Lei av useriøse dyrebutikk

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Lei av useriøse dyrebutikk

Post by Sjobeng »

av hensyn til dyrebutikken vil jeg ikke si navn/kjede, men her kommer jeg altså inn for å kikke på bruktburene...må jo ha turen innom dyrene først. butikken oppdretter selv fugler, mus, rotter, chincilla, degus, marsvin....u name it...og har sjelden for lite dyr. ei rotte koster faktisk bare 40 kr der, for de har så mange til enhver tid. det satt over 25 rotteunger i bur spredt omkring. "vanlige" huskyer og hooded. i et knøttlite hamster bur oppå et chinchilla bur fanget noen røde øyne og store ører oppmerksomheten min. ei lita lita champagne husky dumbo jente. hun hadde ikke engang mista babypelsen! må ha, tenkte jeg. hun hadde ei søster også, champagne striped husky. så var det to stk på et hakk større, med babypels igjen i nakken og ei som var ennå større igjen. "dumborotter 129kr" sto d på buret, og rottene hadde hverken mat eller vann. jeg spurte og de hadde nettopp fått dem inn fra ei eller anna. jeg kjeftet litt for de burde vært med mora ennå og fikk masse kjeft tilbake for jeg blandet meg. hadde akkurat råd til tre av dem og tok med en av hver størrelse. vet at de to siste også har fått gode hjem nå. heldigvis. det er jo ike viktigere og gi disse gode hjem enn de andre rottene i butikken, men de hadde ihvertfall riktig størrelse. butikken burde ikke tatt imot så små unger. vel hjemme veide den største 137gr, den mellomste var helt på grensa, 78gr, men minstejenta var helt uakseptbael: 55gr. hun spiser vanlig for så en 3 uker er hun nok, men ikke mer. idag, 4 dager senere er det ennå ingen antydning til å felle pelsen. da jeg spurte hvor gamle rottene var og om navnet på oppdrettere fikk jeg bare ennå mer kjeft for å blande meg. fytti, for noen folk!
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvis jeg får så dårlig service i en butikk så handler jeg ikke der. Enkelt og greit. Dette passer jeg også på å si til butikken, og å si at jeg vil fortelle alle andre om den dårlige servicen.

Jeg vet det er vanskelig når det gjelder dyr, for vi vil jo gjerne redde de som ikke har det så godt. Men faktisk er det eneste som nytter for å forhindre bl.a. at rotteunger selges for unge, å la være å kjøpe dem! Krev at butikken skal vente med å selge dem til de er 5 uker, og at forholdene i burene skal være akseptable, før du kjøper noe derfra.

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

jeg hadd flaks som bare fikk kjeft tilbake....den dyrebutikken bare "bannlyser" folk de ikke liker. tror hvertfall ikke hun dama liker meg....vel...det er gjensidig. det burde ikke være lov for dyrebutikkene å oppdrette dyrene selv...jeg kan ikke akkurat grunngi hvorfor, så kanskje litt usakelig utsagn, men det syns nå jeg. dyrene skal ikke bare være forbruksvare heller!
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Heidi wrote:Hvis jeg får så dårlig service i en butikk så handler jeg ikke der. Enkelt og greit. Dette passer jeg også på å si til butikken, og å si at jeg vil fortelle alle andre om den dårlige servicen.

Jeg vet det er vanskelig når det gjelder dyr, for vi vil jo gjerne redde de som ikke har det så godt. Men faktisk er det eneste som nytter for å forhindre bl.a. at rotteunger selges for unge, å la være å kjøpe dem! Krev at butikken skal vente med å selge dem til de er 5 uker, og at forholdene i burene skal være akseptable, før du kjøper noe derfra.
Enig med Heidi der. Burde heller boikotte slike butikker, de fortsetter så lenge de har kunder dessverre.. :(
Mvh Ida S. Eggen

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

jeg var innom dagen etterpå for å se hvordan det gikk med de to som var igjen og de hadde enda ikke fått mat elller vann....i tilfelle hadde de ansatte tatt det bort igjen og hva skulle det være godt for? dyr burde ikke selges i dyrebutikker i det hele tatt. mange folk vet jo knapt at det finnes seriøse oppdrettere. de tror det er noe som er forbeholdt hunder. før solgte man jo hunder i dyrebutikker.... kanskje smådyrenes framtid blir lyserer?
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

NTF har jo laget en folder som kan leveres til dyrebutikker, slik at hvertfall de som kjøper rotter har et sted å henvende seg. Jeg bruker å ta med en bunke på ca 10 stk og spørre om jeg kan få legge dem på disken eller om de kan dele de ut til de som kjøper rotter, som oftest er de positive til det.

Utskriftsiden til NTF: http://tamrotter.com/utskrifter.html

kriztin

Post by kriztin »

Si i fra til mattilsynet med en gang! Dette må ikke bare bannlyses, men "anmeldes". Butikken gir blanke i om plagsomme personer boikotter, det hjelper ikke de neste kundene som skal kjøpe bursdagsgave til fem-åringen sin.

Vær så snill å rapporter til Mattilsynet..

Telefon til Mattilsynet, Oslo, tror det er hovedkontoret: 23 21 68 00

Guest

Post by Guest »

Hvorfor skal man si i fra til mattilsynet? Er det ikke mer logisk å si fra til dyreværnet?

Hilsen
Sasandal

Guest

Post by Guest »

av hensyn til dyrebutikken vil jeg ikke si navn/kjede
ehm.. hva er poenget med å være snill med et slikt firma? jeg synes du skal opplyse alle og en hver om hva slags faenskap de driver med. del gjerne ut løpesedler utafor butikken, og inviter NOAH og Dyrebeskyttelsen til å komme og titte.

Finnes ingen grunn til noe hysj-opplegg.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Mattilsynet inneholder det som tidligere var Dyrehelsetilsynet, som er myndigheten som skal ta seg av slike ting. Men som oftest kreves en politianmeldelse før det faktisk skjer noe, så å koble inn Dyrebeskyttelsen eller andre som har vært igjennom sånne ting før kan være lurt. Om politiet synes det er noe poeng i å ta imot en anmeldelse fordi de selger 3 uker gamle rotteunger er vel heller tvilsomt.

Det som hvertfall er sikkert er at ingenting skjer om man ikke gjør noe!

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Jeg har ingen erfaring med hva som skjer hvis en forsøker å involvere Mattilsynet eller Dyrebeskyttelsen, jeg har heldigvis ikke opplevd situasjoner som var ille nok til at jeg følte det var nødvendig å kontakte dem! Men jeg tror nokjeg hadde kontaktet dem hvis jeg hadde opplevd det du gjorde!! Jeg hadde også informert butikken om at jeg kom til å ta (evt. hadde tatt) kontakt med de. Jeg ville også gitt butikken beskjed om at jeg kom til å spre ordet på de dyre-chattesidene jeg bruker. Hadde jeg fått kjeft for å "blande meg" hvis jeg påpekte det du gjorde hadde jeg nok gjort alt jeg kunne for å forhindre andre fra å handle der!!

Camilla

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

veel....kanskje jeg er for snill av meg da....anligvis pleier forlk å påstå jeg er frekk i kjeften for jeg svarer altid igjen når noen sier noe, såjeg har liksom prøvd å skjerpe meg.... har ikke vært på dyrebutikken siden, men tar alltid turen innom når jeg reiser forbi....og standard er at det kryr av dyr der.....forstår ikke hvordan to-tre som arbeider der skal ha tid til 25 rotter, 20 mus, 15 deguser, 10 chinchillaer, 10 marsvin og sikkert hundre fugler hver dag. uforsvarlig. hvis ingeting bedres kommer jeg nok til å henge meg litt mer i halen på de, men andre som har gjort det før har blitt kasta ut av butikken med beskjed om ikke å komme igjen og attpåtil trusler om politianmeldelse.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Lillith

Post by Lillith »

Jeg synes ærlig talt at man ikke har noe annet valg, enn å ta affære når man ser slikt!! Jeg har kontaktet Mattilsynet av mindre grunner enn i dette tilfelle.
Jeg er kanskje slem nå, men ser man slikt og ikke gjør noe, gjør man seg selv til "medskyldig". Noen må ta de stakkars umælende dyr i forsvar.

kari mette
Omegarotte
Posts: 140
Joined: 20 Jun 2004, 22:41
Location: Kongsvinger

Post by kari mette »

Sånn skal ingen drive butikk med levende dyr!!

For all del, beskytt ikke denne butikken. :twisted:

Meld dem til Mattilsynet, det er vi som har omtanke for dyrene som må hjelpe disse dyrene.

Lillith gjorde det pga. ulumskheter her i Kongsvinger, flott gjort!!!!!!
Kari Mette
Knerten og Rikard

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Lillith gjorde det pga. ulumskheter her i Kongsvinger
Fortell! Hvem snakket du med, og hva ble gjort?

Locked