Tromsø

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Tromsø

Post by Elsol »

Fugler og akvarier har ca 11 stk fine rotter fra sverige som de legger ut for salg på mandag..Har vært der i dag å sotte med hånda i buret leeeenge...Flere fargevarianter og tegninger..var vist 7-8 uker gamle og virket ikke så skvettne.
Mvh
Elin:o)

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Rottene var vist blitt behandlet for utøy.
Mulig midd eller lus tror jeg.De var ikke sikkre.
La også merke til at det var veldig mye nysing og hørte også flere surklelyder på rotter som sov.Heldigvis så var en av de ansatte også der og også hørte lyden.
Sa de bare måtte få de sjekka fort slik at rottene fikk medisn og at de ikke solgte rotter som var syke..
En av rottene synes jeg var blitt rundere i magen bare siden i går..
(de har han og ho rottene ilag enda og de har vist gått i lag i over 1 uke!!!)

Vet ikke hva annet jeg kan gjøre for de små nå enn å ta meg en tur bortover i morgen for å sjekke om de har gått over til avispapir og har fått skilt de..Noen tips???

Så er det tromsø folk å les dette så ta dere en tur i morgen eller mandag å fortell dere også om hvordan rotter bør ha det..På en snill og grei måte selvfølgelig :P ..
Mvh
Elin:o)

rottevenn

Post by rottevenn »

Mange dyrebutikkfolk er dessverre så kunnskapsløse at de ikke vet hvordan de skal se forskjell på kjønn.......det kan iallefall være en av flere grunner til at rottene ikke kjønnsskilles. Du kan jo tilby dem å vise dem hvordan man gjør det?
mvh

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Ikke så vanskelig å se forskjell på de der rottene...Gutta hadde baller så det holdt synes jeg;)
De hadde ikke noen forklaring på hvorfor de sto i samme bur..
Bare at det ikke hadde kommet barn av det når de hadde gjort det med andre rotter..jaja...De om det...
Hadde lyst på ei huskey rotte der,så på ho i går og la merke til større,rundere mage på ho i dag..uff å uff...
Datteren min hadde tenkt til å kjøpe med seg tre rotter for bursdagspengene sine.Hun syntes så synd på de.Den ene pga rund mage,den andre fordi den holdt seg unna de andre og den tredje var bare såååå fin..Å så sa hun at de ville jo få det mye bedre hos oss som ikke hade spon i burene..Kansje de sluttet å nyse da..Ja de barnan de barnan..Hehe..Ho ligne nok for mye på mora vil jeg tru...
Mvh
Elin:o)

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Jeg regnet jo med at de var relativt unge jeg da, ja håpet iallfall! Men slik du beskriver det burde de jo absolutt se forskjell på kjønnene i dette tilfellet

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

elsol wrote:Vet ikke hva annet jeg kan gjøre for de små..
Noen tips???
Det du kan gjøre i en slik situasjon er å informere de ansatte i dyrebutikken om at rottene ikke skal ha spon i buret, at hunner og hanner ikke skal bo sammen, at kjøpere bør informeres om at de er flokkdyr og bør ha minst en burkamerat av samme kjønn, osv.

Du hjelper egentlig ingen ved å kjøpe rottene de har i dyrebutikken nå. Det er lett å tro det... "Stakkars rotter som sitter her, de har det ikke bra her." Men hva skjer når folk som synes synd på dem kjøper dem? Jo, dyrebutikken river håret av seg for å skaffe nye, kanskje til og med flere denne gangen...

Hvis dere ønsker at dyrebutikker ikke skal selge rotter, så unngå å kjøp rottene de har, rett og slett!
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Har gjort alt det der.
Gikk ut med ingen rotter.
Og hadde opplæring på de ansatte om det jeg vet om rotter.
Møtte på noen som skulle kjøpe rotte der og fikk de til å leite etter stort bur og til å kjøpe kompis til rotta de hadde fra før av.
Men hva kan jeg gjøre hvis de ikke har gjort noe med en eventuell luftveisinfeksjon?Det var skikkelig ulyd i buret i går.Skal få samboern opp av senga så skal vi dra til dyrebutikken.
Mvh
Elin:o)

Melody
Alfatryne
Posts: 1942
Joined: 13 Feb 2004, 23:19
Location: Sør-Trøndelag

Post by Melody »

Vel, dyrebutikken har ikke lov til å selge syke dyr. Så lenge dyrene er i dyrebutikken, er de dyrebutikkens ansvar og så lenge de er syke, kan de ikke selges.

