STEM i mot rotteforsøk

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Sissel

STEM i mot rotteforsøk

Post by Sissel »

Gå inn på www.vg.no
Der er det en avstemming, for eller imot Forsvarets forsøk på rotter...

Anette
Hamstrer mat
Posts: 347
Joined: 12 Feb 2004, 20:59
Location: Sarpsborg, Østfold

Post by Anette »

Direkte link:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=240233


Utrolig trist å lese...... :(

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »


kittykatt

Post by kittykatt »

snufs..stakkars små,jeg får helt vondt inni meg jeg.. :(

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Jeg tror ikke de som utfører forsøkene syns det er gøy at de må bruke dyr, men det er jo faktisk den eneste måten å komme seg videre i forskningen så sant ingen mennesker vil stille opp som forsøksobjekt.. De aller fleste forsøk gir jo faktisk resultater man kan bruke videre i forskjellige sammenhenger..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

lanze

Post by lanze »

Rotter er ikke som mennesker og mennesker er ikke som rotter. Så hvordan rotter reagerer på medisiner osv har lite eller ingenting å si for hvordan mennesker kommer til å reagere.
Ekstremt mye dyreforsøk er unødvendig, og få resultater kommer ut av det. Det blir i stor grad brukt fordi ett firma vil bli sett på som mere seriøst. Hvorfor forsvaret gjør det kan jo diskuteres, men det er vel heller pga en ekstremt dårlig respekt for liv generelt, enn at det kommer så mye givende ut av å gi nervegass til stakkars uskyldige dyr.
At noen her inne på forumet i det hele tatt kan tenke seg å støtte dyreforsøk er kvalmt.
www.noahonline.org

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Så hvordan rotter reagerer på medisiner osv har lite eller ingenting å si for hvordan mennesker kommer til å reagere.
Det er nok ikke riktig det du skriver, de fleste stoffer oppfører seg ganske likt i pattedyr.
Ekstremt mye dyreforsøk er unødvendig, og få resultater kommer ut av det.
Heller ikke riktig. Hvor får du dette fra? Kan du vise til mange unødvendige forsøk i Norge? Veldig veldig mange medisiner ville ikke ha kunnet blitt godkjente dersom de ikke først hadde blitt testet ut på dyr. For dessverre finnes det veldig få mennesker som er villige til å teste ut ukjente stoffer på seg selv. Håndopprekning her inne kanskje? ;)

Men jo, det finnes tilfeller hvor forskjellige arter reagerer forskjellig. Et eksempel er thalidomid, som ble brukt som sovemiddel og kvalmedempende middel på 50-tallet. Det viste ikke noen skadelige effekter på rotter, mus, eller mennesker. Så ble det også tatt i bruk av gravide kvinner, selv om det ikke var foretatt noen undersøkelser av effekter på gravide, og resten av historien kjenner vel de fleste... Det ble født masse barn med misdannelser (manglet armer og ben). Etterfølgende undersøkelser viste at gravide rotter og mus fikk relativt få fosterskader, mens gravide primater og hamstere var veldig utsatt. Så, i et sånt tilfelle ville det nok ikke ha hjulpet å teste for effekter på gravide rotter, men hadde de testet på hamstere ville thalidomid aldri ha blitt tillatt for gravide mennesker.

Nå er reglene for nye stoffer endel strengere. Hvis stoffet skal bli tillatt for eksponering for f.eks. gravide, så skal det foreligge undersøkelser som viser at forskjellige arter ikke får fosterskader. Og dette gjelder ikke bare medisiner, men alle nye stoffer som blir laget. Og bra er det, ellers ville vi fått mange "thalidomid"-saker.
Hvorfor forsvaret gjør det kan jo diskuteres, men det er vel heller pga en ekstremt dårlig respekt for liv generelt, enn at det kommer så mye givende ut av å gi nervegass til stakkars uskyldige dyr.
Forsvaret gjør jo sine undersøkelser nettopp av respekt for liv. Har du lest linken jeg la ut? Vil du melde deg frivillig for å beskytte forsøksdyrene? Eller synes du det er helt ok at det ikke finnes noen god medisinsk behandling mot hjerneskader som følge av nervegass?

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

må si meg helt enig med Heide her. man tenke lengre enn at det kanskje ikke er det mest humane dyreholdet. "humant" er nettopp bakgrunnen for dyreforsøk. det er slik i vår verden at mennesker har høyerer status enn dyr. uansett hvor glade vi er i dem.
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Guest

Post by Guest »

Feks det at det har brukt over 100.000 mus i forsøk ved universitetet i trondheim for å finne ut at giftige blåskjell er farlige og smertefulle og innta.
De tester også parfymer, såper, barberskum osv på dyr. Er dette virkelig nødvendig? Finnes mange firma, også legemiddel firmaer som ikke bruke dyreforsøk. Vist dyreforsøk er så utrolig viktig, hvordan greier disse firmaene seg da?

lanze

Post by lanze »

jeg som skreiv forrige innlegg.
Har lest hele artikelen nå. Var ikke de verste dyreforsøkene jeg har lest om.
Men vent å se om 5 år, så får vi kanskje høre om de har oppnådd noe. Høyst sannsynlig ikke.
Og jeg synes ikke det er greit å bruke hunder, katter, gorillaer, aper,rotter, mus osv i dyreforsøk som kanskje kommer til gode for mennesker. Vi er da ikke så mye mere verd dyr.
En artig liten sak med den medisinen som ga fødselsdefekter er at den fortsatt brukes som medisin i afrika! Sier litt om hvor umoralsk legemiddelindustrien er.

Her har dere noen linker:
http://www.noahonline.org/dfarkiv.htm (masse forskjellig om dyreforsøk)
http://www.noahonline.org/flyers/dyrefor4s.htm (kort sak som burde leses av alle)

KIB

Post by KIB »

En artig liten sak med den medisinen som ga fødselsdefekter er at den fortsatt brukes som medisin i afrika! Sier litt om hvor umoralsk legemiddelindustrien er.
Er legemiddelindustrien umoralsk? Muligens... Er vi umoralske... Tja... Bruker vi legemiddelindustriens produkter... JA! Nyter vi dermed av de goder som faktisk enkelte dyreforsøk kan medføre.......???

Dersom man bekymrer seg for forhold i Afrika eller den 3. verden generellt bør man vurdere å engasjere seg i politisk eller humanitært arbeid, dette området er neglisjert, spesiellt i forhold til økonomisk vinning. Medisin koster penger, noen må betale, ERGO; den 3. verden er den svakeste part, og sitter igjen med søpla VI ikke vil ha!

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

En artig liten sak med den medisinen som ga fødselsdefekter er at den fortsatt brukes som medisin i afrika!
Jada, thalidomid er godkjent for bruk i mange land, det. Bl.a. brukes det i kreftbehandling og leprabehandling. Så lenge man ikke er gravid er det ikke farlig å bruke.
Men vent å se om 5 år, så får vi kanskje høre om de har oppnådd noe. Høyst sannsynlig ikke.
Forhåpentligvis for oss, så har de det. Det brukes ikke masse ressurser på slike undersøkelser hvis det ikke er noe grunnlag for å tro at de skal komme frem til et resultat. Jeg vet, jeg får ikke penger til forskning med mindre jeg publiserer forskningsresultater...
De tester også parfymer, såper, barberskum osv på dyr.
Ikke i Norge. Hva med å engasjere seg i noe som virkelig er unødvendig dårlig behandling av dyr, som for eksempel mange dyrebutikkers manglende kunnskap om dyrene de har i butikken?
Feks det at det har brukt over 100.000 mus i forsøk ved universitetet i trondheim for å finne ut at giftige blåskjell er farlige og smertefulle og innta.
Jeg tviler på at de som jobber ved Veterinærinstituttet eller sykehusene som utfører disse testene gjør det fordi de synes det er gøy. Men når det norske folk forlanger å få blåskjell som er garantert fri for giftstoffer så må det til. De holder forresten på å utvikle rene kjemiske metoder for å teste giftstoffene, men det finnes et EU-direktiv som sier at toksinanalyser av skjell skal utføres med biologiske metoder. I 1991 bestemte norske myndigheter at giftundersøkelser av blåskjell ikke kun skal baseres på musetest. Forhåpentligvis klarer de å utvikle metoder som er like sikre, slik at testing på mus ikke er nødvendig lenger.

http://www.fou.uib.no/fd/1997/f/418001/kap03.htm for de som vil lese mer om algetoksiner.

ketopas

Post by ketopas »

Tycker att djurtester över huvud taget är ren idioti och jag blir så arg och ledsen när jag hör om det!
Får lust att banka in i skallarna på idioterna att DET FINNS ALTERNATIVA METODER. Sen fattar jag verkligen inte varför en massa oskyldiga djur ska behöva lida för vår skull... Vi är inte mer värda än de, snarare tvärt om...

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hva er alternativet ved f.eks. utvikling av behandling mot nervegass-forgiftning? Og hvilket alternativ er godkjent som erstatning til blåskjell-testing?

Shelly

Post by Shelly »

Vi är inte mer värda än de, snarare tvärt om...
Sier hvem? Det der om å måle verdi er så komplisert at det er ikke verdt det. Hva skal man måle verdi på? Hvor mange gamle damer man hjelper over veien i løpet av livet sitt?
Sen fattar jag verkligen inte varför en massa oskyldiga djur ska behöva lida för vår skull...
Fordi det gir fremskitt og bedre liv til mennesker. Sant nok, at hvis vi bodde enda i huler eller spiste frukt av trærne, så hadde verden vært mer fredelig, og mindre mus og rotter hadde død med deres blod på våre hender, men HALLO! Det er naturlig for mennesker å forske og utvide seg, akkurat som det er like naturlig for den løven å klo i stykker og spise den stakkars uskyldlig zebra'en.

Ja, siden mennesker har makten her i verden, så burde vi kunne tenke litt og unngå unødvendig bruk av dyr, men hvis man tar det så langt som mange av dere skal ha det, så hadde det endt opp med at vi alle satt i de kalde steinhulene og hadde død når vi var 25 år gammel pga mangel på protein e.l. fordi - oi - vi spiser ikke kjøtt fordi vi er snill og tenker på den stakkars uskyldig oksen som raser mot oss med hornene ned akkurat nå...

Locked