Studere dyrepleier i oslo fra trondheim..

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

kriztin

Post by kriztin »

chi wrote:Det er jo lenge til jeg begynner på videregående, da. Til høsten begynner jeg i 9ende klasse. Og jeg tror jeg må forbedre meg litt for å nå målene mine...
Bare gjør litt ekstra for å få gode karakterer, da får du velge mer! Det er på ungdomsskolen det er lett! Det skal så lite til :) Lykke til!

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Kriztin: Det går ikke å ta dyrepleierutdanningen eller veterinærutdanningen noe annet sted i Norge enn på NVH (Norges Veterinærhøgskole) i Oslo, dessverre. Og karakterkravene er høye til begge deler, over 5 i snitt + fordypningspoeng. Men det finnes muligheter for begge studiene i utlandet...

Dyrepleierutdanningen utdanner autoriserte dyrepleiere (sjokk! :) ), som etter endt utdanning blant annet kan jobbe som klinikkmedarbeidere på dyreklinikker (smådyr og stordyr), forsøksdyrteknikere på forsøksdyravdelinger m.m., og det vil også etterhvert bli muligheter for etterutdanninger for de som har gjennomført dyrepleierutdanningen (antakelig etterutdanningskurs innen f.eks. fysioterapi/massasje for dyr m.m.).

DYREPLEIERUTDANNINGEN:
Nedre poenggrense for ett-årig studium 2003 (Dyrepleierstudiet ble fra og med år 2004 to-årig):
Primærvitnemålskvoten: 54,7 poeng
Ordinær kvote: 60,0 poeng
Opptakskrav er generell studiekompetanse. (Krav om obligatorisk praksis er falt bort)

VETERINÆRUTDANNINGEN:
Nedre poenggrense i 2003:
Primærvitnemålskvoten: 58,5 poeng
Ordinær kvote: 66,8 poeng
Opptakskrav er generell studiekompetanse og spesielle opptakskrav i realfag: matematikk, 2MX/2MY/3MZ og kjemi, 3KJ
Fra og med opptak 2002 er krav om obligatorisk praksis som spesielt opptakskrav, falt bort.
I studiet er det en obligatorisk 4-ukers praksisperiode i sommerferien mellom 1. og 2. studieår, med tilhørende studiekrav innen ett av fagene i studieplanen.

Sjekk www.veths.no, der finner du mer info om begge studiene. For dyrepleier-spørsmål, kan du også se på www.dyrepleier.com. Der er også et forum hvor du kan lese om opptakskrav og muligheter til utdanning og stille egne spørsmål.
Mvh Ragnhild

kriztin

Post by kriztin »

Jeg kom inn på Øya!! :bravo: De trengte ikke se karakterene mine fra VKII engang, GK og VKI holdt.. hehe.. sikkert ikke den største klassen jeg kommer i...

Jeg tenkte det kunne være vanskelig å komme inn på dyrepleier ja.. men jeg kunne hatt en sjans hvis det hadde vært i Trondheim, da kunne jeg i det minste søkt... gruff... :D

Locked