Familieforøkelse!

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Locked
Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Familieforøkelse!

Post by Nemesis »

Så har vi plutselig 4 rotter :D :D :D

Skulle ut å kjøpe nytt bur i dag, men så slang det seg med et par blindpassasjerer. Det er en svart dumbo hann og en hvit hann. De var helt uimotstålige, og utrolig kosete, den svarte var umulig å få ut av halsgropen min inne på butikken, dermed så jeg ingen annen utvei enn å ta ham med hjem sammen med kompisen. De har ikke fått navn enda, får se når vi blir litt bedre kjent med dem, Foreløpig sitter de i eska si inne i buret, og vil ikke komme ut. Silver og Rattus har fått snust på dem etter tur, det gikk veldig bra men etterpå blåste de seg opp og begynte og sloss med hverandre. Det ble full boksefight på stuegulvet. Det har aldri skjedd før :shock:
Nykomlingene blir straks 3 mdr, så de er egentlig litt store, hadde tenkt å kjøpe babyer for å lette introduksjonen, men slik ble det nå engang ikke.
Må si jeg er imponert over betjentningen på Dyrenes Verden, de hadde virkelig peiling :D Hun fortalte mye om introduksjon av hanner o.l. Fikk dessuten med mattilsynets brosjyre.

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Gratulerer med guttene! :D Håper gamlingene godtar nykomlingene etterhvert!
Mvh Ida S. Eggen

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Nemesis: var du på Dyrenes Verden i dag og kjøpte rottene? Tøft, isåfall da har jeg broren deres :) Var der i dag og kjøpte en black self dumbo hann jeg også :) Min heter Hades (stort sett alle rottene mine har mytologiske navn)
For en liten verden... :wink:

Og ikke minst: all honnør til Dyrenes Verden - bra service, bra kunnskap og helt klart best utvalg i Trondheim.
Men jeg lurer på en ting, da. Klok av skade (etter alt å ha fått i hus ei dyrebutikkkjøpt rotte med LVI) spurte og grov jeg masse om bakgrunnen til Hades. Tilfeldigvis var innkjøpsansvarlig på jobb i dag, og han kunne fortelle at han (rotta, ikke innkjøpsansvarlig...) kom fra et svært seriøst oppdrett på Levanger i Nord-Trøndelag, men at jeg ikke kunne få navn/kontaktinfo på oppdretter da hun/han hadde hadde blitt nedringt av masse folk før og helst ville bli kontaktet kun gjennom butikken. Så jeg bare lurer på...kan det hende at noen her har levert unger til Dyrenes Verden? Jeg er KUN ute etter å få informasjon om bakgrunnen til rotta, skal ikke kommer med noe besserwisser-bemerkninger om å levere til dyrebutikk eller noe som helst...jeg vil bare vite litt om linjen, om den evt er stabil og Hades kanskje kan brukes i avl om et års tid. Han virker forsåvidt svært håndtam, og sunn, frisk og positiv.
Hadde blitt overmåte takknemlig for en evt PM med litt info :D

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Som jeg skrev på en annen tråd så gikk det ikke så bra med den hvite rotta... Hørte antydning til ulyd hos ham da vi kom hjem, men da jeg skulle prøve å introdusere dem med rottene mine ble han veldig redd og stresset, og kurringen ble veldig høy og gav seg ikke. Vi dro til dyrlegen i all hast, og han kunne bare konstantere luftveisinfeksjon, og anbefalte meg å levere rotta tilbake. Etter et par tlf. att og frem til dyrebutikken, dro jeg ned med ham rett før stengetid. De satte ham i karantene, og jeg synes fryktelig synd på ham og syntes at verden er fæl! De var litt uvillig til å la meg levere begge rottene, og siden siden den svarte (også) bare fortsatte å sjarmere - kranglet jeg ikke så mye, men bare byttet den syke rotta... De ville heller ikke refundere legeregningen umiddelbart, men det var mulig jeg kunne få tilbake pengene i morgen, måtte snakke med en eller annen sjef. Så selv om betjeningen i utgangspunktet imponerte, synes jeg de ble litt tafatte i ettermiddag...

Uansett så sitter jeg har med to nydelige rotter, ingen lyd i dem så langt, men vi får se hvordan det går. Ville absoultt ikke brukt noen av den slekten i avl. Synd, for jeg ser hva du mener med lynnet Julia! De nye er mer interessert i kos enn de to jeg har fra før, de krøller ørene og lukker øynene nå vi klapper dem. Virker ikke redde. Den svarte, som har fått navnet Lucifer, og som har vært her "lengst", er i full gang med å undersøke buret, han og Rattus har virkelig funnet hverandre, de løper rundt sammen, spiser sammen og har laget et hus av et håndkle som de har gjemt seg vekk i. Ser at de blir "partners in crime". Har hatt Silver en tur inne hos dem, da ble det slossing. Nå vil han bare sove i det gamle buret, har plaget ham flere ganger men han vil ikke ut å leke i kveld. Den hvite, Spot (pga. hvit flekk i pannen), er litt mer forsiktig enda, ikke redd oss, men vil helst gjemme seg litt vekk. Men så er det ikke mange timene siden han kom i hus heller.

Fikk vite at de ble født 4.jan. Stemmer det Julia? Når kjøpte du Hades?

Ang. oppdretteren må jeg bare riste på hodet. Trist for Ida, håper du får ordnet opp i det! Fikk du tak i den mystiske Jostein?

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Så har Silver omsider snust på småtrollene, det gikk over all forventning. Ikke antydning til å blåse seg opp denne gangen. Virket bare nysgjerrig, og var borte å se om dem flere ganger. Rattus og Lucifer trives i samme hus:) Krysser fingrene for fred og fordraglighet i tiden som kommer!

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Julia wrote: Tilfeldigvis var innkjøpsansvarlig på jobb i dag, og han kunne fortelle at han (rotta, ikke innkjøpsansvarlig...) kom fra et svært seriøst oppdrett på Levanger i Nord-Trøndelag, men at jeg ikke kunne få navn/kontaktinfo på oppdretter da hun/han hadde hadde blitt nedringt av masse folk før og helst ville bli kontaktet kun gjennom butikken.
Sier jo litt om seriøsiteten når man ikke vil svare på sp. om rottene og ikke er interessert i hvordan det går med dem...

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Hades ble også født 4.januar - Jostein sa at alle gutta var fra samme kull. Han har funnet seg veldig godt til rette her, da :) Han og Charon (min andre voksne hann) drev og lekte og styra på sofan i går kveld. Så artig - Charon blir akkurat som en kjempediger baby hver gang han får møte andre hannrotter :D Også løper han nesten likedan som ilderen vår, og det er så ufattelig gøy å se på... :wink:
Men uansett, 4.januar ja. Og jeg lurer på å få Hades vet-sjekka uansett, bare for å være på den sikre siden. Synd de ikke har samme policyen som Tropehagen - hvor du får en gratis vet-sjekk på alle dyra innen tre måneder hvis det er mistanke om sykdom.

Nemesis
Tisser i køyene
Posts: 580
Joined: 08 Sep 2004, 17:05
Location: Trondheim

Post by Nemesis »

Var Hades redd Charon?

Silver og Rattus oppfører seg eksemplarisk, ingen av dem blåser seg opp eller er ute etter bråk, men de to nye er litt redd for dem. Nye navn på dem er Dumbo'n og Pysa. Dumbo'n ligger sammen med både Silver og Rattus, sistnevnte ligger og passer inngangen til huset som en Sfinx, men jeg ser at stemningen er litt "anspent", de har brakt sammen et par ganger i dag, men ikke noe alvorlig. Pysa derimot skriker og stikker av hver gang noen vil snuse på han, selv om det bare er en snute gjennom et hull :roll: Han spiser av hånda vår og et par ganger har han gått via armen min og satt seg på skuldra mi, og der blir han. Men de store rottene er skumle...forventer jeg for mye på kort tid her?

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

forventer jeg for mye på kort tid her?

Høres ut som om du har det litt travelt ja :lol: Du tenkte vel ikke på at det kunne ha vært lurt å sette de nye guttene i en liten karantene før de fikk møte gamligene? Vil anbefale det til alle som skal sette nye rotter inn i flokken en har, for en vet jo ikke om de kan smitte de med ett eller annet grums... :roll:

Og dette er en stor forandring for de to nye. Ikke sikkert de har blitt sosialisert, og møtt andre voksne rotter enn sin mor?
Mvh Ida S. Eggen

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Nemesis wrote:Var Hades redd Charon?
Nei, ikke i det hele tatt. Jeg fryktet at Charon skulle bli litt for voldsom (han er ENORM og veldig leken når det kommer nye kompiser) men det gikk over all forventning. De står fortsatt i hvert sitt bur, men får møtes i lengre perioder på sofaen og det har ikke vært noen piping eller sure miner til nå :)

Locked