Atferd eller adferd?

Rotterelatert småplukk, skravletråder, presentasjoner. Bli kjent !

Moderator: Moderatorer

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Atferd eller adferd?

Post by Elsol »

Ser det er skrevet atferd her..Heter det ikke adferd??Eller er jeg helt på bærtur?Hehe...Bare lure.....
Mvh
Elin:o)

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Tror det har noe med dialekt og gjøre :wink:

Topolinis
Stjeler søppel
Posts: 808
Joined: 17 Apr 2004, 02:10
Location: Skogn
Contact:

Post by Topolinis »

Da kan vel jeg dele min viten med dere 8) Adferd eller Atferd er visst like rett begge to.. ;)
Mvh Ida S. Eggen

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Hva sier ordboken?Fikk klar beskjed om å ikke skrive på dialekt her inne så...
Mvh
Elin:o)

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

elsol wrote:Hva sier ordboken?Fikk klar beskjed om å ikke skrive på dialekt her inne så...
HØ ?? av hvem ?? Man må da ha rett til og skrive på sin egen dialekt. Like teiet som at danskene måtte ha skrevet Norsk i her inne istede fo dansk. Det er akkurat det samme :-x .

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Fikk flere pm om å ikke skrive dialekt siden det var så mange utenlanske brukere her inne..
Husker ikke fra hvem,men fikk iallefall 2-3 forskjellige mld...
Synes IKKE det var noe særlig å få de pm så jeg anstrenger meg max for å holde meg til bokmål..
Å det er ikke bare bare når man er tromsøværing og vant med sms språk....
Mvh
Elin:o)

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Det var sikker noen ekstra prippene folk . Kan de utenlandske skrive på sitt språk , kan du skrive på din dialekt .
Jeg sliter med og lese dansk/svensk selv om det er likt norsk , man jeg tvinger de ikke til og skrive på norsk for at jeg skal lese lettere .
Så jeg mener -. bare skriv på din egen dialekt du ! :wink:


ingen forskjells behandling takk :-x :?
Last edited by Alvrina on 10 Mar 2005, 22:57, edited 1 time in total.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Nei, det var ikke noen "proppene" folk, det var bl.a. meg, og jeg synes ikke jeg er spesielt "proppen" (hva nå enn det betyr) ;)

Det er vanskeligere å lese noe som ikke er skrevet på forståelig norsk, det gjelder ikke bare for utlendingene våre, men også for andre. Vi er mange som bruker mye tid på å skrive ting på en forståelig måte, enten det gjelder å sjekke stavefeil eller å tone ned fagspråket, og jeg synes at såpass må vi klare på et forum som dette. Er det ikke mye bedre om du skriver forståelig, enn at halvparten av det du skriver blir misforstått? Vi har hatt en par-tre stykker som har skrevet på dialekt (og da mener jeg ikke bare å skrive æ istedet for jeg), og dem har jeg spurt pent om de ikke kunne vurdere å heller skrive slik at alle, inkludert utlendingene, forstår det. Ingen av dem har reagert negativt på at jeg har spurt.

Jeg synes at når NTF har lagt mye jobb i å gjøre nettsidene sine så flotte så kan dere godt hjelpe oss litt med det. Det er et faktum at sider med mye skrivefeil fremstår mindre seriøse enn andre, det er ikke noe jeg har funnet på. Jeg sier ikke at dansker og svensker skal skrive på norsk, like lite som jeg sier at de som skriver nynorsk skal skrive bokmål. Jeg sier heller ikke at vi ikke godtar en og annen stavefeil, de klarer jeg da helt fint å lage selv også innimellom. Men jeg håper dere forstår hva jeg mener med å prøve å skrive riktig norsk.

Jeg kan godt la være med å påpeke sånne ting i fremtiden, men jeg regner med at det er endel (inkl. meg selv) som kutter ut å lese innlegg som man må lese tre ganger for å forstå innholdet i.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

*Flyttet til medlemmenes oppslagstavle*

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Fikk iallefall 2 pm fra noen andre enn deg Heidi.
Spesielt ei mld var litt småfrekk synes jeg.
Noe sånt som "kan ikke du se til å skrive 50 % på norsk iallefall!!"
Er ikke helt ordrett for det er lenge siden.Men hadde mest lyst til å bare trekke meg stille og rolig ut fra dette forumet pga den mld.
Og min dialektskriving gikk mest i "æ" isteden for "jeg" og "ka" isteden for "hva".Er egentlig mest det jeg passer på nå.At JEG og ikke Æ skriv noe galt.Hehe...
Så skjønner ikke hva som er så uforståelig.
Skjønner selv ikke et kvekk hva dansker skriver og svensk er heller ikke noe lettere..
Mvh
Elin:o)

Alvrina
Alfatryne
Posts: 1475
Joined: 14 Feb 2004, 19:34
Contact:

Post by Alvrina »

Heidi: wops , stave feil . Prippen skal det stå , får rette på det :D

Elsol
Bygger bol
Posts: 464
Joined: 11 Oct 2004, 13:47
Location: Tromsø

Post by Elsol »

Ok.Va å leste på mine første innlegg her og det gikk mye i "ord som slutte på a,og ord som hadde æ i sæ...!"men ikke så uforståelig mene no æ da..Hihi..
Mvh
Elin:o)

Ariadne

Post by Ariadne »

det er et himla liv for meg som KUN skriver dialekt til vanlig, bortsett fra her å Freakforum.. :p å forresten heter det adferd... atferd går vel greit å, men det betyr egentlig ikke det samme... at er tilbakevendene... elns.. :afro:

Morgan's
Klatrer på møblene
Posts: 532
Joined: 16 Feb 2004, 15:09
Location: TAU

Post by Morgan's »

Gubba! Jeg er utlending Elsol, men jeg kan nå ikke akkurat påstå at innleggene dine var ulesbare. Men jeg bor da på vestlandet og der bytter vi også 'hva' ut med 'ka' osv. Synes det er koseligt jeg med nordlandsdialekt :wink: Lærer noe nytt. Tror østlendingene synes det er litt vanskeligt med dialekt med innblanding av nynorsk. De kan tross alt bare bokmål :wink: (jeg plager visse personer bare litt, et spøk altså. Har som utlending blitt opplært i forskjellen mellom øst- og vestlendinger og det er ganske morsomt å se hvor seriøst noen tar det :lol: )
Hilsen!
Rose

Nemo
Alfatryne
Posts: 1222
Joined: 12 Jul 2004, 01:30
Location: Grünerløkka, Oslo
Contact:

Post by Nemo »

Det kommer vel litt an på hva det er man er vant til fra barns bein av. :)
Jeg kommer fra Hedmark - Trysil, nærmere bestemt - og der treffer man på både det ene og det andre. Men, jeg skal ikke begynne å skrive på dialekt - jeg slo over etter å ha bodd i Oslo i to uker, da jeg ble lei av å måtte gjenta meg selv tre-fire ganger. Men, det jeg egentlig skulle si, var at hvis man er vant til, fra barns bein av, å høre mange ulike dialekter og ulike språk, så venner man seg til de, og etterhvert lærer man seg til å forstå de. Så for noen ville det vært enklere enn for andre å forstå innleggene hvis alle skrev på dialekt og lignende - men det enkleste er jo å prøve å tilpasse seg litt. Da gjelder det jo alle, og ikke bare noen. Og oppstår det misforståelser eller undringer, så avklarer vi det. :) Man skal ikke skyte en spurv som spør.
Alle henvendelser til NTFs styre, skal gjøres via ntf@tamrotter.com

Locked