And then there were 3...

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
Shelly

And then there were 3...

Post by Shelly »

Jeg har akkurat kommet hjem fra dyrlegen, hvor jeg har hatt Luggage avlivet.

Han var på en 30 dagers kurs med Baytril, og når han sluttet med det så ble han slapp og det virket som luftveisinfeksjonen ble verre. Dyrlegen sa at selv om det hadde ikke satt seg i lungene før, så når han var ferdig med Baytril, så gikk infeksjonen rett til lungene. Før det, hadde jeg prøvd først Baytril, da Vibramycin, og så Baytril igjen (over lengre periode). Alt dette hjalp ikke, but no-one can tell me I didn't try!

Jeg skulle ha han obdusert, men det var ganske tydelig hva som feilet han.

Heldigvis så har ikke ungene hans vist tegn til sykdom enda, så jeg håper det var bare ett enkelt tilfelle.

Nå sitter jeg igjen med 2 jenter, og Eggdrop. Jeg må nå bestemme meg om jeg skal fortsette med gutte-rotter, eller prøv å få han et nytt hjem med selskap til han.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Så trist, Shelly! Føler med deg. Jeg måtte avlive Koala på onsdag. Man blir aldri vant til det. Du gjorde hva du kunne for ham, og lot ham slippe på riktig tidspunkt.

Selv om det var tydelig at Luggage døde av luftveisplager så er det verdifullt å få ham obdusert. Det gjelder egentlig i alle tilfeller! Selv om sykdommene ser like ut på utsiden så kan det være store forskjeller inni, hvis du skjønner hva jeg mener. Noe av det vi vil prøve å finne ut av er jo bl.a. hvorfor noen blir friske med Baytril, og noen ikke blir, og hvorfor noen familier ser ut til å være hardere rammet av slike sykdommer enn andre. Jo flere detaljer vi får om sykdomsforløp og kliniske symptomer, inkl det vi får fra obduksjoner, jo større sjanse har vi for å kunne motarbeide problemene.

For de som ikke er klar over det så har NTF satt igang en "obduksjonskampanje", se link her.

Shelly

Post by Shelly »

Jeg vet det egentlig, og jeg sa det til dyrlegen men hun sa det var lite vits i å obdusere han, og jeg hadde ikke helt klart hodet da, så jeg sendte han for kremasjon. Jeg angrer meg selfølgelig nå, fordi dette er jo nettopp hva vi vil vite mer om.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Veldig trist at det gikk som det gikk, Shelly!

Jeg mistet også min kjære Lime på onsdag. Det er fryktelig vondt! :(
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

Det var veldig trist med alle som mistet rottene sine :cry:

Casanova

Post by Casanova »

Kjempe trist!Jeg måtte avlive Nova på mandag...

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Absolutt ingen god uke! :(
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Casanova

Post by Casanova »

Veldig enig!Dumt at jeg ikke så linken om obduksjon før,for jeg har lagt Nova i fryseren.Venter på at resten av familien skal komme fra ferie for jeg vil ikke holde begravelsen alene...

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Åhhh... kjempetrist :cry:
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Shelly

Post by Shelly »

Jeg lurte på hva jeg skal gjøre nå som jeg har bare en hann-rotte igjen. J

Jeg vet at det beste for rotten er å få en kompis for han, men jeg er i tvil om jeg skal fortsette med å ha rotter. Jeg har bestandig vært allergisk mot pelsdyr, men i det siste så har allergien blitt verre, spesielt mot hann-rottene. Jeg har hørt at hvis allergi begynner å bli verre så burde man holde seg vekk fra det man er allergisk mot. Derfor vurderer jeg å gi bort Eggdrop til noen, og bare ha hunn-rottene mine til det blir slutt på de også.

Problemet er jo selvsagt at jeg er veldig glad i Eggdrop, og det er en vanskelig tanke at han skulle bo hos noen andre. Også er man selvsagt litt paranoid at kjære-lille blir behandlet bra!

Så først kan jeg jo spørre hvis det er noen som har et ønske om å overta en hann-rotte som er litt over 1 år gammel, i Oslo. Hvis ikke, er det noen som kunne tenkt seg å passe på han til jeg finner enda en kompis til han (det virker ikke som det er mange kull på gang akkurat nå)?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Shelly, det er trist å høre at allergien din har utviklet seg. Det er jo dessverre slik at de som har allergi, blir allergiske mot rottene, og det er ikke alltid allergimedisiner kan hjelpe på plagene.

Jeg forstår godt at du ønsker å beholde Eggdrop resten av hans liv. Rotter lever jo så kort tid og man vil jo helst ha så mye tid som mulig sammen med elsklingene sine, men ang. en ny rotte må du jo virkelig tenke på om du vil kunne takle å ha hannrotter i 2 1/2 år til... Jeg vet ikke om jeg ville anbefalt det, i hvert fall.

Kunne du ikke høre med noen som har mange rotter om du evt. kunne få låne en selskapsrotte til Eggdrop så lenge han lever? Iblant finner man jo andre rotteelskere som er villige til å hjelpe likesinnede...

Hvis du blir nødt til å omplassere ham, så håper jeg for din skyld at du fortsatt får muligheten til å holde kontakten med ham og besøke ham...

Ønsker deg lykke til videre, Shelly!!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Shelly

Post by Shelly »

Kunne du ikke høre med noen som har mange rotter om du evt. kunne få låne en selskapsrotte til Eggdrop så lenge han lever?
Genial tanke! Any volunteers?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Start en ny tråd, Shelly! :wink:

Det hadde jo vært supert om noen var villige til å hjelpe deg! :D

*krysse fingre*
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked