Min lille Mille er ikke mer.... :(

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Adyssa
Hamstrer mat
Posts: 340
Joined: 12 Feb 2004, 19:28
Location: Asker
Contact:

Post by Adyssa »

Jag tror att sånt foder inte ska ges till råttor, men att en del äter det och sätter i halsen är ganska skummelt. Jag hade aldrig hört det förr, men vet nu att man kan sätta ting i halsen och dö oavsett ålder. Det handlar om teknik eller låta bli att äta det.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

En burde kanskje gjøre alle rotteeiere ops på disse pelletsene, eller er det bare de to som har dødd av dette?
Mvh Ida S. Eggen

pointless

Post by pointless »

:cry: :cry: :cry: :cry:

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Jeg synes vi har hatt tre for mange tilfeller av rotter som er blitt kvalt av pelletsbiter i gnagerblandinger. De aller fleste som gir rottene sine gnagerblandinger vil oppdage at rottene deres legger igjen pelletsen i skåla, men nå har det vært flere tilfeller hvor rotter har spist av dette og blitt kvalt.

Dette må vel være nok til at vi bør skrive en advarsel til andre rotteeiere også om å ikke bruke gnagerblandinger med pellets i?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

kriztin

Post by kriztin »

Melody wrote:Jeg synes vi har hatt tre for mange tilfeller av rotter som er blitt kvalt av pelletsbiter i gnagerblandinger. De aller fleste som gir rottene sine gnagerblandinger vil oppdage at rottene deres legger igjen pelletsen i skåla, men nå har det vært flere tilfeller hvor rotter har spist av dette og blitt kvalt.

Dette må vel være nok til at vi bør skrive en advarsel til andre rotteeiere også om å ikke bruke gnagerblandinger med pellets i?
JA! Jeg prøvde et slikt gnagerfôr til mine, men det var jo liten vits når halvparten ikke blir spist. Heldigvis lever alle i beste velgående enda!
Hadde bare medlemsnr og passord funket (grrr) så ville jeg bestilt fra nettbutikken for lenge siden, isteden for å kjøpe dyrt fôr på Tropehagen Zoo, som er det eneste fôret de ikke har stor pose på, kun 3 kg! *frust*

Kristin

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

det er slik posefor Mille ble kvalt av... Fra tropehagen på City syd.... :(
Mvh Ida S. Eggen

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

kriztin wrote:Hadde bare medlemsnr og passord funket (grrr) så ville jeg bestilt fra nettbutikken for lenge siden, isteden for å kjøpe dyrt fôr på Tropehagen Zoo, som er det eneste fôret de ikke har stor pose på, kun 3 kg! *frust*

Kristin
Send en mail til Jorunn og bestill manuelt! Det har jeg gjort flere ganger! :wink:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Nå har Mille fått seg en liten plass på minnesiden... Triste greier.. Nydelige lille jenta mi... :cry: SNUFS!
Mvh Ida S. Eggen

Cowgirl

Post by Cowgirl »

Stakkars Mille!!! :cry: Så trist det var at hun bare ble 2 måneder gammel!!!
Rottene mine har nesten alltid fått fôr med pellets i, og de spiser dem ikke heller... Men dette er det eneste fôret de virkelig elsker!! Burde jeg gi dem et annet fôr uten pellets??
Hva kan man gjøre hvis man merker at rotta har fått noe i halsen? Jeg leste engang at man skal holde den opp ned og "banke" den på ryggen (selfølgelig ikke for hardt!!). Stemmer det??

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Jeg har tidligere beskrevet "heimlich-manøver for rotter", men det forsvant nok med det gamle forumet.

OBS! Skal KUN utføres på rotter som har satt noe i halsen og ikke puster. Puster den selv kan du faktisk slå luften ut av den med denne manøvren!

Man legger rotta på rygg i hånden, og støtter den med den andre hånden, ser seg omkring at det er klar bane (ingen bordkanter el.l. i nærheten), løfter armene strakt opp i ca 75 grader, og svinger rotta fort ned i en bue. Vanskelig å forklare, men rotta skal altså ligge med ryggen mot bevegelsesretningen, og en rask bevegelse vil presse eventuelle fremmedlegemer ut av luftrøret.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Cowgirl wrote:Hva kan man gjøre hvis man merker at rotta har fått noe i halsen? Jeg leste engang at man skal holde den opp ned og "banke" den på ryggen (selfølgelig ikke for hardt!!). Stemmer det??
Problemet er jo at man ikke alltid er i rommet når dette skjer, dessverre. Tamrotter har nok alltid fått gnagerblandinger med pellets i, men de fleste legger dem igjen, så da er det jo ikke noe problem...

Har du mulighet til det, vil jeg gjerne heller anbefale deg og alle andre fôret som NTF selger. Det inneholder all næring en rotte trenger og alle bitene er like, slik at alle rottene får i seg samme næring, det er ikke noen som får godbitene og andre som får resten. Dessuten er det jo ganske billig også, med tanke på at alt blir spist. Man slipper å kaste noe av maten.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

kittykatt

Post by kittykatt »

Kjempe trist at lille mille døde på den måten.. :cry:


Jeg kjøper sånn rotteblanding de har på dyrbutikken, husker ikka hva den heter..
Men jeg er ikke sikker på om det er pellets i den. Men det er noe som ser ut som hooni korn!

Locked