Degus oppdretter i Norge?

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Degus oppdretter i Norge?

Post by Radney »

Deguser har vel frem til nå ikke vært så veldig utbredt i Norge som husdyr. Noen her som vet om oppdrettere i Norge eller hvor en kan finne utfyllende informasjon om deguser?
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

søk på degu(s) på google, man finner mye intressant da :) vet ikke om noen som oppdretter degus, da jo ikke er så popolære i Norge ennå.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Post by Radney »

Har lest endel der, men føler det ikke er nok info om Degusen der. Tenkte kanskje det er noen her inne som vet om noe annet?
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

hmm, jeg satt for noen dager siden og leste om deguser og fant utrolig mye god informasjon, riktig nok på engelsk. allt om fôr, avl, sosialt(flokkdyr), bur og introduksjoner.

http://www.degus.org/
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Hei :) , jeg har hatt Deguser i min forvaring for min lillesøster, og i den forbindelse leste jeg en god del på nett, lånte bøker på bibloteket og var inne på en del sider på nett. Problemet med deguser er at de er relativt ny i norge og interessen er i middels lege, mye på grunn av hvor gammel de kan bli. Har litt informasjon og erfaring om du trenger, men da er det nesten lettere om du legger inn det du lurer på :D . Slettes ikke sikkert at jeg sitter på mer kunnskap en det du har allerede.. ;)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Post by Radney »

Jeg har funnet endel info selv. Best beskrevet under et fant jeg vel hos www.mattilsynet.no under veiledning om hold av degus. Hos rotter kan vi holde flere hanner i samme bur uten problemer, men hos degus står det at hvis begge kjønn holdes sammen bør du ha en hann og reste hunner. Flere hanndeguser sammen kan gå dårlig hvis det også er hunner i buret. To brødre uten hunner i nærheten går likevel som oftes bra. betyr det at flere en to brødre ikke kan bo i samme bur?

Noen som vet om det går an å kastrere hann rotter og deguser?
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Post by kikky »

på den siden jeg leset sto det at det gikk bra med fler av begge kjønn, men at de trengte god tid på å introduseres til hverandre. det er vel som med chinchilla, noen går bra sammen andre går ikke. men jeg tror hvis man har stort nok bur med flere hus og slikt så de har plass til å unngå hverandre hvis de vil, så vil det gå bra.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

*Flyttet fra generelle spørsmål*

LILO
Hamstrer mat
Posts: 383
Joined: 01 Nov 2005, 11:34
Location: Sandnes

Post by LILO »

Deguser kan oppføre seg litt som mus der. De går som regel fint sammen om du har flere fra samme kull, men kan være vanskelige å sette sammen med fremmede. Det er ikke umulig likevel, men du bør da ha minst to og to sammen, som går bra sammen, i tilfellet de ikke godtar hverandre, da deguser er enda mer sosiale enn rotter, og kan dø av ensomhet....

Post Reply