Se her!

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
9na

Se her!

Post by 9na »

Jeg vil bare komme med en liten advarsel,gjelder vel først og fremst dere som bor i kr.sand dette her da.
I dyrebutikken Dyrehaven har jeg fått to rotter fra,den ene Spike slet med lungebetnnelse ,og ble behandlet uten hell,og måtte avlives idag,han ble ca bare 4 mnd gammel,og en av de andre rottene mine Spotty som åsså er kjøpt derifra fant jeg død i buret idag bare 10 uker gammel,han hadde nyst litt i det siste,men ikke så mye at jeg reagerte noe særlig på det,men idag lå han død i buret.
Er tragisk å miste rotter så unge,og veldig vondt,så om dere tenker på å få rotter ,ikke gå der,er så redd dere vil bli veldig skuffet da..

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Har du overvejet at få taget en blodprøve eller en obduktion på rotterne? Det lyder meget hen af det vi døjer med i DK i øjeblikket. Den ene dag nyser rotten lidt, den næste er den død af lungebetændelse.
Det er ikke sikkert at det er den virus, det kan godt være det bare er os danskere der er ved at blive lidt paranoide ;)
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

:shock: Å, nifst! :(
Håper ikke at det har komt til Norge.. Håper du kan obdusere rottene dine! Det er vel litt sent med blodprøve.. Du kan ihvertfall få de obdusert hos oss på Veterinærinstituttet i Sandnes. Må sende de i overnatta pakken og nedkjølt da. Vet ikke helt om du kan fryse de. Men veterinærene her vet gjerne ikke så mye om akkurat denne sykdommen..
Kanskje du bør sende de til Veterinærhøgskolen eller Veterinærinstituttet i Oslo. De vet sikkert litt mer om det. Heidi vet kanskje litt mer om hvor du kan få de obdusert..

-Rose

Annbritt
Stjeler søppel
Posts: 788
Joined: 24 Feb 2004, 14:14
Location: Nørresundby
Contact:

Post by Annbritt »

Desværre kan virussen kun påvises ved en blodprøve, så det er nok lidt sent at teste for den, ja...
Men det er jo netop dyrehandlere, der kan bringe den slags til landet, da de ikke altid tænker sig lige meget om...
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg må vel legge til litt om denne dyrebutikken, som jeg har hørt fra noen som har jobbet der iblant.

Det virker som om de er svært lite kritiske til hvilke rotter de tar inn. Det er slett ikke normalt og akseptabelt at en rotte skal bli syk bare uker etter at man har kjøpt den.

Det kullet Spike kom fra, ble avlet fram i selve butikken. Kullets mor var en rex hunn de hadde i butikken og henne fikk de parret med en rex hann som kom utenfra (privat eid). Ungene ble født og oppvokst i butikken. Hun som har jobbet der litt, kjøpte to av hannene, og den ene fikk luftveisinfeksjon kun etter kort tid. Spike som bodde hos 9na, fikk lungebetennelse kort tid etter dette.

I vinter hadde de også en rotte i dyrebutikken som hadde blitt syk. Hun ble satt på bakrommet, men ble ikke tatt med til dyrlegen og hun fikk ikke behandling. Så lenge dyrene bor i dyrebutikken har de faktisk et visst ansvar overfor dyrene sine, og jeg spurte da om jeg kunne få navnet på butikken slik at jeg kunne advare NTFs rotteelskere om å kjøpe rotter derfra, men navnet fikk jeg ikke.

Nå har 9na gitt meg navnet på butikken, og hun har jo dessverre måttet erfare at to av guttene henens derfra måtte ende sitt liv etter alt for kort tid.

Det er nok ikke mulig å "ta" butikken på noen måte, men jeg vil i hvert fall fraråde rotteelskere å kjøpe rotter derfra hvis dere ønsker å ha kjæledyrene deres friske og levende... Ser dere rotter derfra som dere bare må ha, vil jeg anbefale dere å spørre de ansatte om oppdretterens navn og telefonnummer slik at dere kan snakke med dem privat før dere kjøper rottene!

Det er trist at dyrebutikker skal få lov til å holde på sånn! :? :(
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Det kan vel også være greit å nevne at ingen av disse ungene har veid så mye som 80 gram ved 5 ukers alder! :?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Lillith

Post by Lillith »

Det er en mulighet for å få gitt slike dyrebutikker en smekk, ring Mattilsynet! Jeg har gjort det, og ble absolutt tatt på alvor.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Men hva kan Mattilsynet egentlig gjøre hvis de kommer til dyrebutikken og ikke ser tegn til dyremishandling der?

De kan jo ikke ta mitt ord for det... det ville jo også blitt feil. Og hvilken verdi de synes det har å vurdere utifra rotter som har dødd så alt for tidlig, vet jeg ikke...

Men jeg må nok si at jeg har tenkt tanken, ja!!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Lillith

Post by Lillith »

Jeg ringte Mattilsynet, ang en butikk på Kongsvinger. De har/hadde syke dyr, både Kari Mette og jeg har vært uheldige med de.
Jeg ringte veterinær, som henviste meg til Mattilsynet, de takket meg, og var glade for at jeg ringte. Jeg fortalte om rottene og sa at burene så fine ut, og at de hadde forholdsvis stor plass. Hun jeg pratet med sa da, at det ikke kun var det de så etter, og at etter en slik telefon visste de hva de skulle spørre etter.

Husk, det er bedre å ringe en gang for mye, enn en for lite!

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Lillith wrote:Husk, det er bedre å ringe en gang for mye, enn en for lite!
Det er jeg veldig enig i! :D
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked