Anime

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
kittykatt

Anime

Post by kittykatt »

Anime
er den japanske definisjonen for animasjon. Tegnefilmer laget i japan, (kort sagt) blir derfor kalt anime. Tegnestilen består mest av store øyne osv. Det blir vanskelig å forklare,men man kjenner fort igjen om det er anime eller disney for å si det sånn ;)
Anime er da tegnefilm/serie. Manga er tegneserier, som blir trykt i blader. F.eks Manga Mania som endelig har kommet til norge! :D
Mange anime serier blir "født" fra mangaserien. Vanligvis lager de først serien i manga,så anime. Og av og til blir det bakvendt
Min korte definisjon av anime og manga. Enjoy!


Serier

Chobits By Clamp
Image
En skjønn serie på 26 episoder.
Den handler om Chii,persondataen og hennes eier Hideki. Absolutt å anbefale og jeg sier bare til alle sammen som liker anime: Last ned denne serien! :D

X,1999 By Clamp
Image
En spennede serie på ca.24 episoder.
Den handler om Kamui og hans kamp for å redde verdenen,kort sagt :P
Tegnestilen er fantastisk!Dere burde virkelig laste ned denne serien.

Love Hina
Image
En utrolig morsom serie på ca.20 episoder.
Den handler om Keitaro som arver ett pesjonat fra sin bestemor. Ett jentepensjonat!Alle jentene banker opp keitaro så å si hver dag.. hehe
Kjempemorsom, de fleste vil nok få seg god latter av denne serien!

Jeg vet om mange andre serier,som jeg sikkert blir å skrive om senere på dagen! Jeg anbefaler alle sammen å se disse, og mange andre serier, dette er en helt ny verden av tegnefilm.

Filmer

Spirited Away
Image
En fantastisk film av den fantastiske Miyasaki!
Denne filmen er bare helt genial. Den tar deg inn i en fantastisk fantasi verden full av rare dyr,guder,hekser og drager! det gir deg litt en Alice in wounderland kinda feeling.
Alle som har mulighet, lei denne filmen!Du vil bli målløs..
----------------------------------------------------------------------------------
Er det noen andre der ute som er fasinert av anime?
jeg vil så gjerne høre fra dere, og hvilke serier dere har sett og vil anbefale!
(puttet til ett par bilder slik at dere kan se eksempler på hvordan seriene ser ut!=)
-Jeanett
Last edited by kittykatt on 21 Jun 2004, 20:55, edited 1 time in total.

chi

Post by chi »

Jeg har sett Chobits, det er der jeg har navnet mitt fra! Det er en veldig kjekk serie...

kittykatt

Post by kittykatt »

chi wrote:Jeg har sett Chobits, det er der jeg har navnet mitt fra! Det er en veldig kjekk serie...
har du sett hele serien?
Jeg bare eeelsker den!og når man har sett den selv,er det jo lett å forstå hvofor ;)

pointless

Post by pointless »

alt jeg har lest er dragon balls.... en virkelig pervers og morsom serie... men ellers er det dårlig. selv om jeg elsker manga...

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Jeg føler meg litt inhabil nå, men det er altså jeg som sitter og oversetter noen av seriene i Manga Mania - blant annet Chobits og GTO (Great Teacher Onizuka). Så jeg er veldig interessert i hva dere synes :)

Er forøvrig helt enig i at Spirited Away er fantastisk, men jeg liker kanskje Laputa (Castle in the Sky) og Mononoke Hime enda bedre. Ekstratips om serier: jeg vet at det kommer en manga som heter Chrono Crusade på engelsk snart - anime-varianten er veldig bra, og jeg tror mangaen blir like fin.

(For de som føler seg litt utenfor nå: manga er japanske tegneserier, anime er japansk tegnefilm (ofte serier, men også tegnefilmer), disse er ofte basert på en manga. (Eller mangaen kan være basert på en anime, det er litt hipp som happ.))

kittykatt

Post by kittykatt »

pointless wrote:alt jeg har lest er dragon balls.... en virkelig pervers og morsom serie... men ellers er det dårlig. selv om jeg elsker manga...
Jeg liker mangaen mye bedre enn anime'en for å si det sånn.. men er ikke noe stort fan av den akkurat.. hehe
Du burde virkelig lese ranma!hvis du ikke har fått med deg noen bøker,kan du bare bestille de,det er bare å se i permen på en av de bøkerne som er ute i butikken nå ^^

kittykatt

Post by kittykatt »

annetten wrote:Jeg føler meg litt inhabil nå, men det er altså jeg som sitter og oversetter noen av seriene i Manga Mania - blant annet Chobits og GTO (Great Teacher Onizuka). Så jeg er veldig interessert i hva dere synes :)

Er forøvrig helt enig i at Spirited Away er fantastisk, men jeg liker kanskje Laputa (Castle in the Sky) og Mononoke Hime enda bedre. Ekstratips om serier: jeg vet at det kommer en manga som heter Chrono Crusade på engelsk snart - anime-varianten er veldig bra, og jeg tror mangaen blir like fin.

(For de som føler seg litt utenfor nå: manga er japanske tegneserier, anime er japansk tegnefilm (ofte serier, men også tegnefilmer), disse er ofte basert på en manga. (Eller mangaen kan være basert på en anime, det er litt hipp som happ.))

Er det duuu som oversetter Chobits?! wow... Ble litt satt ut nå :P
Men jeg syns i så fall at du gjør en kjempejobb hittil! hvis det er noe som virker litt fjernt skal jeg si i fra :P Men aaav og til sniker det seg inn noen svenske snakkebobler eller "lyder" i bakgrunnen.. Det er litt irriterende! ellers ser det baare bra ut! må bare takke deg så masse for at du gjør dette for oss! *bukker å ber å neier å takker* :D

Jeg har desverre ikke sett de andre filmene, men det skjer nok.. så snart jeg gidder å laste ned noe nytt.. eller får meg ny hard disk :P (har liiiite plass)

Chrono Crusade har jeg hørt er ganske bra ^^ men er det anime'en som kommer på engelsk?
Jeg liker aller best å se de på japansk, med engelsk subtekst!
Sånn synes jeg man får mest utbytte av serien, og alt ser og høres mye bedre ut! og hyperaktive situasjoner blir MYYE mer morsomme! :D
Dessuten plukker man jo opp en del japansk, så hvis man er interesert i å lære japansk, er dette en god måte å begynne på :)

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

kittykatt wrote:Er det duuu som oversetter Chobits?! wow... Ble litt satt ut nå :P
Men jeg syns i så fall at du gjør en kjempejobb hittil! hvis det er noe som virker litt fjernt skal jeg si i fra :P Men aaav og til sniker det seg inn noen svenske snakkebobler eller "lyder" i bakgrunnen.. Det er litt irriterende! ellers ser det baare bra ut! må bare takke deg så masse for at du gjør dette for oss! *bukker å ber å neier å takker* :D
Bakgrunnslydene oversetter jeg, men jeg har ingenting å gjøre med å "sette" bladet (få teksten inn i snakkeboblene og rutene), det er det grafikere og redaktør som tar seg av. Da kan det kanskje gå litt fort i svingene ja...

Har nettopp fått tak i en Chrono Chrusade-manga, er veldig spent nå :) Den animeen jeg så var lastet ned fra internett, og hadde japansk tale. Jeg aner ikke når den kan komme på dvd, dessverre - skal se om jeg kan finne ut av det når jeg er tilbake i Norge. (Er i London nå, på lånt tid i nettkafe.)

Locked