Rottene skal behandles hos dyrlege.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

De dyrebutikkene :evil: Er så irriterende at det ikke noe krav om at man må kunne noe om dyrene man selger?! Blir så forbanna egentlig, av å se og høre om sånne dyrebutikker!
Ha hannrotter og hunnrotter sammen?? Til og med små barn vet at da blir det flere! Håper ikke hunnrottene er/blir gravide :(

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Var innom der en stund før de stengte og de hadde ikke gjort noe med rottene.
Alle sammen sto i samme bur enda med masse spon i.
Veldig mye nysing hele tia,og lagde lyd når de snøste/luktet på oss .
Sa til jenta som var på jobb at de måtte få undersøkt rottene for luftveisinfeksjon. Men hun sa de var friske..Hadde vist bare hatt litt utøy..Blir så oppgitt...Skal ta med alt av info jeg har skriftlig å gi det til dem på mandag...Nøtter jo ikke å si noe til de så :evil:
Mvh
Elin:o)

Ariadne

Post by Ariadne »

dra å skaff mattilsynets "veilledning om hold av rotter" hos en eller annen dyrebutikk i tromsø (de har det på polarsentre vet jeg) å gi til dyrebutikken. for snakk om idioti da! selv om man jobber på dyrebutikk vil det ikke si at man er allviter om dyrenes helse og slikt.. og når det kommer en rotteeier inn å forklarer dem ting, så burde de ta det til etteretning... mulig at du kan ta det opp med mattilsynet om de selger syke dyr der...

har opplevd at det er mange aggressive dyr på den dyrebutikken før, og tilstandene på burene har vært helt horrible.. stakkars dyr! :evil:

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

jeg tenkte litt på om det gikk an å sende dyrebeskyttelsen på butikker som ikke selger friske dyr?

jeg tror ikke dyrebeskyttelsen akkurat vil bry seg om at rottene går på spon osv, men er det noen som har erfaringer med om det nytter? er dyrebeskyttelsesfolkene "flinke" nok til å rykke ut, og faktisk se at det er noe galt og ta affære?
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Julia
Hamstrer mat
Posts: 330
Joined: 19 Feb 2005, 19:19
Location: Trondheim

Post by Julia »

Jeg lurer litt på om man kan varsle fra til dyrebeskyttelsen eller noe sånt om dyrebutikker som selger rotter som slangemat? For det er jo en paragraf i dyrevernloven om at det ikke er lov å bruke levende dyr som fôr... (Lurte også litt på om denne paragrafen omfatter melormer, sirisser ol...kanskje et litt teit spørsmål, men hver gang jeg er innom Tropehagen i Trondheim sentrum, prøver de å prakke på meg melormer til rottene mine - jeg synes sånne er innmari ekle, så jeg takker alltid nei, men jeg lurte litt.)
Men ja, fikk høre (fra betjeningen, faktisk) at Zolsiden Zoo i Trondheim selger rotter som slangemat, så jeg tenkte jeg skulle spørre her. De er forøvrig også av den oppfatning at rotter godt kan løftes etter halen, trives best alene og skal ha spon i burene... De rottene de har der er praktisk talt ville, fikk helt sjokk da jeg var der på fredag. De hylte og skrek da en ble tatt ut av buret (jeg løftet den svært forsiktig ut på vanlig måte selv om ekspeditøren sto bak meg og mente jeg burde ta den etter halen), og virka ikke håndterte overhodet. Ekspeditøren skjønte visst ikke helt hva jeg mente da jeg sa at rottene burde vært håndtert så de ble tamme, hun mente de ble så ville av å gå flere sammen.... :roll:
Triste greier...

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Julia: Kunne du tenke deg å bare svare på spørsmålene mine her viewtopic.php?t=1749, siden du hadde noe å komme med om dyrebutikken i nærheten av deg. :)

Skulle vært en egen liten dyrebutikkpatrulje spørr du meg! Som sjekker dyrebutikkene ofte om at alt er som det skal. Tror dere ikke at butikkene ville skjerpe seg litt da? Hvis de vet at dyrebutikkpatruljen kan komme på besøk. :wink:

§ RatGirl §
Gammelrotte
Posts: 3108
Joined: 14 Feb 2004, 17:48
Location: Oslo
Contact:

Post by § RatGirl § »

Og forresten, det skader ikke å høre med dyrebeskyttelsen om de kan sjekke saken når en dyrebutikk selger syke dyr, da bryter jo dyrebutikken loven.

Locked