Rettskrivning

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Shelly

Rettskrivning

Post by Shelly »

Jeg er kanskje litt ut av min plass her, men kan jeg forsiktig foreslå at vi prøver å skrive litt bedre her på forumet?

Jeg har gått innom ganske mange forskjellige forumer i det siste, og man får ett mye bedre inntrykk fra de hvis det er et forsøk på rettskrivning. Jeg vet at jeg selv er ikke perfekt, men det jeg skylder på, er at jeg er engelsk!

Kanskje alle kunne prøve å lese kjapt gjennom det de har skrevet, før man trykker på ok knappen? Kanskje vi kunne også prøve å holde oss vekk fra forkortelser som 'd' isteden for 'det', og annen 'sms-prat'. Jeg synes forumet gjør seg veldig bra uformell, men det behøver ikke å si at språket vårt trenger å gå i dassen.

Det vil gjør forumet MYE mere forståelig, spesielt for de som kommer inn og vil finne info om et visst tema.

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

foreslå det forsiktig du så skal jeg heller gå og amputere (holdt på å skrive Å amputere, unnskyld) fingrene mine for den grove misgjerningen de gjorde :p

Teacya

Joa!

Post by Teacya »

Heisann!

Jeg prøver så godt jeg kan og skrive riktig..

Jeg har dysleksi og jeg ser ikke alltid feilene jeg skriver selv..
Dysleksi er store lese og skrive vansker!

men jeg prøver! :D

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Takk, Shelly! :thu:

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Jeg prøver så godt jeg kan, Teacya da har vi nesten samme problem :wink: .
Jeg skal snart bli sjekka om jeg har dysleksi :) :(

Foresten så kan man jo endre det man selv har skrvet og da kan man jo rette feilene man skriver når noen legger merke til de eller sier i fra ! :wink:

chi

Post by chi »

Jeg er ikke så flink til å skrive, men jeg skal prøve å forbedre meg :wink:

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

Veldig mange har dysleksi og andre skrivevansker, det ser jeg på andre forumer også. Jeg har stor respekt for de som sliter med dette og likevel skriver mye på forumer :akt: . En ting er at sms språk er irriterende, men vi må være tolerante....det vil jo være veldig trist om noen reserverer seg mot å skrive her fordi bokstavene stokker seg litt innimellom.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg tror at for de fleste gjelder det bare å skjerpe seg litt, og å lese igjennom det de skriver før de poster. Ikke noe vondt sagt om de som faktisk har dysleksi, men det er en dårlig unnskyldning hvis man bare er lat ;)

Shelly

Post by Shelly »

Jeg har fått med meg dere som har dysleksi, og det var ikke vondt ment i det hele tatt. Det var ment konstruktivt, ikke kritisk.

Jeg føler at med en slik sak, 'a little goes a long way'!

Teacya

Heisann!

Post by Teacya »

Hei!

Det gjør ikke noe... kjønnte at du ikke mente sånn vondt ment...

Du skrev at hvis man leser i gjennom flere ganger så ser man kanskje feilen..

Jeg ser ikke selv alltid at jeg skriver feil uansett hvor mange ganger jeg leser gjennom...

Men jeg prøver så godt jeg kan da! :lol:

Og hvis det er noen som ikke skjønner hva jeg har skrevet så er det bare og si i fra...

Skulle ønske jeg ikke hadde dette problemet... hadde vært mye lettere og komme seg gjennom skolen... :cry:

Men jeg skal prøver så godt jeg kan!

Jorunn
Klatrer på møblene
Posts: 566
Joined: 12 Feb 2004, 18:17
Location: Oslo
Contact:

Post by Jorunn »

Teacya: Men jeg skal prøver så godt jeg kan!
Det er det som teller :thu: Kjempebra!!!

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Man ser ofte forskjellen på de som har skrivevansker og de som bare ikke gidder å se hva de skriver, men likevel bør innholdet kunne ses som saklig, synes jeg. Ofte blir innlegg her inne såpass uforståelige at man må gå inn og spørre de andre brukerne hva de egentlig mener. Derfor kan det være mye bedre å bruke litt tid på innleggene man skriver. Ser man i ettertid at det ble unødvendig mange feil i innlegget, finnes det en "endre-funksjon" her i forumet som man kan bruke for å endre egne innlegg, men alle har jo små-feil iblant... det er bare menneskelig!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

snapdragon

Post by snapdragon »

Yeah, og så er der os danskere, der kommer og skriver endnu mere uforståeligt, hehe - men hey, hvis der er ord I ikke forstår, så er det bare at spørge ;)

pointless

Post by pointless »

man må vel forstå at ikke allle kan skrive perfekt?? jeg har lest masse her inne også og jeg leser det greit. det er ikke du som har leseproblemer da shelly? :?:
Last edited by pointless on 14 Jun 2004, 13:05, edited 1 time in total.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg synes det er enklere å forstå de danske brukere enn flere av de norske her inne... :roll:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked