Rustflekker

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Rustflekker

Post by malap »

Vet ikke helt hvor jeg skal spørre om dette, men tar det under generelt.
Kan noen forklare meg hvorfor noen rotter får/har dette?

Image
Malena

utmeldt

Re: Rustflekker

Post by utmeldt »

Matmor skriver bl.a dette:
Sort-baserte rotter kan ruste. Med rusting menes at pelsen blir rødbrun i partier. Nedre del av ryggen, mot rumpa, er spesielt utsatt. Så vidt jeg kan se er det under-ullen, zigzag-hårene som blir rødbrune. Jeg har foreløpig ikke sett rødbrune dekkhår hos noen av de svarte rottene mine. Fenomenet er aldersrelatert, Det sees sjelden på unge dyr. Dessuten ser det ut til at hanner er mer utsatt enn hunner. Dermed er det sannsynlig at hormoner kan påvirke hårfargen. (Hos mennesker har kvinner mer pheomelanin i huden enn menn, så det er slett ikke utenkelig.) Rustingen kan skyldes kosthold, men den kan også skyldes parasitter. En av omplasseringshannene mine hadde begynt å ruste allerede da han kom til meg, fire måneder gammel. Pelsen hans ble fin og svart igjen for mange måneder etter en antiparasitt-kur.

Akkurat hva i kostholdet som kan gi rusting i rottepels har jeg ikke funnet noe om. Derimot er det vist at tyrosininnholdet påvirker pelsfargen hos sorte katter. De får rødbrun pels lenge før de får andre symptomer på tyrosinmangel. Matvarer som er rike på tyrosin er egg og ost. Mangel på pantotensyre (vitamin B 5) kan også gi rustrød pels. Pantotensyre finnes i matvarer som kylling, fisk, egg og helkorn-produkter. Fórblandinger beregnet på rotter skal ha tilstrekkelige mengder med disse stoffene, men det skader ikke å prøve med litt tilskudd av ferskmat hvis en Black rotte blir brun i pelsen. Om ikke annet får du en fornøyd rotte!
http://matmor.info/pattern1.htm

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Rustflekker

Post by malap »

Dette er en 8-9 mnd gammel hunnrotte, bildet over ble tatt dagen etter jeg fikk henne. Det var mye mer da enn det er nå, men er fortsatt litt.
De får RM1 og er behandlet for parasitter.

Takk for linken, skal titte på det : )
Malena

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rustflekker

Post by Niana »

Min Heike på 6 mnd har gått fra å være normalt blue, til å bli rødbrun i underhårene over de siste to månedene. Pelsen er spraglete jevnt utover ryggen og magen, men ikke i fjeset. Noen som vet om dette er rusting eller bare at voksenpelsen kommer frem og at han egentlig er blue aguti?
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Rustflekker

Post by malap »

Kan det faktisk være Blue agouti? Har ikke hørt om/sett det før.

Men sånn her er hun nå da (litt mørkere bilde, men ser klart forskjell på pelsen):
Image

Ser vel annerledes ut nå?
Malena

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rustflekker

Post by Niana »

Ser ut som om jenta di bare ruster litt, min Heike er noe helt annet.

Heike da han var 7-8 uker:
Image
Image


Heike nå (litt uskarpt bilde):
Image
Han ser temmelig merkelig ut, våknet akkurat etter å ha sovet hengende sånn x)

Fikk beskjed om at han var "blue" da jeg kjøpte han, men det tror jeg ikke stemmer helt ifht hvor mye han har forandret seg. Men han virket ikke så kjølig i utgangspunktet heller, sånn som din er Malap.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rustflekker

Post by Troya »

Heike ser blue agouti ut ja :)
Malap sin er blue.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Rustflekker

Post by malap »

Men det trenger ikke være noe galt selv om det er rustflekker i pelsen, eller?
Malena

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rustflekker

Post by Troya »

Neida, alle rotter kan ruste :) Ikke noe feil med det.

utmeldt

Re: Rustflekker

Post by utmeldt »

Kan alle ruste?
Har kun lagt merke til dette hos mine black hooded, og matmor skriver at svart baserte rotter kan ruste. Er blå rotter svart basert? Kan rotte som ikkje er sort baserte ruste?

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Rustflekker

Post by kikky »

Blue er sort basert, blue agouti er agouti basert :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rustflekker

Post by Niana »

Svart-baserte rotter kan både ruste og silvre, uten at det er tegn på sykdom eller alderdom direkte.
Skulle ikke tro at en såpass basis og sterk farge som svart ble så ofte "slått" av andre farger. Eller kanskje det bare er lettere å se pigmentforandinger i pelsen til svart-baserte rotter? Gråere med årene ser det ut som de fleste rotter blir uansett ^^
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Troya
Klatrer på møblene
Posts: 539
Joined: 06 Apr 2014, 13:07
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rustflekker

Post by Troya »

Ifølge Zickan i Sverige kan alle rotter ruste. Var en diskusjon på det i Råttorna på facebook. Vet ikke om det er sant da, men hun har jo ganske peiling :)

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Rustflekker

Post by Sara Syversen »

Det er en genfeil har jeg lest på flere engelske sider. Og at det bare da er et dårlig eksemplar. Det virker som det var vanskelig å få ut av en linje hvis man først hadde fått det. (søkte bare på rusting on pet rats).

Men det skapes av dårlig kosthold er det slik ? Mine to små grå jeg tok til meg sist var jo opprinnelig fra imazoo ihvertfall og har også slike rustflekker.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Rustflekker

Post by malap »

Blue hos meg har mye mindre rustflekker nå enn når hun kom hvertfall, ser nesten ikke noe nå - så tenker at det må jo bety noe?
Og hun hadde et skikkelig dårlig for (blanding til alle gnagere).
Malena

Post Reply