Lei av useriøse dyrebutikk

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Lillith

Post by Lillith »


Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

det har aldri vært så ille der før at dyr har stått uten mat og vann et helt døgn, ihvertfall har alle hatt vann når jeg har vært der, men det virker som de bare gir de mat om natta....er hvertfall aldri noei burene i åpningstidene, men ingen dyr er tynne. uansett kan jeg jo ikke akurat bevise at dyrene har det vondt...hvem hører myndighetene på liksom? ei voksen dame som har drevet dyrenutikk i årevis, eller en 18-åring med medlidenhet for dyrene? vil innom igjen og se om det er bedre enn det var...hvis det ikke er der spørs det om jeg klarer å la være å gjøre noe med det....men det er ikke alltid helt enkelt å vite hva man skla gjøre når man står alene om det....
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Lillith wrote:Her er det linker til hva som skjedde:
Ja den der ja... vet du om Mattilsynet har vært innom dem? Har noe endret seg i butikken?

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

har ikke vært der siden forrige uke, men skal innom kommende tirsdag og sjekke forholdene....det var ei som meldte dem i vinter, men hun ble ikke hørt på...eneste resultat var utestenging av butikken.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Du har helt rett i at dette ikke er lett! Men jeg syns du gjør noe bra hvis du følger det opp, og blir det en ubehagelig opplevelse så får du bruke oss til å få deg en utblåsning etterpå! Kanskje du kan alliere deg med noen i Stavanger-området?? Eller ei god venninne? Det er lettere å være to!

Camilla

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

hehe ja....må jo ha noen å klage til :wink: vet det er folk som er enige med meg, så blir det ike bedre av at så mange har sagt ifra så.....
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

lanze

Post by lanze »

hva het butikken?

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Ja, hva heter butikken og hvor er den? Er veldig nyskjerrig jeg også. Jeg handler hos en dyrebutikk i Stavanger som har fugler og gnager på samme rommet. Burene er for småe og jeg har sagt ifra. Også at de ikke skal gå på sagflis. Sist jeg var og såg på dyrene hadde de faktisk fått pellets i steden for sagflis. Det er noen som jobber der som tror han vet alt om rotter. Jeg kjøper ikke rotter der lenger for det er en person i Stavanger som avler i øst og vest uten å tenke på helsen til rottene, som leverer til denne butikken.. Jeg har sett for unge rotter der flere ganger. Engang var det 40 bebiser som hadde blitt levert av denne personen sikkert tre/fire uker gamle. Jeg kjøpte en av medlidenhet fordi hun var syk. De skulle ha 150 kr. for henne for hun var rex. Hun var akkurat i pelsskifte (såg ut som dobbelrex) og hun var knøtt knøtt lite da jeg kjøpte henne. Jeg måtte fostre henne opp hjemme med morsmelkerstatning (soja). Hun spiste veldig lite fast fôr. Hun sto på badet i en uke for der var det varmt og ingen trekk. Hun har full pels nå og er veldig sprek, men er alt for lite for alderen.. Forresten: jeg fikk de til å avlive en jente med vannhode og hjerne/nerveskade (sånn såg det ut i hvert fall). Når jeg la en finger på ryggen hennes ristet hun i hele kroppen. Hun hadde et veldigt stort hode. Syntes så synd på henne..

Hilsen,
Rose

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

vel, det er ikke samme butikk, og rottene kommer ikke fra samme person, hvs noen lurte. men vi tar det der privat, Rose, for jeg liker ikke å henge ut folk når de ikke kan forsvare seg. ikke at han har NOE han skulle ha sagt til sitt forsvar!!! hvis det er noen fra rogaland her som skal skaffe seg rotte og absolutt "må" kjøpe den fra en dyrebutikk så kan de vel heller sende meg eller Morgan's en pm og få et tips om hvor de ikke bør handle fra.

kan ellers informerer om at denne vedkommende lokale såkalte oppdretter finnes på NTF's medlemsliste, men ikke avler etter avlsveiledningen et sekund. han er på jakt etter nye rotter for å starte oppdrett igjen og er spesielt ute etter dumbo, rex og fargene himalaya og siamese. så hvis noen har noe til salgs/omplassering...sjekk opp lit hvor rotta havner før den sendes av gårde....er vel ingen som vil den skal avles på som et kappløp til den kreperer.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

lanze

Post by lanze »

Butikker som behandler dyr dårlig burde absolutt advares mot.
Å handle på butikker som behandler dyr dårlig er også idiotisk. For kjøper man ett dyr så betyr det at det kommer ett nytt dyr til butikken som blir behandlet like dårlig.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Hei!

Kaster meg på denne tråden selv om den har "ligget i ro" en stund. Her følger noen opplevelser vi har hatt i forbindelse med rotter og dyrebutikker:

1. Lørdag 06.11. var vi (R og I) innom Solsiden Zoo; vi var på den kanten av byen og liker å gå innom dyrebutikker bare for å se (og kjøpe snop til dyrene). Der hadde de et kull rotteunger til salgs og buret var merket "født 9/10", altså var disse ungene ganske nøyaktig 4 uker gamle denne dagen. Med mindre jeg har misforstått det jeg har lest på NTFs og andre medlemmers hjemmesider, har vel disse ungene blitt skilt fra moren sin flere uker for tidlig?

2. I butikken hvor Toffa, Søta og Spinus ble kjøpt, fikk vi vite at denne butikken hadde mistet sin rotteoppdretter nylig, og var på utkikk etter en ny. Vi fikk til og med høre at vi gjerne måtte ta kontakt dersom vi skulle få et kull selv (dette var etter at vi hadde fortalt at vi hadde to hunnrotter fra før).

3. Da vi kjøpte Toffa og Søta, gikk disse to sammen med et annet kull. Dette kullet var 4-5 uker gammelt, mens damene var siste rest fra et kull som da var 8 uker gammelt. Vi observerte at hannrottene var veldig interesserte i damene, og spurte om det var teoretisk mulig at damene vi kjøpte kunne ha blitt gravide i butikken? Det var tvilsomt, ettersom hannene ikke var kjønnsmodne ennå, men dersom vi skulle oppdage at damene gikk svangre, måtte vi bare ta kontakt. Vi skulle i så fall få 20,- per rotteunge dersom vi leverte dem til butikken. Tidligere under dette besøket spurte vi om dette var sunne og friske rotter, og fikk til svar at rottene var i tipp-topp form og hadde "bra gener".

Hvordan er det mulig å garantere "bra gener", dersom rottene har mulighet til å formere seg med Herr Hverrottsen..?

Har ikke til hensikt å "drite ut" noen butikker, men jeg synes ikke dette høres helt bra ut. :?:
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Nei, dette høres ikke bra ut, men de fleste dyrebutikker tenker kun på å tjene penger, og derfor blir ikke dyrenes behov tatt så godt vare på.

Det er noen her inne som har snakket med folket på Zolsiden zoo tidligere, og fått beskjed om at de selger rotter fra de er tre uker gamle, og at 5 uker begynner å bli litt gammelt.

Når det gjelder å skille kjønn og kjønnsmodenhet, så er rottene som regel ikke kjønnsmodne før de er 5-6 uker gamle. Derfor skal hunner og hanner skilles fra hverandre når de er 35 dager gamle (5 uker). Om de går noen dager over, gjør det som regel ingenting, men noen rotter i kullet kan ha blitt kjønnsmodne tidligere. Spesielt skummelt kan det jo ha vært hvis hunnene var 8 uker gamle (kjønnsmodne) og hannene var 5 uker og nettopp hadde blitt kjønnsmodne, men nå vet vi jo at deres to rotter ikke var drektige (takk og pris).

Jeg skulle gjerne ønske at flere som jobbet i dyrebutikk hadde kunnskap om dyrene de skulle selge!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Det skulle jeg også! Da hadde nemlig ikke Rotte Rottis flyttet alene inn i et hamsterbur den gangen Roger kjøpte henne for 3 1/2 år siden (hun døde for 5 måneder siden og hadde et godt liv som "dronningen" vår). Det er fryktelig synd at ikke dyrebutikkene kan skaffe til veie opplysninger om dyreholdet til nybakte matmødre/-fedre; i en hvilken som helst klesbutikk får man jo tips om hvordan plaggene skal vaskes for å bevare farge og form! Det er ikke selvsagt at fremtidige dyreeiere vet alt om dyret de skal kjøpe når de kommer inn i butikken, og det burde jo være dyrebutikkens ansvar å komme med informasjon som kan gjøre hverdagen bedre både for dyr og eier.

Søsteren min kjøpte seg et marsvin for å ha som selskap til kaninen sin, og det eneste hun fikk vite, var at marsvinene har et "språk". Hva med å informere om ting som det at marsvinene kan bli 8-10 år gamle og hva de skal/ikke skal spise? Dette fikk søsteren min kun vite etter at jeg hadde søkt på internett etter sider om marsvin. Hvilke foreldre ville vel kjøpe et marsvin til sin 9-åring, dersom de hadde visst at datteren/sønnen kunne ta med marsvinet i russetoget ti år senere...? 8) (Her må jeg kanskje nevne at søsteren min er 22 år og har hatt dyr stort sett sammenhengende siden hun var 3 år gammel.) :wink:

Vi merker også forskjell i gemytt på rottene våre. Toffa, Søta og Spinus er ganske lettskremte, og det har tatt oss lang tid å få damene til å oppsøke oss når de er ute av buret. Topolinis Tommeliten, derimot, kommer løpende mot oss og har ingenting imot å sitte på skulderen og klatre rundt omkring på oss. Tommeliten forholder seg helt rolig når vi løfter ham, i motsetning til resten av rottisene. Han er også litt redd av seg, men han har tross alt nettopp flyttet hit. Nei, vi skal nok ha oppdretterrotte neste gang også, vi. :D
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Ved å informere kjøpere om at rottene skal ha mat som er beregnet på rotter (ikke vanlig gnagerblanding), at de ikke skal ha sagflis men et dyrere strø, at de ikke skal bo alene - at man må kjøpe flere og ha dem i samme bur og at de skal ha et stort bur som helst er minimum 70 cm i høyde kan dyrebutikkene tape penger fordi de som egentlig ikke har lyst på rotter vil nekte å betale godt over 1000 kr. bare for et lite dyr med utstyr, men ved at dyrebutikken lar kundene gå uvitende, er det store sjanser for at kunden velger å kjøpe en rotte uten at kunden vet noe om dyret.
Roger&Ingrid wrote:Topolinis Tommeliten, derimot, kommer løpende mot oss og har ingenting imot å sitte på skulderen og klatre rundt omkring på oss. Tommeliten forholder seg helt rolig når vi løfter ham, i motsetning til resten av rottisene. Han er også litt redd av seg, men han har tross alt nettopp flyttet hit. Nei, vi skal nok ha oppdretterrotte neste gang også, vi. :D
Ja, det er helt klart forskjell på oppdretterrotter og dyrebutikkrotter og de som først har fått en oppdretterrotte (fra en god og seriøs oppdretter som har tatt godt vare på rottene) går sjelden tilbake til å kjøpe dyrebutikkrotter. Selvfølgelig finnes det noen oppdretterrotter som også er usikre og nervøse, men de er sjeldent redde for mennesker! :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked