og oppe på barrikadene ;)

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Syntes dette var veldig spennende og en super god idé :thu:

Har ikke så mye interessant å si annet enn det, foreløbig iallfall :wink:

Julie Erlandsen
Stjeler søppel
Posts: 739
Joined: 13 Apr 2005, 12:49
Contact:

Post by Julie Erlandsen »

Bare et kort spm: vil det blir bare spesielle saker som blir til inntekt for dette helsefondet eller vil også deler av medlemskontingenten gå til dette fondet?
mvh Julie

Påss

Post by Påss »

Interessant og spennende. Mulig jeg misforstår litt, men første tanken som slår meg er at gjennomføring av dette kan bli "geografisk betinget". Vi er jo nokså spredt i dette landet, og det er ett must at vi må bevege på oss for å få hjelp til blodprøver etc. Hvem skal foreta analysene (de sendes til en av dere?) og hva med evt. tidsaspekt ift "transport" av prøvene ? Jeg har overhodet ikke peiling, og må spørre for å få vite :wink:

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Veldig spennende og bra ide!! :)
Hilsen!
Rose

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Julie Erlandsen wrote:Bare et kort spm: vil det blir bare spesielle saker som blir til inntekt for dette helsefondet eller vil også deler av medlemskontingenten gå til dette fondet?
Medlemskontingenten vil foreløpig ikke gå til fondet, hvis eller når noe av den gjør vil vi opplyse om det før innbetaling. Men en ide er å tilby medlemmene å betale inn en sum til helsefondet sammen med medlemskontingenten. Vi får se om vi får laget en sånn ordning i denne omgang, uansett vil det komme klare beskjeder på hvordan ;)

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Påss wrote:Interessant og spennende. Mulig jeg misforstår litt, men første tanken som slår meg er at gjennomføring av dette kan bli "geografisk betinget". Vi er jo nokså spredt i dette landet, og det er ett must at vi må bevege på oss for å få hjelp til blodprøver etc. Hvem skal foreta analysene (de sendes til en av dere?) og hva med evt. tidsaspekt ift "transport" av prøvene ? Jeg har overhodet ikke peiling, og må spørre for å få vite
Foreløpig er det bare jeg av oss som kan ta blodprøver, og jeg bor i Oslo. Men hvis veterinæren der du bor kan ta blodprøver er det ingenting i veien for å få til en ordning med meg om å motta blodserum nedfrosset! Analysene foretas i England (men må sendes inn av meg).

Jeg er jo litt mobil selv også da, så det går an å planlegge blodprøvetaking hvis jeg tilfeldigvis er i andre deler av landet.

kari mette
Omegarotte
Posts: 140
Joined: 20 Jun 2004, 22:41
Location: Kongsvinger

Post by kari mette »

Hva er det dere ser etter da dere får blod fra en rotte??

Kari Mette

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

kari mette wrote:Hva er det dere ser etter da dere får blod fra en rotte??
Først og fremst antistoffer mot Mycoplasma pulmonis og CAR-bacillus, da disse to antas å stå for hoveddelen av LVI-tilfellene. Ellers kan vi teste andre ting på request, f.eks. SDA - alt etter behov. Vi har bl.a. testet et lite utvalg for Sendai virus, som også kan gi samme symptomer (heldigvis med negativt resultat).

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Dette syns jeg var en veldig god idè. Inntil dere får på plass noen rutiner kan det jo være en idè å opprette en konto som vi kan sette inn penger på når vi har litt til overs (hvis vi har noe til overs er kanskje riktigere å si :wink: )

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Vi vil foreløpig bruke NTFs eksisterende konto, og kassereren vår vil holde rede på hvilke summer som tilhører helsefondet. Så derfor er det fullt mulig allerede nå å sette inn penger til helsefondet, bare merk innbetalingen godt! Vi får forresten ikke så mange innbetalinger inn at vi går i surr - kommer det en vi ikke vet hva er til, så spør vi bare ;)

Kontonummeret til NTF er 1644 24 36855

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Vil dere medlemmer synes det er en god ide å få to valg ved innbetaling av medlemsavgift for 2006 - enten bare dekke medlemasvgift (p.t. 100,-), eller dekke medlemsavgift og i tillegg gi et lite bidrag til helsefondet (f.eks. 100+50,-)? Vil dere føle dere presset til å gi, eller vil det være en enkel måte å betale inn dersom man ønsker det?

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Greit for meg :wink:
Hilsen!
Rose

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Syntes også det er greit :) Bestemmer jo helt selv hva man vil. :wink:

Locked