Rottehimmelen

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
Elin

Rottehimmelen

Post by Elin »

Hei!
Godt at siden er tilbake! :)

Vel, på mandag fikk rottehimmelen et nytt medlem. Min kjære Ask ble 6 uker og 6 dager gammel, noe som er ALT for lite. *snufs*

Jeg vet ikke hva som skjedde, på fredag formiddag var alt normalt, men på ettermiddagen så jeg at han ikke brukte det høyre beinet sitt.
Ringte veterinær, og fortalte at han holdt høyre bakben oppe og at det var hovent. Hun fortalte at det mest sannsynlig var brukket, men at det ikke var så mye å gjøre, ettersom ingen bandasje/gips/spjelking vil sitte på. Ettersom benet ikke var ute av stilling, ble vi enige om å se det an til over helgen. På mandag hadde han begynt å bruke benet litt, men selve foten var så rar. Det viste seg at han hadde brukket benet, og i tillegg fått nerveskader som gjorde at han var lam i foten (klørne). Vi ble da enige om å avlive ham. :cry:

Det verste er at jeg ikke vet hvordan det skjedde, og sjekker nå rottene 100 ganger hver dag for å være sikker på at det ikke skjer igjen.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Uffda Elin, det var trist! Det er selvfølgelig vanskelig å finne ut akkurat hva som skjedde, men du kan jo vurdere følgende:
Har du et høyt bur, hvor han kan ha falt langt ned?
Har du gitter i bunn eller på hyller som han kan ha satt fast foten i?
Kan han ha falt ned fra noe når han var ute av buret? Beinet kan godt være brukket uten at du merker det, rotter er flinke til å skjule at noe er galt, spesielt hvis de er litt usikre og ute på nye steder. (De viser ikke svakhetstegn, for du vet aldri når et rovdyr står på lur...) Det er jo heldigvis sjelden at fotskader blir så alvorlige, ofte er det bare forstuinger.

Koala gikk en uke uten å bli bedre (jeg mente det var en forstuing) så vi dro til dyrlegen og fikk tatt røntgen. Han brukte heller ikke bakbenet, og holdt tærne krøllet opp under seg. Men røntgen viste ingen brudd, vi fikk smertestillende (vel, bare Koala, selv om jeg gjerne ville hatt litt akkurat da også), og etter et par dager var hevelsen borte og han var så god som ny.

Elin

Post by Elin »

Jeg aner ikke. Jeg har ikke netting i bunnen. Alt i buret er skrudd fast, og ingenting hadde falt ned. Jeg har tre etasjer og max fallhøyde er 35-40 cm, og det er jo ikke så mye akkurat. Han kan ha hengt seg fast i nettingen på siden på buret...Jeg vet rett og slett ikke, og det er fælt. Men ingen av de andre har gjort seg noe, og dyrlegen nevnte at det kunne skje under lek også. Det vil si umulig å gardere seg mot...Nå er det en ukei dag siden det skjedde, og så langt er alt bra med de andre.

Så jeg velger å se på det som en ulykke jeg ikke kunne gardere meg mot, samt ekstrem uflaks. :cry:
Tror ikke han har falt ned utenfor buret heller, for han var fin på formiddagen når jeg ga de mat, og når de skulle ut på ettermiddagen var skaden allerede skjedd. Jeg bare håper at dette aldri skjer igjen. Jeg har kanskje vært heldig så langt uansett. Det er første gang noen av rottene mine har vært syke eller skadet.

kriztin

Post by kriztin »

Min kjære Satan hadde også opphovnet fot, den var kjempediger! Heldigvis ikke brukket! Kan ikke legene gjøre noe med en brukket fot?
Jeg har ingen sprinkler i burene, bortsett fra veggene, men alle er så aktive når de er ute, og plutselig ramler de ned fra noe, så gudene vet når, hvor og hvordan det skjedde! Friskmeldt er han heldigvis nå, det skjedde for et par uker siden.

Kondolerer med tapet av din kjære Ask, Elin :(

Elin

Post by Elin »

Takk for det Kriztin!
Det veterinæren sa var at det er håpløst å gipse/spjelke/bandasjere en rottefot, fordi de vil uansett gnage det av. Det vi håpte på, i samråd med veterinæren, var at benet ikke var brukket, eller at om det var det så var det ikke ute av stilling, slik at det kunne gro sammen igjen. Som regel er det visst nok å holde rotta i ro i eget bur et par-tre uker så vil det gå bra. Men, på mandag måtte vi reise til dyrlegen. Tok røntgen, og benet var brukket. Hevelsen hadde gått ned, men han hadde ingen følelse i tærne. Dyrlegen mente da at han også hadde pådratt seg en nerveskade som ville være meget dyr (og kanskje ikke mulig) å fikse. Hun kunne ikke garantere at han var smertefri, og vi ble enige om avlivning. Jeg klarer ikke å se på at et dyr har vondt, heller, så...

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Høres hvertfall ut som om du valgte det riktige for Ask. Å reparere små rottebein som er brukket er ikke lett, så det beste man kan håpe på hvis det skjer, er at det gror pent sammen igjen. Men lider rotten er avlivning ofte det beste. De har jo heller ikke vett til å sitte i ro! I naturen ville han sannsynlivis ikke ha klart seg, og ville ha lidd en lang og smertefull død, så da er det tross alt bedre å få det gjort hurtig hos dyrlegen.

Elin

Post by Elin »

Det var akkurat det dyrlegen sa også Heidi!! Jeg tror Ask hadde vondt, fordi han var VELDIG mye mer rolig enn han pleide.
Jeg kjente at jeg faktisk ble lettet da han ble avlivet, fordi hele helga gikk jeg og lurte på om han hadde det vondt, og når han døde visste jeg ihvertfall at han ikke hadde det vondt lenger.

Kunne bare ønske at jeg visste hvorfor det skjedde, slik at jeg kunne sørge for at det ikke skjer igjen. Men, burene er nøye gått over og sjekket, slik at sjansene for at det skal skje på ny er minimal.

Locked