Rottemysterier

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
Gretelita
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 12 Feb 2004, 21:55
Location: Oslo
Contact:

Rottemysterier

Post by Gretelita »

Etter å ha eid rotter i snart ett år så er det en del ting jeg undres over:

Hvorfor er det sånn at rotter tror at akkurat den eplebiten jeg spiser på er så utrolig mye bedre enn de eplebitene de selv har fått, selv om det er fra samme eple?

Hvorfor er det sånn at akkurat de plassene der det kiler aller mest å få rottebarter er de plassene det er morsomst å snuse? (for eksempel under armene, under føtter, i øret, på halsen og på magen)

Hvorfor er den avisa/boka jeg leser akkurat der og da så utrolig mye bedre egnet til å strimle opp og legge i buret enn de avisene som alt ligger i buret, evt de avisene som ligger på gulvet tilgjengelig for den slags bruk?

Hvorfor er det så mye mer morsomt å bade i det vannet jeg har brukt til å vaske hele buret og alle rottehus med enn det vannet jeg leter til dem som er ment for å bade i?

Hvorfor sover rottene i sin dypeste søvn de nettene jeg selv er søvnløs og ønsker selskap, mens de derimot er lysvåkne når jeg febrilsk prøver å sove? (for eksempel den natta de jobba fælt med å gnage over de fire trådene hengekøya var festa i taket med før de dro den med seg ned i første etasje og inn i det bittelille trehuset)

Hvorfor er det så utrolig mye mer spennende å snuse rundt i den posen med skittent burstrø og anna søppel enn den posen med rent strø og sånt de faktisk kan få lov å snuse i?

Hvorfor er det så utrolig mye mer spennende å prøve å snike seg inn i stua (som er menneskeområde) fremfor å være i gangen (som er tillatt for rotter) til tross for at jeg har lagt frem alt mulig rart å leke med/spise i gangen?


Rotter er så rare. :)

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Jeg tror ikke du er alene om å lure på dette! ;) :lol:
Mvh Ida S. Eggen

Gretelita
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 12 Feb 2004, 21:55
Location: Oslo
Contact:

Post by Gretelita »

Hehe. Det dukker stadig opp sånne ting å undres over. En annen ting jeg lurer litt på er at hver gang jeg vasker buret så har jeg ute alt som finnes der inne, og vasker alt. Ikke en bitteliten ting blir igjen. Allikevel så finner jeg tomme peanøttskal hver gang jeg igjen skal vaske buret, selv om rottene ikke har fått peanøtter på kjempelenge, ja faktisk ikke på flere uker. Hvor i alle dager har de sitt hemmelige peanøttlager? Jeg _vet_ med 110 % sikkerhet at de ikke har gjemt det i buret, det ville jeg jo i såfall merka under vasking, men hvor i alle dager kan det ellers være? Dette har skjedd opptil flere ganger, og rottene har som sagt ikke fått peanøtter på utrolig lenge. Helt underlig. Lurer nesten litt på om de sniker seg ut av buret når jeg ikke er hjemme kun for å hente peanøtter sånn at jeg kan finne peanøttsskall å gruble over :P

Shelly

Post by Shelly »

Det som jeg har lært er, at rotter fungerer på 'reverse-psychology'. Hvis du hinter eller bare tenker på noe de ikke får lov å gjøre, så vil de gjør det. Det er vel delvis luksusen av å ikke trenge å tenke på mat og overlevelse, så de har tid å utvide den naturlige nysjerigheten deres.

Jeg har opplevd flere ganger at så snart som jeg tenker om å sette rottene inn i buret, så har de løpt og gjemt seg, så jeg skal ikke få tak i de. De vet om ting jeg skal gjøre før jeg vet om det.

Jeg har hørt at rotter er på samme mentalt stadiet som en mennesklige 2-åring. De skal undersøke alt, sette alt i munnen, og vil ha alt de ikke får.

sasja

Post by sasja »

Har lurt på det samme. Av en eller annen grunn er det utrolig morsomt for rottene å gnage på alt som de IKKE skal gnage på. Klærne mine, ledninger, sofaen osv. Mens alt som jeg putter inn i buret av gammelt tøy og pappesker, som de kan gnage på så mye de vil, er helt uberørt av rottetenner. Men det er vel kanskje ikke så gøy å gjøre ting som de får lov til.. Dessuten vil de vel kanskje ikke ødelegge hjemmet og tingene sine. Andres ting derimot...

Locked