Øya vgs...

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Øya vgs...

Post by Topolinis »

Sendte en mail til Øya vgs, da jeg tidligere har kjøpt en gutt på dyrebutikk som kom der i fra i følge de ansatte...

Her er mailen jeg sendte:


Hei!

For to år siden kom jeg over et kull med rotter på Tropehagen Zoo, City Syd. Plukket ut en nydelig liten cinnamonfarget gutt (Lys sennepsbrun med sorte øyne), ga han navnet Eddie og tok han med meg hjem. Fikk beskjed av de ansatte som var der den dagen at Eddie og søsknene hans kom fra Øya vgs. Lurer på hvor mye dere vet om dyrenes bakgrunn, før dere avler på de? Eddie var frisk og snill hele livet sitt, og det er ikke bestandig en er så heldig med rottene sine i dag. Så jeg lurer litt på hvor dere får tak i avlsdyr o.s.v?

Mvh Ida S. Eggen



Og her er svaret jeg fikk:



Hei.
Vi har desverre ingen rotter til salgs nå da vår avlshunn har sluttet å yngle. Når vi får tak i ny hunn skal vi parre denne med dumbohann og prøve å reinavle dumbopreget på sikt.
Når det gjelder dyr vi bruker i avl så kjøper vi som regel disse fra dyrebutikk når de er små. De blir håndtert mye her så ungene som kommer herfra er som regel tamme når vi selger dem. Alle dyr som kommer til skolen står i karantene i minst to uker slik at ingen syke dyr får anledning til å smitte andre men den garantien har du jo ikke etter at dyrene har vært innom en dyrebutikk.

Hilsen Arnt Narve Bordal, Lærer Yrkeskurs Smådyrfag.


- Vår avlshunn har sluttet å yngle?? Vil det da si at hun er så gammel at hun ikke er fruktbar lenger? Fikk vondt i magen av å lese dette. Bekymrer meg litt at de har planer om å "reinavle dumbopreget på sikt" også.. Skulle kanskje ha sendt de en mail som informerer om NTF og avlsveiledningen? Dette er jo en skole, og de lærer da elevene at en avler på rotter så lenge de "yngler".... :cry: :evil:
Mvh Ida S. Eggen

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Det synes jeg du burde gøre... At de lærer eleverne at gøre tingene på den måde hjælper jo ikke ligefrem rotterne :evil:
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Guest

Post by Guest »

Hei dere!
Jeg har da altså begynt på smådyrfaget, og Arnt er en av mine lærere. Jeg holder allerede på å skrive et informasjonshefte om rotter, og skal revolusjonere rotteholdet på skolen. Dyrene er i fin form der, men de vet ikke nok om rotter. Blant annet bruker de spon som burstrø til dem. Lærerne er ikke helt på jordet, de er fornuftige og bryr seg om dyrene. Når det gjelder den nevnte rotta som ikke avler lengre, så vet jeg ingenting, for den døde for en stund siden tror jeg. Hunnrotta de har nå er steril. Arnt blander disse to hunnrottene, fordi det er ikke han som holder mest på med rottene, det er det Ingvild som gjør.

Men ikke bekymre dere, Kristin ordner opp hvis det er noen problemer ;)

Dumbohannen de har nå, avler de ikke på, pga at han har vært syk tidligere (mykoinfeksjon).

kriztin

Post by kriztin »

Kristin som i kriztin...

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

jeg gikk gk naturbruk på kvs-lyngdal og da var eneste valgfag hest. mot slutten av året vurderte de og prøve å få godkjent smådyr som valgfag, emn det har enda ikkelitt oe av. grunnen til dette var at vi var mange som hadde rotter, marsvin, kaniner etc og det var mye aktivitet omkring disse. f.eks ble det bygget egne rom til dyrene osv siden det er en internatskole så dyrene kunne være med (de likte ikke rotter på soverommen nei :p). det er helt sikkert mange skoler omkring som har dyr som en del av undervisningen eller lignende. kanskje burde ntf sjekke litt rundt og hvis de finner skoler som ikke er milevis away kunne erfarne rotte eierer tatt kontakt med ledelsen på skolen og kanskje holdt informasjonkurs for elvene eller lignende. info må spres for at den skal nå folk. vet selv hvor mye galt jeg gjorde for noen år siden, før jeg fant ntf på nett....
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Locked