Slangemat..

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Slangemat..

Post by Morgan's »

Var innom dyrebutikken i dag for å kjøpe noe rottemat da det kom inn en mann og kjøpte ei rotte rett foran nasen på meg til slangemat.. :shock: :shock: :shock: Ble så sint og trist.. At det går an.. :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: Jeg ble så forbanna på selgeren i dyrebutikken som bare godtok det. Han sa at det var et problem å nekte sånne mennesker å kjøpe rotter sellom han var motstander av det. Det var visst ikke lovligt? Om det er lov eller ikke, hvis det hadde vært min butikk hadde jeg spennt han på hove og på ræva ut som vi sier her på vestlandet :wink: Bare en liten påminnelse for de som driver med oppdrett eller planlegger kull bare fordi det er gøy å ha rottunger. Dere vet hva som skjer når dere selger ungene til dyrebutikken! :!:

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Grusomt... :(

Jeg husker da jeg var hos Shelly og hentet max og splinter; hun spurte om de kom til å bli slangemat, for da hadde jeg ikke fått de :D guttene mine skal nok ikke spises av noen.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg er glad for at det er ulovlig i Norge å gi slanger levende føde. Likevel er det helt klart mange rotter som selges som slangemat, men det er jo ikke alltid de ansatte i dyrebutikken får vite at rottene de selger skal bli til slangemat.

Men det er helt sykt at de selger rotter til folk de VET skal ha mat til slangene sine. Siden det er ulovlig, burde de ikke anmeldes? Eller er lovgivningen der bare for lek??
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Anmelding

Post by Morgan's »

Hmmm.. Jeg skal sjekke opp i dette her i dag. Stikker innom dyrehelsetilsynet/mattilsynet en tur. Hvis det er forbud, skal jeg ihvertfall informere de i dyrebutikken skikkelig om det! :evil:
Og jeg som var så fornøyd med butikken (de tar godt være på dyrene osv.). Må inrømme at jeg fikk helt sjokk i går! Jeg synes det er så vemmeligt å tenke på at jeg får vond i magen. Han behandlet rotta som en ting.. Mat.. Ikke noe levendes.. :cry: Og jeg som ikke klarte å åpne kjeften og si noe om det.. Bare stod der og stirre.. :( Begynnte å kjefte litt for sent på selgeren. De selger jo frossen rotter og mus til slangemat..

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg vet i hvert fall at det er ulovlig å gi slanger levende føde, men selgeren kan ikke alltid klandres fordi h*n ikke alltid vet hva dyrene h*n selger skal brukes til, men når vi har bevis på at h*n vet det og likevel selger dyret, da er det ulovlig!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

tootsy

usj!

Post by tootsy »

Vi i butikken der eg arbeidar tenker kun p¨å dyrets beste. og spør alltid om kva utstyr folk har og om vitaminer osv.... Og får me vite noko grotesk eller rett og slett tykkje den personen ikkje har noko han skulle gjort med det dyret so sel me det ikkje til han!!

MORAL!

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Men hva med loven? Sier den noe?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Loven

Post by Morgan's »

Jobber med saken :wink:
Det er ihvertfall forbud å fore levende dyr til slanger osv. og dessuten er det forbud å ha slanger i det hele tatt. Skal legge ut en link eller utkast av loven om litt her..

Hilsen,
Rose

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Lov om Dyrevern

Post by Morgan's »

Her er linken til loven som sier at det er forbud å bruke levende dyr som for. Jeg skal skrive den ut og ta den med til dyrebutikken i dag :evil:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... 0-073.html

Shelly

Post by Shelly »

Man må jo også tenke seg at slange-eiere vil sikkert bare ha det beste for slangen sin, akkurat som vi vil ha det beste for rottene våres. Jeg mener ikke at det er rett, men det er jo fra et viss punkt forståelig. Det skaper interesse for slangen som den har sikkert godt av. Det er bare forferdelig for oss å tenke rotter som slangemat fordi vi vet hvor super de kan være.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg mener nå uansett det er bra at loven skal forby slangeeiere å mate sine slanger med levende dyr. Folk får si hva de vil... Men de har jo hatt dyreprogrammer på tv hvor de viser at slangeeieren ved hjelp av en klype rister på det døde dyret slik at slangen skal få følelsen av at dyret er levende. Et godt tiltak... morsomt for både slange og eier, helt sikkert. Men mine rotter får de aldri!!!!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Ragnhild
Betarotte
Posts: 402
Joined: 12 Feb 2004, 22:21
Location: Oslo

Post by Ragnhild »

Det er ulovlig å fôre slanger med levende dyr (rotter, mus o.l.), men det er ikke ulovlig for en slangeeier å kjøpe en levende rotte og gi til slangen sin så lenge han dreper den på en human måte før den blir mat. Derfor er det heller ikke ulovlig å selge rotter selv om man vet at de blir slangemat. Men om slangeeieren virkelig avliver dyret før han/hun fôrer slangen sin med det, får man jo aldri vite dessverre... Eller kanskje heldigvis... Om det igjen er moralsk forsvarlig å selge unge friske dyr til folk man VET ikke vil la dyret leve et naturlig langt liv, er igjen et annet poeng....
Mvh Ragnhild

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Hehe, så mye for den loven, liksom... :cry:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked