Mumifisering av rotte

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Mumifisering av rotte

Post by annetten »

Whech. Jeg finner masse sjuke pekere for tiden, men jeg tenkte jeg skulle poste denne.

http://www.ironcircus.com/mummification1.php

Det er en rotte som blir mumifisert på samme måte som man mumifiserte mennesker i det gamle Egypt. En liten advarsel er sikkert på sin plass her: de skjærer i rotta, og det er en del innvoller, og ikke alt er like behagelig å se på. Når det er sagt er selve prosessen interessant, og spesielt fordi en kan se hvordan en lunge som er angrepet av myco ser ut... ganske ille. Og det er ikke så mye blod som en skulle tro.

chi

Post by chi »

hvorfor gjør han dette?

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Eh. Spør du meg... Men det er jo flere som får rotta si kremert og tar vare på asken i en urne på peishylla. Å ha en mumie av rotta si er kanskje ikke så annerledes? I hvert fall ikke hvis man er veldig opptatt av det gamle Egypt, slik som denne eieren tydeligvis var. I Egypt var mumifisering en måte å sørge for at den avdøde skulle ha en kropp i etterlivet.

Jeg tror ikke jeg kunne klart å gjøre det samme. Men jeg synes ikke det er spesielt ille at noen har lyst på en mumie av kjæledyret sitt. Faktisk synes jeg det er mye mer forstyrrende med de som får _stoppet ut_ et kjæledyr etter at det har dødd, slik at det for evig kan ligge foran peisen og stirre med glassøyne. Uha!
Last edited by annetten on 14 May 2004, 17:56, edited 1 time in total.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hehe... sett Scrubs (helt sykt) på TV3?

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Nei, har ikke tv3 :( Har jeg gått glipp av noe?

(Jeg synes noen burde sende Willard på tv, jeg, den ble jo ikke satt opp på kino engang. Kanskje NTF med tid og stunder kan starte egen filmklubb som viser rottefilmer en fast dag i måneden elns. :idea: )

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Jeg tror nok eieren var glad i rotta si, det er ikke noen som har drept en rotte bare for å teste mumifiseringsteknikken sin. Jo mer jeg tenker på det, jo mer respektfullt synes jeg egentlig det er ovenfor rotta. Men det er ikke så pent å se på, nei.

Jeg pleier å få kremert mine rotter, men har ikke tatt vare på asken. Mamma er mer usentimental og lar dem gå i søpla. Jeg klarer ikke det, jeg synes jeg skylder dem å ta farvel på en skikkelig måte. Har dessverre ingen hage å ha dem i, tror ikke potteplantene helt duger til den bruken...

Har dere noen begravelsesritualer for rotter som har dødd?

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Alt dette - måten vi vil minnes rottene våre på etter at de dør, er meget individuelt, og man blir nok også påvirket av den kulturen man lever i. For meg er det begravelse som gjelder, og dyr jeg har mistet, ligger begravet i hagen hjemme hos mamma og pappa. Jeg er ikke religiøs, men jeg liker likevel å tenke på at jeg har dem der.

Kremasjon har jeg aldri forstått meg på, men jeg respekterer det selvfølgelig. Jeg tror bare jeg hadde reagert om noen i min familie hadde valgt kremasjon i stedet for begravelse, og dette har noe med tradisjonen i vår familie å gjøre.

Noen igjen tenker slik at når dyret er dødt, er det jo ikke noe mer å gjøre, så hvorfor ikke bare kaste det i søpla? Også noe jeg ikke helt skjønner selv, men som kommer naturlig for mange, og man kan ikke dømme en person for det?

Mumifisering ser jeg på som rart på lik linje med kremasjon, faktisk! Ja, jeg mener faktisk at det ville vært like naturlig for meg å ha en mumifisert rotte på hylla som en urne med rottas aske inni!

Folk er forskjellige, og vi kan ikke måle hvor mye folk elsker dyrene sine ut ifra hva de velger å gjøre med likene deres etter at de er borte...
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

annetten
Betarotte
Posts: 421
Joined: 13 Feb 2004, 12:01
Location: Oslo
Contact:

Post by annetten »

Nei, det tror ikke jeg heller. Men det er interessant hva slags ritualer man lager seg når samfunnet ikke dikterer noe, som f-eks ved et kjæledyrs bortgang.

Ad kremasjon, så vil nok jeg også kremeres når jeg dør, det virker rensligere, på en måte. Og jeg synes det er en helt naturlig avslutning å gi en rotte. (Spesielt når alternativet er søplebøtta, som i mitt tilfelle.)

Mumifisering er nok på den mindre vanlige enden av skalaen, men jeg ser ikke helt den store forskjellen mellom urne med aske og en sarkofag med en rottemumie. Det er prosessen som gjør at skillet blir såpass stort mellom de to, ikke resultatet.

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Igjen må jeg få påpeke at det hos meg ikke er mumifisering som faller naturlig, men at det er kremasjon som virker helt uvirkelig for meg, slik at dere ikke misforstår.

Man har ulike tanker om døden, og det er jo bare naturlig. Jeg kan vel ikke akkurat si jeg gleder meg til den dagen jeg finner ut hva som befinner seg på den andre siden... :roll:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Post by Skaubytroll »

Når jeg dør vil jeg kremeres... sånn som farmor for snart 1år siden.. Jeg syns det er bedre å tenke på å brenne opp enn å ligge under jorda å råtne og blir "bugs"mat.. Men kjæledyra mine som har dødd fra meg har en liten gravlund under et grantre i skogholtet nedenfor huset. Der står det et kors og det er blomster der.. Jeg syns i hvertfall at det skal se pent ut..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Marit.H

Post by Marit.H »

Heidi wrote:Hehe... sett Scrubs (helt sykt) på TV3?
hehe ja med den utstoppede bikkja....

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Post by Tonje! »

Oi! Kjempespennende å se på! Jeg satt og spiste mat, men shit au. Jeg er vant til å se på blodige operasjoner på Animal Planet mens jeg spiser lunch *flirer* Det var veldig lærerikt å se hvordan det ser ut inni en rotte, har egentlig lurt litt på det. Noen som vet om en side med gode tegninger av hvordan rottekroppen er bygd opp?
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Ja de (i Scrubs) har en utstoppet gul labrador som de bærer rundt på i leiligheten :D

Jeg har enten selv begravd mine avdøde rotter i skogen (vet faktisk ikke om det er lov?), gitt dem til lab for obduksjon, eller bare latt dyrlegen beholde dem etter avliving. Dyrlegen og labben kremerer dem, det synes jeg er helt greit. Da er det ikke lenger kjæledyret mitt.

Jeg har ikke egentlig gjort meg opp noen mening om hva jeg vil bli når jeg blir død, annet enn organdonor, men jeg burde vel bli begravet (og bli bugs-mat) så jeg kan gi litt tilbake til småkrypene som betaler for nugatti på brødskiven min... :lol:

pointless

greit nok

Post by pointless »

greit nok, mumifisering er sikkert greit nok men man trenger vel ikke brette det ut på nett? jeg hadde ikke villet la alle få se åssen jeg kremerte mn rotte liksom... hva skal være så intresant med å se en rotte bli pløyd opp og stappa ut...? ja ja. jeg ville ikke gjort det iallefall...

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Man trenger ikke å gå inn på de nettsidene om man ikke ønsker å se noe (jeg selv har ikke gjort det ennå, for det har ikke passet seg slik), men mange av oss her inne er jo interesserte i å se hvordan en rotte (det vi ikke ser) fungerer. Det hender seg jo at vi sender rottene til obduksjon når de dør. Da får vi høre hva som feiler dem, men vi får jo aldri se det.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Locked